Henkitorvimato

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Erttu

Henkitorvimato

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Millaisia oireita kanalla on jos sillä olisi henkitorvimatoja? Meidän yhdellä pikkutirpalla (6kk) hengittää nokka auki ja heilauttaa pään mahan alle ja sit on pari päivää normaali ja taas hengittää nokka auki vetäen kaulan suoraksi. Ei yski, ei silmät vuoda, ei turvottele pää, ei sierain vuotoa..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkitorvimato

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oireina hengen haukkominen, hengitysvaikeus (jopa tukehtuminenn, jos matoja on paljon), laihtuminen, heikkous, pään voimakas ravistelu, kaulan kurottelu.
Kannattaisi madottaa Axilurilla ainakin kyseinen yksilö, mutta mieluummin koko parvi.
Erttu

Re: Henkitorvimato

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Voiskohan olla sitä? Annoin axiluria kuitenkin. Olen nähnyt ILT sairaan kanan (kanoja) ja se oli hyvin erilaista eikä yksilöllä laantunut välillä ja tullut takaisin.. nämä on myco.g. puhtaalta tilalta. Ei ole levinnyt yhtään muuhun parveen ainakaan vielä. Silloin ILT levisi kaikkiin parin päivän välein. Edelleenkään ei silmäoireita, ei turvotusta, ei yskää. Hengitys vähän pihisee muttei enää hauko henkeään. Kupu ihan tyhjä ollut päiviä tai ainakin silloin kun kokeilen. Olen ruitalla varovasti antanut hunaja vettä ja vitamiinia. Tänään laitoin nokkaan kalkkirakeita ja vähän ruokaa. Nieli ne hienosti. Muuten pirteä (juoksee mua karkuun).
Erttu

Re: Henkitorvimato

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Mistä henkitorvimadon voi saada? Leviääkö ihmiseen
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Henkitorvimato

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyseessä on lintujen loinen, jonka ne voivat saada maaperästä, kastemadoista, etanoista, simpukoista tai muilta linnuilta.

Syökö se kana itse vaiko vain kun pakkosyötät? Syömättömyys on huono homma eli koeta saada syömään ja juomaan!
Erttu

Re: Henkitorvimato

Viesti Kirjoittaja Erttu »

Siis laitoin nokkaan muutaman murun niin nieli ne. Kupu ihan tyhjä. En tiedä mikä sillä on. Edelleen henki vinkuu mutta ei muuta oiretta. Sai axilurin.
Vastaa Viestiin