Ronjan "pylly" vaivat

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Ronjan "pylly" vaivat

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Eli olisin kysynyt seuraavaa:
Ronjan tila alkoi huononemaan perjantaina, luulin ensin marekiksi :smt009 , mut sitten tein täys tarkastukset ja huomasin sen pyllyn olevan ihan punainen pinkeä hiukan pullollaan juuri kun olisi muna tulossa muttei ollutkaan. Sillä on kyllä ollut sulkasato aika pitkään joten ei ole tietty muninut. Eristin sen sitten omaan "huoneeseen" kun Hermanni oli liian kiihkeä sitä koko ajan polkemaan ja se ei jaksanut sitten enään nousta ylöskään eikä syönyt enään mitään.
Sunnuntaina se sitten otti vasta jo pehmeää ruokaa ja juotin pipetillä ensin vettä ja nyt antanut sille näinä päivinä hiukan piimää sillä. Eilen sitten otti jo rehua ja jyviä sekä muutakin ruokaa hiukan(pehmeää) sekä tänään päästin jaloittelemaan isommalle puolelle, mutta hypähti orrelle karkuun kukkoa.
Katsoin uudestaan se pyllyn ja oli tulipunainen sekä hiukan minusta "röpeläinen" mutta ei kovin kakkanen, joten putsasin sen lämpimällä vedellä sekä laitoin omasta mielijohteesta öljyä siihen.
Joteskiin virkistyi mutta laitoin sen vielä eristykseen kun vanhin kana alkoi sitä repimään ( toiset eivät olleet milläskään koko Ronjasta) mutta Hermanni olisi heti käynyt "päälle kuin yleinen syyttäjä" :smt012
Joten mikäköhän Ronjalla on vai olisiko munanjohdintulehdus ja millä se hoidetaan eli annanko olla vielä omissaan tai muiden joukkoon ja luottaa siihen ettei toinen kana sitä hengiltä revi :-k
Kiitos vastauksesta :smt006
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi Ronjaa :smt009 Sehän on maatiainen? Epäilisin, että sulkasadolla olevalla ja siksi munimattomalla maatiaisella ei voisi olla munanjohtimen tulehduksesta kysymys. Enempihän se on (liiankin) ahkerasti munivien hybridien "ammattitauti".
Itse pitäisin muista eristettynä, kun kerran vanhin kana ja kukko ovat päälle käymässä. Ruoka ja vesi koko ajan helposti saatavilla ja riittävän lämmintä. Muutapa sitä ei juuri osaa omin konstein potilaalle tehdä.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos Hilta vastauksesta :smt006
Tässä kuvaa Ronjan "pyllystä".
Kuva
sekä kuva jossa vasemmalla on Tipsu vanha rouva (isabrown 4 vuotta) joka nyt nokkii Ronjaa eikä näytä haluavan sitä takaisin laumaan.
sekä oikealla Ronja itse (hy-line)
Kuva
Tämän päivän oli Ronja kokeilemassa muiden kanssa, mutta Hermanni heti polkemaan taas ja Tipsu nokittamaan. Annoin sen jäädä nukkumaan orrelle ja aamusta heti eristän sen omaan "huoneeseen" takaisin.
Laitoin taas öljyä sen pyllyyn ja pinkeä se on sekä punainen edelleen.
Syö, juo hyvin ja liikkuu mut silleen verkalleen kun takapää kummiskin on varmaan kipeä :smt010
Eli kuin kauan voin sitä pitää erillään ja mites sitten käy jos Tipsu ei sitä ota joukkoon ollenkaan enään :smt009 ja repii sitä.
Loppu syksystä olisko Ronja muninut viimeksi mut en ole varma kun noita munia tulee vain kaksi munaa joka toinen päivä enkä näe kuka milloinkin on ollut kolmesta munimassa. Todella isoja munia nuo tekee. :-k

