Kalkkijalka -oireet ja hoito

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kesämamma

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Strongholdia ei ole rekisteröity tuotantoeläimille eli sille ei ole määritelty ns. MRL arvoja (maximal residue limit), ja siksi sitä ei saa käyttää tuotantoeläimille (kanoille). Jyrsimet ovatkin eri juttu koska ovat lemmikkejä.
Ivermektiiniä saa taasen käyttää, koska se on tuotantoeläimille hyväksytty. Samoin esim. Coopersekt. Annosten kanssa saa olla tarkkana, koska esim. coopersektin yleinen annosteluohje 0,5-1ml per kana on todellisuudessa n. 18 kertainen verrattuna siihen (riittävään) annokseen, jolla jäämätutkimuksia on tehty.
Kanoille tarkoitettuja lääkeaineita ei oikein tahdo löytyä meidän markkinoilta, aina joutuu käyttämään ns. off label käytöllä. Tuo ongelmia esim. annosmäärien kanssa, ja niiden oikeiden annosten etsiminen voi olla haaste..
SannaKle

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Paljos tuo ivermektiini kuuri maksaa? Mulla siis uusia tulokkaita 8kpl ja kaikilla enemmän tai vähemmän kalkkijalkaa. Silkkukukko pahin jonka jalat alkaa olla aikalailla samaa luokkaa kuin noi Siimiksen kanojen jalat tuolla sivulla 21. Oon hoitanut jalkoja parisen viikkoa. Kalkkijalkaspraytä, mäntysuopaliosta ja perään parafiiniöljyä mutta ei niissä kovin kummosia muutoksia näy. Ehkä enimmät valkoiset röpelöt on pinnalta hävinnyt ja joitakin sarveiskalvopaloja irronnut mut edelleen ne on pahat ja tänään liotellessa irtosi yksi kynsi ja verta tuli vaikken kerinnyt edes rapsuttelemaan. Epäilen vähän että niin paljon en pysty liottelemaan mitä tuo vaatis ja paraneminen vaatisi sen ivermektiiniin. Mutta jos siihen satasia uppoaa tuolle laumalle niin sitten en edes yritä vaan kukko ainakin pääsee vehreämmille kaakatusmaille. :smt012
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Jos samoissa hinnoissa kuin Stronghold, ei uppoa satasia. Mulla on noin 30 linnun lääkintä maksanut suurin piirtein satasen eläinlääkäriltä ostettaessa. Mäntysuovat yms. eivät tosiaan tapa sitä loista, mutta saa niillä loisen aiheuttamia röpelöitä pois.
SannaKle

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Minä olen muiden kirjoituksista ymmärtänyt että tuo ivermektiini olisi hieman edullisempi kuin stronghold. Moni on vaivan saanut pois pelkällä mäntysuovalla ja öljyllä koska mäntysuopa jättää kalvon jalan pinnalle kuten öljykin ja punkki tukehtuu. Oon tuota kalkkijalkaspraytäkin käyttänyt mutta en oikein usko sen tehoon. Sen pitäisi tappaa ne punkit mutta kun noi jalat on niin kauheassa kunnossa etten oikein usko että se lääke edes pääsee perille.
SannaKle

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Onko Animec ja Ivomec tismalleen sama aine eri nimellä vaan? Onko niissä hintaeroja? Ajattelin jos meidän lintulääkintävastaiselle ell sanoisi suoraan lääkkeen nimen ja vahvuuden että kirjotappa sitä ja ei sen kummemmin edes selittelisi kanojen vaivoja. Hän kun oli sitä mieltä ettei kanoja lääkitä vaan laitetaan monttuun ja otetaan uudet tilalle. :smt012
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

En tiedä noista valmisteista, itselläni on kokemusta vain Strongholdista (selamektiini). Ivermektiini on käsittääkseni tuotantoeläimille yleisesti käytetty. Ell ei ilmeisesti ole paljoa kanaloissa käynyt, jos on siinä käsityksessä, ettei kanoja lääkitä. Eikä ehkä sisäistänyt ihan sitä, että siitä lääkinnästä tai monttuun laittamisesta päättää omistaja eikä yleensä ell.
SannaKle

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Joo tuotantoeläimille on rekisteröity mutta ei kaikille ja kanat ei kuulu siihen listaan. Animec oli muistaakseni rekisteröity käytettäväksi lehmille, sioille ja poroille. Stronghold on ilmeisesti kalliimpaa niin siksi tuota ivermektiiniä ajattelin, kun senkin voi samallalailla laittaa sinne niskaniholle ja hoitaa kaikki loiset heisimatoa lukuunottamatta.
SannaKle

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Eläinlääkäri kirjoitti sitten tuota Strongholdia, mutta hemmetti vieköön tajusin nyt että tuo taitaa olla liian tujua. Toi on nimittäin tuota 45mg ja moni täällä on kirjoittanut saaneensa 15mg lääkettä. Tuo on tuo sininen 3 paketti 2,6kg-7,5kg painoisille eläimille. Ei taida silkkikana painaa tuota 2,6kg. Uskaltaako tuota nyt edes yhtä tippaa laittaa iholle vai onko liian tuju?

