Kalkin sammutuksista...loisiin

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Peukutukset täältäkin! :smt002
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä olen tätä pähkäilly nyt jonku päivän ja ihmetelly sitä et miten ann75 just sun kanoilla on niitä vaikka sulla on paikat niin viimosen päälle ja puhdasta yms..
Mut ajattelisin niin, että:
Kanathan saa matoja usein siitä jos laidun on kauan samassa paikassa ilman "hoitoa".. Olisiko niin et niissä oli matoja jo silloin kun ne tuli sulle?
Eihän sitä tiedä kuinka kauan siellä niiden lähtöpaikassa on ollu kanat samalla lohkolla..
Se myöskin selittäisi se et miks on yks pienempi.. Vai oliks sul yks pienempi :smt017

Meillä Gizzmon kanssa on molemmilla tällänen rakenna-pura-rakenna-pura-syndrooma noiden aitojen kanssa... Kanat ei samaa lohkoa montaa kuukautta kattele kun jo ollaan aitaa purkamassa ja siirtämässä...
Koskaan ei ole hyvä :smt016
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Mä luulisin, että olisin tässä vuoden aikana huomannut jos olis läjässä kiemurrellut jotain... mut eihän niitä jatkuvasti tule välttämättä, että josko olisvat salakakkineet ne tapaukset ja sit taas puhtaat "näytteet" näkyville :smt005

Mut arvoitukseksi jää lähtökohta (muistelee kissojen matoseikkailuita kans kauhulla) , miksi mä muistan nämä kaikki näin iltasella, kun pitäis nukkua ruususen unta.. painajaisia tilauksessa siis..eilen kävin muuten lehmäpaikassa ja sit yöllä näin unta, että olin laittanut ne lypsyvermeet lehmälle ja sit se lypsy oli valmis ja mä en löytänyt ketään jolta kysyä et miten ne saa pois.. sit se lehmä alkoi kutistua ja siitä oli suunnilleen nahka jäljellä, utareet kääntyi jo sisäänpäin kuopalle. Ei taida tulla musta lomittajaa, vaikka sitä onkin jo ehdoteltu muutamaankin otteeseen uudeksi uraksi :smt027
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Jos ne on vaan ollu hengailemassa siel suolissa :smt003

No jo säkin ihme unia näät... Voi tavaton...
Ja ei se lehmä muuten kuivu kasaan vaikka lypsimet kiinni jäisikin :smt003 Eiköhän ne potki koneet alas kun on ta :smt003 peeks kauan tyhjää nylkyttäny....
Ala vaan lomittajaksi! Paskaa duunia mut ihan mielenkiintoista ja vaihtelevaa!!!
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Mäkin madotin nuo kanat sillon kun ne tuli eli viime keväänä enkä sen koomin ole madottanut. Varsoja olen madottanut ahkerammin.

Mitenkäs tosiaan tuo ulkotarha noilla kanoilla, milläs se käsitellään jos sitä vuodesta toiseen pitää samassa paikassa?
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuo ulkotarhan desinfiointi; siihen on moniakin aineita, Virkon S, kloorivesi, käytettynä siten, että talvea ennen kloorivedellä kastellaan ensilumen päälle ja sitten saa olla kevääseen sillään. Tappaa kyllä pöpöt. Kalkkivesi on hyvä desinfiointiaine myöskin.
Elviira

Viesti Kirjoittaja Elviira »

Riittääköhän ulkotarhan desinfioimiseen runsas tuhkan levitys hangelle? Tuhkahan nostaa pH:n nopeasti ja luulisi että pöpöt vähintäänkin joutuvat siinä tilanteessa lujille :smt003
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Elviira kirjoitti:Riittääköhän ulkotarhan desinfioimiseen runsas tuhkan levitys hangelle? Tuhkahan nostaa pH:n nopeasti ja luulisi että pöpöt vähintäänkin joutuvat siinä tilanteessa lujille :smt003
kalkilla voisi olla samanlainen vaikutus? kertokaas viisaat!

Mun pitääkin kunnostaa taas tarhakin kohta valmiiksi, kun kevät tulla tupsahtaa ihan yllättäen ja puskan takaa. Just mietiskelin, että teen tiheanverkkoikkunan tuohon kanalaan, että kun alkaa aurinko tosissaan paistamaan, niin jätän päiviksi ikkunan selälleen, saa kanatkin vähän jo tuntumaa ulkoilmaan.

Nyt ainakin näyttää tilanne rauhalliselta, josko ainakin vähäksi aikaa rauhoittuisi tuo meidän ongelma. Tänään kääntelin läjät ja puhtoisia ovat toistaiseksi (on mullakin harrastus :smt017 )
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Mitäs kalkkia sinne tarhaan sitten levitetään? Onko se "lannoitetta" vai ihan jotain "myrkkykalkkia"? Ja minkä verran? Ja minkä aikaa eläinten pitäisi olla poissa alueelta? Voiko sen kalkin levittää jo talvella vai pitäisikö odottaa lumien sulamista, vai olisiko pahasta, jos levittäisi kerran nyt talvella ja vielä kerran lumien sulamisen jälkeen? Tuo meidän talviaitaus ei ole niin mahdottoman suuri, etteikö sitä voisi pienellä vaivalla kalkita.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Bakteerien tappamiseen sopii parhaiten sammutettu kalkki,eli samaa mitä käytetetään laastikalkkina.Se on tarpeeks ärhäkkää tavaraa.
Puuntuhkalla on lähinnä vaan lannoittava ja PH:ta nostava vaikutus,kuten myös dolomiittikalkilla.

Moilanen tossa ylempänä just kerto miten kandee laittaa.Hevostarhaa jos kalkitsee nii ei kannata luupäitä sinne vähään aikaan laittaa.Toinen keino tappaa loistenmunia sun muita on syväkyntö.........no,mitään mettätarhoja ei kyllä kynnetä.Mut jos on sellanen puhkikävelty läntti.
Vastaa Viestiin