Kiitosta jos vastaisit mitä tästä eteenpäin :smt045
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ai, se Ronja onkin hybridi eikä maatiainen...mä taisin lukea sun entisistä jutuista, että olisi maatiainen.
Silloinhan se munanjohtimentulehdus olisi tietenkin mahdollinen, vaikka sulkasadossa olisikin-kai? Sulla taisi olla siitä vaivasta jo aiempaa kokemusta?
Käsittääkseni vain antibiootit auttavat, joten kannattaa nyt hommata niitä el.lääkäriltä. Saattavat auttaa, kun kyseessä nuori kana.
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Hain Mimmiltä pikkuparven reilu kuukausi sitten. Tunnen olevani surkea kanojenpitäjä, koska kana, joka aluksi muni, ei ole nyt muninut. En ole ollut huolissani, koska en huomannut kanassa muuta poikkeavaa. Tänään sitten huomasin, että tällä Klaaralla ei ole pyrstösulkia. Ne oli pehkussa. En ole varma, onko lähtenyt pikkuhiljaa vai kertarysäyksellä, koska olen niin aloittelija, etten ole osannut aatella mikä on normaali pyrstö ja mikä "harva". Nyt kuitenkin mustapäinen pyrstö oli käytännössä kokonaan pois. Yritin ottaa kanan syliin ja tarkata perää paremmin, mutta ensikertayrittäjänä en saanut kanaa syliin. Juoksivat karkuun ja kaakattivat minkä ehtivät. Yritän illalla orrelta uudemman kerran. Kerron sitten, mitä pyllystä löytyy. :sad1: Voih, toivottavasti ei olisi samaa kuin tuossa mimmun kanalla... Normaalin oloinen se muuten on.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mun mielestä sillä oli jo tälle talvea sulkasato ja munintatauko. Nyt kun mietin, niin munintatauko oli ihan varmasti, mutta enhän mä sitä sulkasatoa niin tarkasti jokaiselta seuraa.. Oisko se vain jostain syystä eri aikaan, en tiedä.. Mulla on nyt yhdellä kanalla tälleen "myöhässä" sulkasato, kun sillä on parin kuukauden ikäiset tiput siinä hoidettavana. Monastihan kanat siihen samaan syssyyn pitää sulkasadonkin.

Toivotaan nyt vain, että kysymys on ihan vain sulkasadosta.. Enkä mä kyllä tuohon oikein muutakaan syytä keksi, paitsi että toiset nokkisivat sulat pois.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nuo sulkasadot ja munintatauot taitavat tulla toisille yksilöille vähän miten ja milloin sattuu ja jopa kaksi kertaa saman talvikauden aikana. Parista tämmöisestä vanhemmasta kanasta on kokemusta. Jos on sulkasadosta nyt sempun kanalla kysymys, niin voisin lohduttaa, että pyrstö voi tosiaankin tippua yhdessä yössä. Illalla ihan täysipyrstöinen onkin aamulla ilman ainuttakaan "häntäjouhta"...meillä ainakin yksi kana tekee aina näin radikaalin sulkasadon peräpäässään ja oikeastaan muuallakin.
semppu

Viesti Kirjoittaja semppu »

Nyt vasta luin nämä viestit, ehdin jo kirjoittaa Mimmille yksärinkin. Kiitos vastauksista!

Joo, sulkasatohan se voi myös olla, kun äsken kävin katsomassa peräpäätä tarkemmin niin ei mitään epäsiistiä löytynyt, sulat vain puuttuivat. Oli sellaisia tynkiä tai höyheniä...

Tässä on se positiivinen puoli, että koko ajan oppii hyödyllisiä asioita.

Jos jotain vikaa on munimattomuuteen liittyen, niin se kyllä mielestäni löytyy olosuhteista, jotka ovat erilaiset kuin Mimmin kanalassa, en usko että kanoissa on mitään vikaa. Meillä on pieni valkoseinäinen kanala, lapsia on rampannut päivittäin (päivällä hoidan eläimet aina yhdessä kolmen lapseni kanssa, nuorin on puolitoistavuotias). Rehunvaihdostakin on ollut, sekä erilaiset pesät jne.

