AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Koivuniemen kanala

AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

Viesti Kirjoittaja Koivuniemen kanala »

Otimme kesäkuun alussa muutaman kanan ja kukon ja nyt yksi kana on "masentunut". Noin 3 päivää sitten huomasin, että se "kyhjötti" apeannäköisenä pyrstö maata kohti roikkuen. Vähän "peräpään" sulissa oli löysää ulostetta, mutta se ei ole lisääntynyt. Nyt se yksin jossain aina kyhjöttää, eikä ruoka-aikaan tule syömään niin kuin muut. Olen vähän saanut sille jotain ruokaa menemään, kun olen kädestä syöttänyt. Olen lukenut täältä kanojen vaivoista ja lääkkeistä, mutta nytpä sitten esitän tyhmiä kysymyksiä... :smt005 Voiko kanoille ostaa lääkettä "ilman reseptiä" ja jos voi, mistä ? Vai pitääkö soittaa jollekin eläinlääkärille ? Ja jos pitää, onko kunnaneläinlääkäri oikea henkilö ? Nyt kyllä hävettää ankarasti kysellä tämmöisiä, mutta kun ei ikinä ennen ole tarvinnut miettiä moisia asioita... :smt037
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kunnaneläinlääkäri on oikea henkilö auttamaan, kuten arvelitkin. :smt045 Kanojen sairaudet eivät ole kaikille eläinlääkäreille sitä ykkösosaamisaluetta, mutta kyllä sieltä apua saa. Ja hyvällä tuurilla löytyy joku kanojen asioihin erityisesti perehtynyt. Mitä lääkkeisiin tulee, matolääkkeitä (vaikkapa Axilur tai Flubenol) saa apteekista ilman reseptiä, mutta esim. antibiootit tai kipulääkkeet vaativat ensin reseptin eläinlääkäriltä.

Toivottavasti kanasesi paranee. Jos matokuuria ei ole annettu, itse epäilisin tuolla oireella ensimmäisenä sisäloisia. Muitakin syitä "masentuneisuuteen" voi toki olla, sulkasadosta munanjohdintulehdukseen.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Heippa. Itse aloittasin heti Nutri plus lisävitamiinin ja valkosipulin antamisen. Kummastakaan ei ole haittaa, sillä aikaa kun syytä selvitellään. Hunajavesikään ei olisi pahitteeksi.
Nutri plussaa saa eläinkaupoista ja apteekista. Tarkoitettu kissan ja koiran pennuille. Jos on ruokahaluttomuutta niin se korvaa ravinnon puutetta, samoin hunaja. Valkosipuli toimii luonnon antibioottina ja meillä kanat tykkää siitä. :smt047
Itse olen tänäkesänä saanut pelastettua kaksi tipu "rääpälettä" näillä konstein ja lisäksi olen antanut pakuriteetä kauraryyniin liotettuna, itseasiassa sekoitin kaikki nämä samaan. Tipuset piristyivät ja alkoivat kasvamaan. Ne olivat ne (kahden) pesueen heikoimmat yksilöt. Eläinlääkäri ei osannut auttaa mutta valkosipuli toimi. :smt045
Jos kyseessä olisi sulkasato, niin ei silloinkaan olisi pahitteeksi lisäpotkut ravintoon. Sulkasato voi ottaa koville. Toivotaan, että syy selviää ja kana piristyy. :smt023
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minkä ikäinen kana kyseessä? Keväällä/talvella kuoriutuneelle ei yleensä ekana syksynä sulkasatoa tule. Sulkasatoinen kana on joskus todella apea ja vaikuttaa kuolemansairaalta. Sulkasatoon ei liity likaista peräpäätä. Sulkasatoiset tulevat kuitenkin syömään jos herkkuja on tarjolla. Sulkapuku on sulkasatoisella nuhjaantunut ja uusia sulkien alkuja yleensä löytyy kun niitä vähän etsii. Sulkasatoisella asento on normaali, eivät yleensä roikota peräpäätä. Sulkasatoiset saattavat torkkua orrella päivätolkulla joskus viikkojakin.
Nutriplussaa, valkosipulia, hunajavettä, vitamiineja yms voi kokeilla mutta ei niitä päivätolkulla kannata antaa jos piristystä ei näy, silloin on eläinlääkäri tai kervesterapia paikallaan.
Matokuuria varmuuden vuoksi en itse suosittelisi jos matoja ei näy. Ulostenäytteen voi varmaan viedä johonkin. Elliltä kannattaa kysyä miten toimia. Omia kanojani en ole ikinä madottanut, ei ole ollut tarvetta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Koivuniemen kanala

Re: AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

Viesti Kirjoittaja Koivuniemen kanala »

Tätä kanarukkaa kaikki muut aina ajaa pois ruoan äärestä ja muutenkin. Joutuu aina vähän olemaan omissa oloissaan. Reppana taitaa olla nokkimisjärjestyksessä alimpana... No, olen aina sille antanut erikseen oman kasan ruokaa ja vähän muutakin extraa. Eilen kyllä tuli syömään kun vein ruokaa, mutta taas piti vähän vahtia, että muut antaa sen syödä. Pitää tänään käydä apteekissa hakemassa Nutri Plussaa ja antaa hunajavettä. Jostain luin, että tällainen olisi hyvä ottaa erilleen muista...pitäisikö näin tehdä ?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

En ottaisi erilleen, kunhan muut eivät noki sitä verilleen, sopeuttaminen takaisin on sitten vaikeaa varsinkin jos jo on alinta kastia.
Jos se olisi jotain tarttuvaa se olisi jo muissa niin senkään puoleen eristyksestä ei hyötyä.
Lisäksi kanasta on stressaavaa olla yksin parvilintu kun on.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kanafanitar4

Re: AUTTAKAA, mikä "masentunutta" kanaa vaivaa ?

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

kirjoitinkin yleiskeskustelun puolelle jokunen aika sitten, että yksi kanoistani vaikutti muutama viikko sitten siltä, että olisi valmistautunut hautomiseen (meni välillä pesään ja jäi sinne, tiputti mahasulat jne.) mutta ei kuitenkaan alkanut hommiin. Tuon haudontayrityksen jälkeen kana on ollut vähän outo, usein vain seisoskelee yksinään, kun muut touhuavat. Syö kyllä, mutta jotenkin tehottomasti muihin verrattuna. Usein kyhjöttää pallomaisena, on vain ja pörhistelee. Ulkoisesti on ihan kunnossa, ei ole likainen peräpää eikä esim. tasapaino-ongelmia.

Kun muut kanat menevät sisään kanalaan, tämä yksi jää viekä yksinään kanatarhaan ja menee vasta myöhemmin sisälle. Muutenkin tuntuu olevan aika paljon toisista erillään. (Kanoja yhtenesä neljä, ei kukkoa.) Käy jotenkin hitaalla. Menee kuitenkin muiden kanssa orrelle.

Mistä ihmeestä voi olla kyse? Jäikö "hormonit päälle", vaikkei aloittanutkaan haudontaa?
Vastaa Viestiin