D-vitamiinilisä kanoille

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kissatar

D-vitamiinilisä kanoille

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Lueskelin kanahoito-kirjasta,että kanoillekin olis hyvä syöttää D-vitamiinilisää talvella,kun eivät pääse aurinkoon. Siinä oli monenlaisia epämääräsiä oireita, mihin se vitamiinilisä vois tepsiä. Aattelin kokeilla ja ostin apteekista vesiliukoista d-vitamiinia ja kysyn nyt onko joku muukin antanut ja kannattaako se sekoittaa ruokaan vai juomaan vai antaa ihan ruiskulla suuhun,että varmasti saa sen? :smt017
Se valmiste on nimeltään DEE-TIPAT ja ihmisellekkin tarkoitettu, maksoi 3 €,yllättävän edullinen :smt002 .
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä oon aina antanu kanoille ADE-vitskua. Ihan eläimille tarkotettua. Juomaveteen oon lorauttanu tai nykyään tohon appeen sekaan.

Ainahan se kanoille hyvää tekee jos vitskua talvella saa, ei sitte puutostilat tuu pahaks..
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mäkin annan myös ADE-vitamiinit suoraan juomaveteen. Saavat myös kalanmaksaöljyä ruokaan sekoitettuna.

Ruiskulla jokaisen suuhun kokisin liian vaivalloiseksi ja linnuille stressaavaksi....
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ruiskulla suoraan nokkaan antamisessa on myös aika suuri riski saada 'lääkitystä' myös ns. henkeen eli kyllä paras konsti on antaa kanojen juoda/syödä itse. Jos joskus on pakkosyötettävä, niin ruiskuun pitäisi oikeasti laittaa niin pitkä putki/letku, että sen avulla ohittaisi henkitorven ja troppi menisi varmasti suoraan kupuun.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Onko toi sitä sama ADE- vitamiinia mitä lehmille? Koskas sen antaminen sitten kannataa lopettaa, ettei tuu ylitystä?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Samaa on tai adesania... kun aurinko rupee porottaan ja linnut pääsee ulos niin sitten ei tarvii.. ite käyttäsin kalanmaksaöljyy, mutkun siinä penteleessä on se yks vika, kala.. mää oireilen jo siitäkin kalamäärästä ja ihan vaan sekottaessani sitä litkua appeeseen...

Pikkutipuille kannattaa antaa tota vitamiinia ja, jos käyttää kotosta rehua, niillä estetään kippuravarpaita ja hermosto-oireita. Tai sitten pitää syöttä tipukoille rehussa jauhettuu maksaa.
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Kiitos kovasti vastauksista! Taidan sekoittaa vitamiinin vaikka juomaveteen,kun se vesiliukosta on ja toivottavasti mahdollisimman moni saa siitä piristystä. :smt004
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä oon antanut ADEa. D-vitamiini vaikuttaa ainakin kalkin imeytymiseen (luusto ja munankuoret) ja E-vitamiini siitoskykyyn. Mut annokset on todella pieniä ja nää on rasvaliukoisia, joten kannattaa kattoa annostusohjeet huolella. Ainakin Milka ADE:ssa on annostusohje viikolle eikä päivälle. Millilitra viikon kestävään apekattilaan riittää.
Vastaa Viestiin