Mut tosiaan ohjeessa on että pari tippaa per kana silloinhan se mg määrä jää pienemmäksi, eli ei koko pipettiä tyhjennetä yhteen lintuun.
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Ei missään tapauksessa koko putkiloa yhteen lintuun. Mulla oli vihreessä pakkauksessa, en enää muista vahvuutta. Sitä kuitenkin ohjeistettiin antamaan 0,2 ml kanalle ja 0,3 ml kukolle. Olen annostellut tämän niin, että olen vetänyt putkilosta sopivan annoksen injektioneulalla 1 ml lääkeruiskuun, ottanut sitten neulan pois ja ruutannut lääkeruiskusta iholle. Sitten taas neula paikalleen, lääkettä putkilosta 0,2 ml ruiskuun, neula pois ja lääkkeet seuraavalle jne. Hieman hidasta, mutta näin tulee oikea annos, eikä mene kallista litkua hukkaan. Varmuuden vuoksi voi käyttää kertakäyttöhanskoja, jos ainetta lorahtaa käsille. Putkiloa ei kannata avata, vaan ainoastaan tehdä siihen injektioneulalla reikä, josta vetää lääkkeen ruiskuun. Jos pakkaukseen on merkitty annos painokiloa kohden, niin voit siitä laskea oikean annoksen kanalle.
SannaKle

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Löysin tuolle 45mg Strongholdille annostuksen 0.1ml per kilo. Eli luulen että noille pienimmille silkkikanoille ei tarvitse antaa edes sitä 0.2ml. Mutta jos otan tuosta toisesta putkilosta injektioneulalla aineen ja siihen jää sitä ainetta niin säilyykö se kk päähän annettavaksi kunnossa jos teippaan sen neulan reiän umpeen. Jos ei säily niin sitten tuosta satsista ei riitä toiseen käsittelykertaan koska ei tuolla yhdellä tuubilla koko ryhmää hoideta. Pitäs nyt käyttää 1,5 putkiloa ja seuraavalla kerralla loput 1,5. Mutta kysymys kuuluu säilyykö se avattu pakkas, jos tosiaan ohuella neulalla vaan otan siitä enkä avaa koko korkkia.
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Tuota kannattaa kysyä eläinlääkäriltä :smt017
Masterj3k3

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Masterj3k3 »

http://www.maatalousykkonen.fi/tuotteet ... erkot/307/

Mitähän röppöö tuo mahtas olla?
Ilona

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mikähän siinä on tehoaine?
doppis

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja doppis »

Vanha ketju, mutta hyvähän tähän on kirjoittaa =) Ostin eilen uuden kukon ja lykkäs tuonne kanojen sekaan heti. Totta kai sitten huomasin heti irtipäästämisen jälkeen, että kalkkijalkahan sillä on.. Tänään kävin heti hakemassa lääkkeet eläinlääkäriltä. Ivermektiiniä sain, annetaan suun kautta ja uusitaan kahden viikon päästä. Otin samantien koko laumalle (7 kanaa + tuo kukko) ja reilusti laittoi laimennettua liuosta, että jos menee huti niin riittää silti =) Koko pompsi maksoi hurjat 13e! Lääkkeet alta 2e ja tarvikkeet alta 2e ja ite käyntimaksu lopun.. Ei ollu kyllä kallista vaikka joutuu tuon toisen kerran vielä hakemaan. Lääkäri kehotti vain öljyämään tms jalkoja, että pehmenevät, ei muuta.
Ja tuon laimennetun ivermektiinin sanoi kestävän noin viikon ajan jääkaapissa..
kanakyseliä

Re: Kalkkijalka -oireet ja hoito

Viesti Kirjoittaja kanakyseliä »

Voisiko joku kertoa miten sitä lamppuöljy menetelmää käytetään kalkkijalan poistoon?? :smt017
Vastaa Viestiin