Kananuha

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pootsi

Kananuha

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mikäs homma tämä nyt on? Koko siipikarjallamme on nuha! :shock:

Viikko sitten meille tuli kahdesta paikkaa uusia kanoja. Uudet kanat alkoivat aivastella melko pian, niiden hengitys rohisi ja kukko kiekui huutamalla "röööh". Luulin ensin, että kuivikkeena käyttämäni puru pölyää liikaa, kävinkin kasvinsuojeluruiskulla sumuttamassa pehkuja vedellä, päälle laittelin olkea paksun kerroksen.
Häkin ympärillä vapaasti liikkuvat maatiaiset alkoivat saada samoja oireita muutamassa päivässä. Toissapäivänä huomasin eristetyssä kanakopissa majailevien tipujen aivastelevan myös.Nyt uusien kanojen ja maatiaisten röhinä on vähentynyt, yksi tipuista näyttää vähän kipeältä.

Mistä on kyse? Onko linnut saaneet jostain flunssan? Liittyykö se uusien kanojen tulemiseen? Mitä tehdä? :shock:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Nyt kanalassa aletaan olla kokolailla terveitä. Olen antanut niille vitamiiniliuosta, mustaherukkaa ja kaikenlaisia herkkuja.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Yksi maatiaisista on kuollut viime yönä :cry:. Mitään ulkoista en kanasta löytänyt, en osaa keksiä asialle muuta syytä kuin tuo flunssa. Maatiaiset sairastuivat viimeikseksi, mutta vaikuttivat olevan jo terveitä...Toivottavasti tämä murhe nyt loppuu tähän.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Juu se epäonnen kauppani niistä kalkkijalkakocheista tuntuu aina vain poikivan uusia murheita :evil: ...Meillä sairastuttiin aivan samaan tautiin kuin Pootsilla, ensimmäisenä sairastui vanha hybridimamma joka oli aluksi kochien kanssa samassa häkissä ja sen jälkeen toinenkin kana.. Pootsille meni kanoja siinä kyydissä missä minulle tuli ne kochit ja Pootsille menevät olivat vielä koko matkan samassa boksissa missä kochit olivat olleet..Se olis voinut olla meiltä lähtöisin mutta kun Pootsilla sairastuttiin siihen paljon aiemmin kuin meillä eli ei oikein käy järkeen niinpäin. Kannattaan todellakin katsoa mistä kanansa ostaa ja jonkinlainen karanteeni tulee ainakin meille pakolliseksi jos vielä eläviä lintuja tämän jälkeen hankin (aikoja sitten tilatut ja kohta jo noudetut jättikochit ei kuulu tähän :D :oops: )
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No voihan nenä.. kaikkee harmii. Olipas huono tuuri. Alkulan Esa muuten varoitteli myös ottamasta elikoita mistään kotieläinpihasta..joissa käy paljon vieraita. Kertoi, että usein niistä löytyy, jos jonkinlaista loista ja tauteja. Vaikka elikoilla oliskin hyvät tai erinomaiset olosuhteet, voi vieraiden mukana kulkeutua kaikenlaista salamatkustajaa. Ja osa vieraistahan saattaa olla ulkolaisia, jolloin riski on vielä suurempi. Ne karanteenit ja myös oma varovaisuus vierailujen/ tilavierailujen jälkeen on ihan järkeen käypää. Säästyy monelta vaivalta. Pienimuotoinen tuttavalapsien viihdyttäminen on tietty eri juttu kuin aasialainen turistiryhmä
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kanalassa kaikki vaikuttavat terveiltä nyt. Erittäisivätköhän ne vielä kuitenkin pöpöä? Nimittäin näistä mun parin vuorokauden ikäisistä tipuistani yksi on jo kuollut flunssaan, kaksi muuta oireilee. Paitsi että olen kerännyt osan munista flunssaoireiden aikana. Se nyt ei todellakaan ollut maailman viisain teko. Avasin kaksi kuoriutumatonta munaa, sisällä oli kuollut, täysin kehittynyt tipu. :(

Olen antanut näille kolmelle jäljellä olevalle tirpalle mustaherukkamehua ruiskulla nokkaan, yhtä huonokuntoisinta olen lisäksi juottanut ihan vedellä. Pitää nyt toivoa, että edes joku selviäisi.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

