Kalkin sammutuksista...loisiin

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ann75

Kalkin sammutuksista...loisiin

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Kanalassa on pikkuvieraita ja kalkitsen lattian ja orsi-seinän ainakin tänä iltana, kunhan kanaset on meneet orrelle.

Kun (rakennus)kalkkivelli on nyt seissyt ja sen voi sivellä, niin koska se on sitten vaaratonta, heti kuivuttuaan?

Aattelin että pimeellä putsaan loput purut pois, kalkitsen ja pidän sitten puhallinta vaikka tunnin pari päällä siellä, sitten uudet purut päälle ja kanala on aamulla kuin uusi! Ei kai siitä ilmaan tule muuta kuin kosteutta, tuskin haiduttaa mitään myrkkyhöyryjä?

Naapurin isäntä ehdotti, että kalkitsen ja otan kanat makuuhuoneeseen yöksi, mut ei taida onnistua.. :smt017

Muutin otsikkoa ja siirsin sairaus-osastolle. T. Hilta
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Se on vaaratonta heti sammuttuaan kunnolla, eli periaatteessa muuttuu vaarattomaksi sen turvotuksen aikana.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitäs ne pikkuvieraat on, jotain ulkoloisiako vai ymmärsinkö ihan väärin? Jos tarkoitit ulkoloisia, niin hyvä olisi hommata loishäätödroppia, koska pelkkä kalkitus ei välttämättä auta.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

ne on tosi :smt078

Eilen meni axilurit ja kaikki kanat on ainakin vielä hengissä. Tuo yksi pannari on kans pesässään, jätin nyt kuitenkin ennen myrkytystä kerätyt munat alle. Tää on sen (ja meidän) eka haudonta, niin tuskinpa onnistuu kuitenkaan. Minkälainen mahdollisuus on että pikkuvieraat on munissa sisällä?

Tänään kalkitten tosiaan iltasella orren alusseinän, uuden viirulan kalkitsin jo, kun se on suljettu kanoilta joka tapauksessa ja viirutkin vielä kylppärissä.

Saas nähdä, en mä nyt kyllä saa isompaa remonttia aikaiseksi, kun kanat on pakko pitää sisällä kuitenkin samassa tilassa. Mut kaipa nuo tulee aina takaisin kuitenkin, kanathan kuopusttaa kohta taas pihamaata niin että multa lentää, joten kaipa se on sitten vaan säännöllisesti madotettava ja ulkoiloishäädöt pitää varmaan ottaa varoiksi listalle kans, vaikka niitä ei olekaan onneksi (vielä) näkyillyt.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No mulle jäi vieläkin epäselväksi oliko kyse ulko- vai sisäloisista? Vai rakenteissa jostain eläväisistä?

Mutta ei ne nyt varmastikaan munien sisälle mene, olipa mitä taikureita tahansa! Mutta kuoriutuvat tiput ovat niille tietysti heti alttiina ja myös tosi heikkoja pitämään puolensa, eli tipukuolleisuus saattaa nousta.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

sisäloisia siis, kyllä ne vaan osaa olla todella ällöjä! Mut kyl ne nyt nujerretaan kerralla ainakin vähäks aikaa *murhanhimoinen kiilto silmissä*
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Olen löytänyt kaupan munan sisältä jonkun pitkän madon (80-luvulla).
Siellä se uiskenteli valkuaisessa rinkulana keltuaisen ympärillä. yök. :pukeright:

Näytti joltain suolinkaiselta, enkä tutkinut sitä tarkemmin vaan viskasin koko komeuden vessanpytystä alas. En edes tiedä oliko se elossa siis se mato mikä lie, vai oliko sillä jokin "kasvuvaihe" menossa. Pituutta sillä oli n. 10 cm.

Muiden lajien (koira, kissa, humma) sisäloisten kiertoa on tullut opiskeltua, joten ihan siltä pohjalta oletan, että voivat mennä munien sisään. Koska vaeltavat sujuvasti nyös suolenseinämän lävitse lihaskudokseen ja sieltä keuhkoihin ym. Kyllä ne aikamoisia selviytyjiä ovat nuo loiset. Voi toki olla että olen väärässsä, mutta en koskaan unohda sitä lieroa minkä löysin sieltä munasta...
Moilanen

ohi aiheen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No, eivät ne sisäloiset kyllä kalkitsemalla kuole.
Sisäloiset häädetään esim ivomecilla tai sitten esim Axsilurilla.
Annostusohjeet löydät lintusivuiltani.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

juu, kiitos, axilurit meni siis jo eilen iltasella, kaksi nappia (a 250 mg) jaettuna seitsemälle (pienille pienemmät ja isoille isommat jauhispallerot).

Kalkki olis tarkoitus vähän rauhoittaa lattailla yms eleleviä matosia/munia, mut turhaa varmaan, eiköhän niitä tule uusia aina jostakin.

Mut sitä vaan, että onkos kaikki munat nyt syömäkelvottomia? Mä kun tykkään mun keltuaisen olevan selkeästi kostea, en taida arvata syödä niitäkään herkkuja enää aamiaisella :smt013 (siis ennen myrkytystä olevia munia, uudet nakkaan suoraan kanalasta mättäälle)

Mun pitäiskin tilata sellaista ulkoloismyrkkyä varoiksi jo, kyllä niitäkin vielä tulee, nyt kun ollaan vauhtiin päästy :smt019
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Skuukkeli kirjoitti:Pituutta sillä oli n. 10 cm.
Täh?? 10 senttiä! Mikäs kastemato se on ollu? :smt017
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Veikkaisin suolinkaiseksi tai lapamadoksi. Meillä oli viime talvena suokkivarsa hoidossa jolta tuli p.... mukana 20cm suolinkaisia ei ollu koskaan vielä madotettu kuulemma. Lapamadot myös kasvaa 10-20 cm pituisiksi ja niitähän saa raakasta järvikalasta.

Ann tulet ens viikolla poikkeen ni saat meiltä aamiais munia mukaan :smt006
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

tämä yksilö oli sellaiset viis senttiä, neulanohut ja valkoinen. Mua niin ällöttää nuo, että en viitsinut etsiä et mikä se oli, ajattelin että kyllä tuo axilur tappaa talossa ja puutarhassa..

juu, tullaan tullaan, kiva että olet lomalla samaan aikaan, kävipä tuuri!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Neulamainen mato on suolinkainen koska lapamato on sellainen lattana eli millin viiva kaks ohut ja sentin leveä .
Hyvä säkä kerrankin, ihanaa saada vieraita :smt007 :smt006
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Joo oletan sen olleen suolinkainen, ainakin myöhemmin suolinkaisia nähneenä, se mato siinä munassa oli saman näköinen.

En vaan unohda sitä näkyä kun pienillä "lapsen" silmillä sitä tuijotin, aina muistuu mieleen, kun madoista tulee puhe.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tämä juttu vähän sivuaa sitä, että kananmunan sisältä voi löytyä yllätyksiä!
Vastaa Viestiin