Kanapunkki

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Erttu
kana

Kanapunkki

Viesti Kirjoittaja Erttu » 14 Heinä 2018, 23:39

Meillä ei ole ollut merkkejä kanapunkista. Väiveitä oli viime kesänä. Mutta nyt kun olen lukenut miten moni löytää hurjan paljon punkkeja kerralla haluaisin tehdä kaikki varotoimet myös omassa kanalassa. Hirsiseinät ovat hyvin otolliset paikat asua. Ostin ruokaan sekoitettavaa jauhetta punkkien varalta. Maapohjan putsasin parhaani mukaan ja levitän rakennus kalkin maahan. Maalasin seinät paksulla kalkkimaali vellillä. Tyhjensin purkin baitonia kanalaan. Ajattelin suihkuttaa seinät vielä sillä nestemäisellä baitonilla mikä on muurahaisille. Orret oon ottanu pois, samoin munintapesät. Riittääkö tuo? Tilaanko petopunkkeja?

Katz
muna

Re: Kanapunkki

Viesti Kirjoittaja Katz » 18 Heinä 2018, 18:30

Tämä kiinnostaa minuakin! Olen koittanut haravoida näitä ketjuja, mutta en ole löytänyt selkeää hoitoprotokollaa varsinaiseen punkkihäätöön. Siis mistä löytyisi siivous- ja lääkitysprotokolla oikea-aikaisine ajoituksineen.

Meiltä löytyi punkkeja munineen orsien kiinnityskohdista :smt010 . Onneksi kanat voivat hyvin, eivätkä vaikuta aneemisilta. Eläinlääkäri totesi, että punkkiongelma on hyvin yleinen kotikanaloissa ja että sen kanssa tulisi vaan oppia elämään. Ts. pyrkiä siivouksella pitämään punkkipopulaatio niin alhaisena, ettei se aiheuta kanoille oireita. Itse en haluaisi tyytyä tähän, vaikka tiedostankin kokonaisvaltaisen punkkihäädön haasteellisuuden. Vai onko niin että peli on menetetty, kanala tuikattava tuleen ja laitettava uusi työn alle? :banghead:

Vastaa Viestiin