Tässähän on vain mukava seurata ensimmäisen kerran sulkasatoakin, jos se sitä on. Toivottavasti ei ole nokkimisvikaa kenelläkään. En ole ainakaan nähnyt. :smt003
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Hei Hilta!
Kiitos vastauksesta ja vaikka nyt Ronja on reipas ja pois omasta "huoneesta", niin se ei mene alas muiden kanssa vaan on orrella tai ns. sillan päällä joita on. Olen sitten nostanut sen syömään silloin kun Hermanni ei ole ihan lähellä, mut heti lentää takaisin orrelle kun se tulee.
Tipsu ei niin paljon enään sitä noki ja jo antaa olla hiukan lähellä :smt045
Eli kun peppu ei ole paljoa muuttunut tuosta hiukan vähempi punaisuutta eikä turvotusta, niin soitan sen antibiootin.
Ronjasta sanoin et olisi hy-line :-k kun joku mainitsi ettei olisi maatiainen eli siis kumpi se sinusta olisi? Laitan tähän kuvan jossa Ronja on kun se tuli mulle eli on nyt tällä hetkellä 1,5v ikäinen.
Luulisitko että kun peppu saadaan kuntoon, niin pärjää Tipsun ja Hermannin kanssa :smt023 ja rohkeistuisi muiden joukkoon.
Kuva
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nuo rotujutut ovat aika kinkkisiä. Esim. kahdesta puhtaasti isa brownia olevasta hybridistä ei enää tulekaan aitoa isa brownia. Eli samaa voisi kai soveltaa muihinkin hybrideihin. Olettaen, että Ronja on kuoriutunut harrastekanalassa eikä sen alkuperä ole siitoskanalasta. Ei siis näytä maatiaiselta, mutta jos ei ole oikeasta tehojalostekanalasta, niin ei voi olla puhdas hybridikään. Oikein nimitys olisi kai risteytys, mutta eipä sillä niin väliä---ilmiselvästi huomaa, että Ronja on sinulle tärkeä kana olipa sen sukujuuret mitä vaan :smt045

Kyllä se nyt voi olla sairauden takia niin heikoilla parven hierarkiassa, että siksi oleilee mieluiten orsilla ja tasoilla. Sehän on oikeastaan hyvä, niin ei joudu toisten nokittavaksi ja poljettavaksi huonokuntoisena. Voisit laittaa sinne silloille vesi- ja ruokapaikan. Saa tankata milloin itse haluaa. Oliko se aiemmin missä asemassa parvessa? Kanojen nokkimisjärjestys voi toisinaan olla tosiraakakin eli voivat ottaa yhden ns. ajokanaksi, jota aina tilaisuuden tullen kurmuutetaan.

Toivotaan, että Ronja kuntoutuu ja sopeutuu takaisin parven elämään!
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 600
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos Hilta vastauksesta :smt006
Ronja on ihan harrastaja kanalasta joka kyl sanoi ettei ole muita kuin maatiaisia ja silkkikanat ovat ihan erillään ja nämä mitkä otin Ronja, Riitta, Minttu ja Milla sekä Taneli ovat sieltä.
Minusta on ihan sama onko hy-line vai risteys, koska jokainen on minulle yhtä tärkeä kana/kukko :smt007

Olen laittanut sille omat kipot, muttei oikein välitä niistä mut syö silloin kun annan kädestä ja juotan sitä :smt017
Syö sitten lattiatasossa vähän jos itse olen mukana myös, eli nyt turvautuu aikalailla minuun :smt045

Ei ole ollut koskaan mitään näiden "tyttöjen" kanssa jotka tulivat yhtäaikaa eikä Tipsunkaan joka on paljon vanhempi eikä ole ollut koskaan syrjiity vaan aina ovat yhdessä eli kolmisteen ketä on jäljellä heistä :smt056 Sekä tulee hyvin toimeen nuorten kanojen kanssa.
Minusta kaikki alkoi kun Hermanni mielestäni on liian aktiivinen polkemaan ja just Ronjaa :-s
Toivotaan nyt että kaikki kääntyy hyväksi sekä voimistuu Ronja ja pääsee takaisin parveen toisten kanssa sekä Tipsukin ymmärtäisi et kaveri hiukan vaan sairasteli :thumbleft:
Vastaa Viestiin