En jaksa etsiä - mikä öttiäinen?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No niin, tilasin Moilasen suihkeen saman tien. Onpahan varoiksi, auttoi tähän tai ei.. :smt009

*Muoks* niin, kiitos Muusa linkistä ja vinkeistä! Huomenna askarrellaan palmusunnuntain kunniaksi punkkiansoja! :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Moilanenkin tämän kyllä kertoo mutta ehdin ekana, meilläkin oli pikkutipuja silloin kun häädin öttiäisiä sillä suihkeella, ja sitä ei tarvinnut tipuihin ees laittaa vaan saavat sopivan annoksen emostaan kun laittaa emolle sitä ainetta. Ei meillä ees sillä emolla tainnut olla niitä eläviä, niitä löysin vain muutamilta kanoilta mutta lääkitsin tietysti kaikki samantien.
Eikä niitä ollut hevosillakaan :smt002 mua kyllä aina kyllästyttää sekä hevosfoorumeilla että ihan oikeassa elävässä hevoselämässä se miten saa vakuutella ettei kanat tallissa tarkoita automaattisesti sitä että niistä siirtyy kiusallisia ulkoloisia hevosiin... :confused5:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, mä ku yritin tossa guuggeloida tietoa, niin lähes kaikki keskustelut oli just jossain hevosfoorumeilla tyyliin, että "mun hevosella on nyt kanatäi, kun sen hoitopaikassa oli kanoja".
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Muusa: Lintupunkit on vaaleita, mutta verta imettyään muuttuvat tummiksi/punaisiksi.

Lintupunkit huomaa päivälläkin kun tarkkailee esim orsien rakoja tai pesien rakosia. Ne siellä piilossa liikkuu.. Ja rakojen ympärille tulee jossain vaiheessa harmaata likaa.

Imuri on kanssa hyvä keino niitä vähentää.
Ainoa aine mikä tehosi niihin mun öttiäisiin oli vahvin RAID...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kuukkelin kuvahaun avulla on aika helppo erottaa toisistaan:

kanapunkki 8 jalkaa

täi/väive 6 jalkaa
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Toki käytännössä ötökkä pitää ensin napata vaikka teippiin ja saada linssin alle, koska ne on vähän pienempiä ja nopeampia livenä :smt003 kuin kuukkelin kuvissa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mulla on pesien katot ja seinät aaltopahvista, saa heittää poppaan joka kevät ja grillata sivussa kaikki mikä rakoihin pesii.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Aika hurja näköne toi ansa mikä on täynnä noit ötököi. *puistatus*
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Yökyök! Kuva Miten nuo punkit menevät pyydyksiin, kun eihän niissä ole mitään ainetta? Kuva
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti: täi/väive 6 jalkaa
Onks täi ja väive niinkuin sama otus? :smt017 Tommoisia meillä kuiteskin oli.

Xaus kanapunkki menee piiloon rakenteitten koloihin niin aaltopahvin pala on sille oikein mieluinen piilopaikka. Eihän ne sitä tiedä että ihana hämärä kolo onkin kohtalokas pyydys :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onhan niissä täissä ja väiveissä erojakin, mm. pään muodosta ne erottaa toisistaan ja ruokavaliosta myös. Täi imee verta ja väive syö ihon eritteitä, kai myös höyheniä. Molemmat kuuluvat kuitenkin täi-eläimiin ja käytännössä paljaalla silmällä erottaminen on vaikeaa.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meillä on ollut joskus väiveitä ja ne on ollut vaaleita ja vilistäviä otuksia. Kun sillä otsalampulla tiiraa, ne menee mahdotonta vauhtia edestakaisin.
Olen varmaan moneen kertaan kertonutkin, että meillä on suurin osa pesistä pahvilaatikoita ja ne on tosi käteviä, kun ne on niin helppo hävittää ja niitä on helppo siirrellä. Esim silloin kun kanalla on poikaset, uusin pesän noin viikon välein. Eihän ne mitään koristuksia ole, mutta eikös käytännöllisyys ole kaunista.
Pidetään peukkuja, ettei ole punkkeja, kun eikös ne ole vaivalloisempia hävittää, ku esim väiveet.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hilta kiitti vaan selvennyksestä, aina oppii uutta :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Pojan kanssa metsästettiin teipillä näytekappale ja enemmän se kanatäiltä näyttää.. Ei vain ole mikroskooppia eikä edes suurennuslasia löytynyt, mutta kameralla otettiin kuvia ja niistä jo jotenkin suuntaa näki. Enemmän se on tuollainen ihan vaalea ja pitkulainen ja päähän kapeneva. Jalkoja ei kyllä nähnyt laskea..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vielä noista punkkien ja täiden tunnistamiskonsteista: punkit pyrkivät olemaan valoisan ajan poissa kanoista eli jos keskellä kirkasta päivää löytyy ylimääräisiä vilistäjiä, niin ovat todennäköisesti täitä. Punkeilla näyttäisi kuvien mukaan (en ole livenä nähnyt, vaikka olen metsästänyt pyydyksillä) olevan yhtenäinen ja tasavärinen ruumis, mutta täillä jaokkeinen, tavallaan poikkiraidallinen. (Raidat näkyvät silmillä...näitä on joskus ollut meilläkin ja Moilasen tropilla kyllä häviävät.)
Vastaa Viestiin