No voihan sillisalaatti! Meilläkin flunssakausi tuntuu olevan menossa jo pois, mutta taitaa olla näköjään parempi silti vielä pitää karanteenia. Toivon todellakin hyvin kovin kovasti että te siellä selviätte ja ettei enää uusia kuolemantapauksia ilmene :oops:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kuukernuppi, mitäs sinä siinä punastelet? Syyllinen on ihan muualla.
Tiput näyttävät nyt vähän paremmilta kuin eilen, lieköhän juottaminen tehonnut. Kai kanakin voi kuumeilla? Nämä pitävät siipiä levällään, kuollut tipu vaikutti kuivakalta. Kaikilla on muuten ripulikin.
Erttu

Re: Kananuha

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Tämä on vanha ketju mutta mitä oireita kuuluu kananuhaan?
Teresa80

Re: Kananuha

Viesti Kirjoittaja Teresa80 »

Epäilen että meillä nyt päällänsä kananuha. Tuli uus kukko joka heti sairastui: toinen puoli päästä turposi ja aivasteli.
Yksi kana sairastui eilen ja oireena vain kyhjötys ja ihan hävyttömän pieni rohina hengittäessä. Vaikee edes huomata.
Aamulla kun menin kanalaan niin kaksi muuta kipeänä. Silmä turvoksiin ja toinen taas näyttää ok mutta aivastelee.
Noh. Tällasta meillä. Kukolla meni pahin ohi parissa päivässä. Toivottavasti kanat selviää eikä enempää kipeitä löydy. :smt009
Huonosti alkoi mun kanala hanke! Ja arvannette vaan. Tästä porukasta en uskalla myyä ketään myco testatuille tiloille varmuuden vuoksi. Onneksi kaikki sekuleita enkä ostanu rotukanoja. Sit olis harmittanu vielä enemmän. Mut toisaalta olisin todennäköisemmin saanu mukaan terveen kukon...vahinkoja sattuu...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kananuha

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kyllä rotukanoissa on ihan yhtä paljon mycoa ja muita tauteja kuin sekuleissakin, ei puhdasrotuisuus ole mikään tae. Mycon ja muiden vastaavien tautien kanssa tulee hyvin toimeen kotikanalassa joten nauti vaan kanoista :smt045
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Kananuha

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Jep, itse asiassa mycohan lähtikin etenemään eniten juuri rotukanojen kasvattajilla, kun tietyt rodut joilla sitä alettiin havaitsemaan ekana olivat sitä ns. suoraa huutoa ja ne eniten liikkuivat harrastajien välillä, sitä myöten totta kai ne muut sekalaiset porukat ovat saaneet sen myös, mutta pointtina se, että puhdasrotuisuus ei ole tae tässä asiassa eli ei muuta kuin maalaisjärjellä ja iloisella mielellä vain kanoja kaitsemaan! :smt006
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Nuki

Re: Kananuha

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mulla myös myco jyllää kanalassa, ja ilmeisesti IB:kin. Ainoastaan pari heikompaa oon joutunut pistämään pois oireiden pahennuttua, muut tirskuttavat ja ehkä vähän rohisevat aikansa ja paranevat itsekseen. Mulla on nyt myös Tylania jota annan jos joku oireilee pahemmin. Tylanin jälkeen ei oo ketään tarvinnut flunssien takia pois pistää.
Haudonnat mulla ei enää meinaa onnistua, hedelmöittyneet munat kehittyvät lähes loppuun, jolloin noin puolet kuolee kuoriinsa ja kuoriutuneistakin noin kolmannes menehtyy viikon sisällä. Toisaalta eipä tuollakaan niin väliä, noita ei enää ilkeä myydä minnekään enkä oo koskaan muutenkaan halunnut haudottaa koska oon huono pistään kukkoja pois.
Riikkejä menin tyhmänä vielä viime kesänä haudottamaan ja näytää jäävän toi toinen poika käsiin :smt003 No tuollahan tuo menee joukon jatkona...
Kyllä noiden pöpöjen kanssa pärjää, tosiaan mäkin vaan varon etten mene minnekään terveisiin kanaloihin omissa kanalakamoissani pyörimään.
Vastaa Viestiin