Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
koivunlehti

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Jalat sivellään tai upotetaan öljyyn. Ajatuksena on että punkki kuolisi hapen puutteeseen.
Näin olen ymmärtänyt.
kanakyseliä

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja kanakyseliä »

Kiitos :smt003
Risupekka

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Voiha itku.. huomasin että kahdella kanalla on kalkkijalka.. Elikkä eläinlääkärille soitto ja pyytää lääkettä apuun? Muilla kanoilla tai kukolla ei ole (vielä ainakaan) kalkkijalkaa. Mutta nekin kannattaa kait varmuuden vuoksi lääkitä? ettei kalkkijalka tarttu niihin. Tarvitseeko sitten kanojen jalkoja liotella kun saan eläinlääkäriltä lääkkeen tähän vaivaan.

Entäs sitten itse kanala? Riittääkö että vaihdan orret uusin ja pesistä vaihdan heinät?

Tai miten miun pitäis tän asian kanssa edetä? Oon ihan kelttanokka tämän kalkkijalan kanssa. :smt017
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joo, eläinlääkäriin yhteys niin saat kanalle lääkkeet. :smt045 (Joissain keskusteluketjuissa esiin noussut lamppuöljyhoito ei ole asianmukainen hoitotapa). Mun käsittääkseni jalkoja ei tarvitse liotella, kun saa oikeat lääkkeet. Siitä saat varmaan tarkat ohjeet eläinlääkäriltä. Jos vain yhdellä kanalla on oireet, niin hoitaisin ensin vain sen. Seuraa muiden tilannetta sitten. Joillakin kanoilla on parempi vastustuskyky, eikä kalkkijalka puhkea ollenkaan. Itse vaihtaisin myös ne orret, mutta mitään sen suurempaa saneerausta ei käsittääkseni tarvitse tehdä.
Risupekka

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Kiitoksia avusta, tämä tieto jo helpotti paljon :smt001
Avatar
Antti K.
muna
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Huhti 2021, 15:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Antti K. »

Kalkkijalka on meilläkin. :smt013 On lioteltu ja sivelty parafiini- ja lamppuöljyä oireilevien jalkoihin alkukesästä ja nyt hiljattain. Vähän vierastetaan noita ivermektiinejä ym., kun koirakin kanojen lähellä elelee. Yksi sitkeästi hautonut kana sai juuri neljä tipua, mutta tietenkin juuri tällä kanalla jalat kans oireilee. Kysyn siis, että missä iässä näitä tipuja ja vastaavasti emoa voi ruveta hoitamaan punkeista, jotta mahdollisimman pian voitais yrittää päästä niistä eroon. Kun tuo lamppuöljy on sen verran tujua, niin ei viittisi emokanalle saati tipuille ainakaan vielä laittaa. Ja tietysti saa erilaisia vaihtoehtohoitojakin ehdottaa. :smt045
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

No voi ei, kurja juttu kun mokoma vaiva ilmaantuu. Tipujen hoitoa en tässä vaiheessa kiirehtisi. Kalkkijalka puhkeaa kanalle yleensä vasta aikuisena, vaikka altistus syyhypunkille tapahtuisikin jo poikasena. Kaikki poikaset eivät välttämättä silti missään vaiheessa sairastu siihen. Emon hoitoa miettisin sen mukaan, onko sillä vain vähäiset vaiko pahat oireet.

Mun mielestä kannattaisi ottaa eläinlääkäriin yhteys ja pohtia hänen kanssaan parvelle sopiva lääkitys ja hoito. Hän osaisi myös neuvoa emokanan hoidon ajoituksessa poikaset huomioon ottaen.

Lamppuöljyä en laittaisi kanojen jalkoihin, vaikka semmoista hoitokonstia joskus ennen muinoin on käytettykin. Lamppuöljy on erittäin haitallinen aine eikä se sovellu eläinlääkintään. Tuotteen käyttöturvallisuustiedotteesta löytyvät yksityiskohdat. Jos jotain öljyä omatoimisesti haluaa kokeilla, niin itse ehdottaisin vaikka rypsiöljyä tai sitä parafiiniöljyä (mitä olitte käyttäneetkin).
Avatar
Antti K.
muna
Viestit: 22
Liittynyt: 15 Huhti 2021, 15:25
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Antti K. »

Kiitos paljon. :smt041 Hyvä tietää, että puhkeaa vasta myöhemmin, ettei tarvi tipujen kanssa hätäillä. Periaatteessahan sama tilanne oli jo talvella, kun kans jonkin verran oireileva kana sai tipuja, joista sillonkin vaan muutama sai isompana oireita, kuten vaikka tämä tuore emokana. Mutta katsotaan mitä tehdään, kiitos avusta. :smt023
Tuutikki
chabo
Viestit: 163
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

HiltaHelikopteri kirjoitti: 25 Loka 2011, 23:59 --- ja tämän jälkeen kalkkijalkaan on sairastunut vain yksi kana...onneksi lievin oirein eli vain muutama suomu koholla.
Voiko jalassa koholla oleva suomu jo olla kalkkijalkaa, vaikka muita oireita ei ole? Miten tuota koholla olevaa suomua pitäisi hoitaa?

Olen liottanut jalkoja ja öljynnyt kookosöljyllä. Jaloissa ei ole kuitenkaan mitää kökköä tai ylimääräistä, ainoastaan hiekan seassa olevan tuhkan värjäämiä tummia suomunreunoja. Kohollaan olevan suomun alta ei varmastikaan uskalla kaivella... Mitä olisi järkevää vielä tehdä?

Muoks. Tämä ei ilmeisesti ole kalkkijalkaa, kun kukaan ei kommentoi...?
pikku parvi kanasia
Tuutikki
chabo
Viestit: 163
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Onko nuo kalkkijalkaan määrättävät lääkkeet kanan/kukon nokkaan annettavia vai laitetaanko ne jalan päälle sivellen tms.? Huomasin, että kukolla taitaa olla kalkkijalkavaivaa... Sen nokkaan ainakaan on mahdottomuus laittaa mitään. :shock: :smt009
pikku parvi kanasia
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kalkkijalkaa hoidetaan yleensä ulkoisesti, mutta myös sisäisesti. Saatko kukon kiinni, jotta voit hoitaa sen jalkoja? Jos jaloissa on paljon semmoista röpelöä, niin jalkoja kannattaa liottaa lämpimässä mäntysuopavedessä ja sitten rapsutella niitä kökköjä pois ja sen jälkeen rasvata ensiavuksi esim. parafiiniöljyllä tai mahdollisimman rasvaisella perusvoiteella tai vaseliinilla. Pyydä eläinlääkäriltä varsinainen lääkitys ja mainitse, että haluat ulkoisesti annettavaa lääkettä. En osaa sanoa, että onko tällä hetkellä mitään troppia saatavilla ilman eläinlääkäriä…
Tuutikki
chabo
Viestit: 163
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Kyllä saan kukon kiinni... nippa nappa. Mutta se on niin suuri ja varuillaan, etten tiedä, miten jalkojen hoito tai kiinnipitelykään onnistuisi yhdellä kädellä. :smt120 Olen nyt alkuun vain voidellut jalkoja pimeässä orrelle päin. Sitäkin se moittii ja yrittää nokkaista, ennen kuin homma on valmis.

Pitää nyt treenata ensin yhteispeliä :smt010 ja pyytää sitten tuo ulkoinen lääkitys.

Tipulla ja emollaan on kauniit hoikat jalat ja varpaat. Voikohan tuo tarttua muihin?
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin