Marekista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
anninanni

Re: Marekista

Viesti Kirjoittaja anninanni »

Oiskohan jotain esto lääkettä, ettei tartunta tulis? Vai onkohan vahinko jo sattunut :smt017 On siitä meinaan ainakin pari viikkoa kun ne tuli. Jos vaikka serkun kanat viel joskus hautois tipuja. Jos Marenki tartunnan saanut kana saa tipuja, niin voiko tivut rokottaa Marenkia vastaan, kun eiks se ollu niin että Marenki ei tartu munassa, tai jotain, ööö... No se olis kyllä aika kallistakin, rokaattaminen varmaan :smt012
Mimmi

Re: Marekista

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä parissa viikossa lainakanoista on jo varmaan tullut Marekin kantajia, jos eivät olleet sitä jo ennestään. Rokote löytyy, mutta niin suurina määrinä (muistaakseni 200:lle tipulle), etteivät harrastajat sitä pieniin tipueisiin juuri käytä. Lisäksi osa voi kuolla rokotukseen ja osa sairastua rokotuksesta huolimatta, joten vähän se on yhtä tyhjän kanssa.

Marek on Eviran mukaan lähes kaikissa harrastekanaloissa. Tehokanaloissakin se on, mutta siellä käytetään rokotuksia. Parvi tulee hyvissä oloissa vastustuskykyiseksi eikä sairastapauksia juuri enää tapahdu, muuta kuin ehkä erittäin stressaavassa tilanteessa tai jo muuten sairastuneelle kanalle/kukolle. Jos esim. loiset jo heikentävät vastustuskykyä, voi Marek sitten hoitaa loput..

Mulla on siis kanalassani Marek ja vain yksi kana on sairastunut ja kuollut siihen kolmen vuoden aikana. Kanoja mulla on itsellä koko ajan noin 30 ja myyntiin & teuraaksi on mennyt varmaan 100. Luulin toisenkin kanan kuolleen siihen, mutta Evira totesi sen kuolleen äkilliseen anemiaan, jonka syytä ei selvinnyt. Jollakin oli kana kuollut listeriaan, vaikka oireet viittasivat Marekiin.
anninanni

Re: Marekista

Viesti Kirjoittaja anninanni »

Huh, huh ja kiitos! Ei tarvitsekaan olla enää niin hualissaan.
Pyykangas08
muna
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Kesä 2018, 21:46

Re: Marekista

Viesti Kirjoittaja Pyykangas08 »

Otettiin nyt pienenäntipuina kalkkunoista. Aluksi kaikki olivat hyvä vointisi. Kolmen viikon päästä ensimmäinen alkoi hoiperrella, oli väsynyt, ja syöminen huononi. Kolmen päivän jälkeen se kuoli. Nyt siitä ekan kuolemasta mennyt kolme päivää, ja toinen kalkkuna oli yön aikana muuttunut. On nyt väsynyt, hoipertelevaa. Itsellä oli tablettina kortisonia ja samaa antibioottia, niistä siivutin pienen mikro kokoisen lääkemäärä kuppiin, 1ml ruiskulla hunaja vettä päälle. Annoin sitä sairaalle ja samanlaisen annoksen laitoin terveiden juomakuppiin. Nyt odotellaan jos meille edes 2 kalkkunaa jäisi henkiin. Soitettiin sille jolta kalkkunat saatiin, että epäillään marekia. Meinasi ettei kukaan muu ole mitään ilmoittanut... Voi olla että meillä nää kalkkunatkin hoidetaan samoin kuin muutkin eläimet, eli tarkasti. Itse sairaanhoitaja joten hoidan mahdollisimman pitkästi myös eläimiä. Kanoille oli taannoin muninnan aikaan tappelu. Tai niin luultiin että itse tappelivat. Ja siinä kaksi kanaa oli haavoittunut niin että pää oli verillä. Sen sitten hoidin ihan itse. Mutta haastetta oli hautovia kanoja hoitaa, siinä hitsaajan hanskat käsissä, pumpulitikulla laitoin 40 asteen helteessä hunaja voidetta niiden päähän. Ja ne tervehti hyvin. Nyt jo ovat 5v.aita kanoja jotka hautoneet joka kevät uudet tiput.
Kalkkunoista nyt seurataan. Toivotaan että edes nuo 2 pelastuisi. 😢
Tuutikki
chabo
Viestit: 164
Liittynyt: 28 Kesä 2020, 15:47

Re: Marekista

Viesti Kirjoittaja Tuutikki »

Wuohetar kirjoitti: 31 Tammi 2007, 21:44 Löysin mielenkiintoisen artikkelin monolauriinista! Kylmäpuristettu kookosöljy sisältää monolauriinia joka on bakteereja, viruksia, hiivoja, sieniä ja alkueläimiä torjuva monoglyseridi jota elimistö käyttää tuhoamaan viruksia kuten herpesvirusta. Kylmäpuristettu valkosipuli (luonnonantibiootti) yhdistettynä, lysiini ja kookosöljy löytyisköhän näistä apu marekin ennaltaehkäisyyn? :-k
Nostan vanhan ketjun, kun törmäsin itse samaan aiheeseen. Joku lähde väitti ihmisten kohdalla Herpeksen toimivaksi hoidoksi isoja C-vitamiiniannoksia + lysiiniä. Koska kyse oli ihmisistä, en laita tähän annostuksia edes suuntaa-antavasti, mutta ainakin lysiinin saanti on helpottunut sitten ed. viestin, koska nykyään sitä löytyy luontaiskaupasta.

Kookosöljyä olen tarjonnut muuten vaan kanoille. Toiset tykkää siitä, toiset ei.
pikku parvi kanasia
Vastaa Viestiin