Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Eli ei mikään sairaus sinällään, mutta:
Ostin kaksi silkkikanaa ja nämä ovat olleet ilmeisesti semmoisessa tarhassa jossa ei ole ollut orsia, lankkua/ rappusia mitä pitkin kanat yleensä kulkevat :smt017
Joten kun huomasin näiden olevan vaan lattialla ja hyvin tiiviisti vain samoissa paikoissa, niin olen yrittänyt opettaa/ohjata varovasti näitä kulkemaan lankkusiltaa pitkin mutta ei :smt009 onnistu.
Ihmeissään jämähtävät paikoilleen ja hämmästys on suuri että mitä pitäisi tehdä kävellä tai mitä?
Samoin tekevät lattialle munansa ja ovat hyvin tiiviisti keskenään vain heille rajoitetussa paikoissa. Muut vipottaa kovaa vauhtia aina ulos muttei nämä osaa mennä mukana. Olen pari kertaa kantanut muiden joukkoon mutta saan kantaa sitten takaisin eivät osaa seurata takaisin.
Mille kukko ja pari mille kanaa ovat näiden kanssa, mutta jäävät sitten yksin jos porukka lähtee pihalle vaikka kuin kukko yrittää äänekkäästi pyytää mukaan.
Kulkevat pienen matkan minun mukana mutta pian takaisin aidatulle sisäpihalle.
Jotenkin tuntuu että ovat turvattomia olleet ja omissa oloissaan kun ovat näin arkoja eivätkä osaa edes orsille mennä nukkumaan vaan lattia tasossa.
Yritin myös nostaa heidät munituspesään, mutta siellä ne oli aamullakin eivätkö osanneet tulla alas.
Mistä moinen johtuu? Ovat silkkkejä ja 1,5 vuotiaita
Osaako kana vielä tässä vaiheessa oppia nousemaan orsille ja saako lattiamunimisen myös opettamalla jotenkin pois että kävisivät pesässä munimassa.
Toinen näyttää myös alkavan nokkimaan munimaansa munaa ei hyvä :smt012
Hyvin ovat muuten muiden kanojen/ kukkojen kanssa toimeen tulleet ovat kesyjä ja tuntevat jo kyllä kun kutsun nimeltä
Siis mikä neuvoksi?
mummo ja kanaset :biggrin:
Helenals

Re: Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Ei omaa kokemusta silkeistä, mutta täällä lähistöllä silkkikanoja kasvattava henkilö oli sitä mieltä että silkit oleilevat vain lattiatasossa, kun kävin ihailemassa. Silkit siis omassa karsinassa siellä.
Voisivakohan oppia muilta roduilta sopivassa iässä orsille kiipeämistä ym.?
Silkkien kasvattajilta olisi kiinnostavaa kuulla lisää... :smt001
Myrna

Re: Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

Viesti Kirjoittaja Myrna »

Hei! Minulla on silkkejä. Istuvat orsilla kuten muutkin ja munivat munituspesiin. Ottavat pieniä lentopyrähdyksiäkin. Osaavaat käyttää myös lankkusiltoja ja tikkaita. Yleisesti ottaen minulla silkit ovat olleet yhtä touhukkaita kuin muutkin kanat. Ainoa ero on niiden huono lentotaito, joten orsille menee aina tikkaat. Tämä on siis vain oma kokemukseni silkeistä. Minulla on kyllä yksi vanha silkkikana, jonka ostin eräältä kasvattajalta. Alussa sekin oleskeli vain lattialla, mutta nostin sen aina yöksi orrelle ja päivällä aina välillä munintapesään, ja nykyään se osaa mennä kumpaankin omin nokkinensa.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos vastauksesta :smt006
Minulla on ollut ennestään kaksi silkin/kochkin sekoitusta eikä niillä ollut koskaan ongelmia nousta orrelle/pesään ja elivät virkeinä lähemmäs 9 vuotiaaksi.
Nämä ovat jotenkin niinkö "pihalla" kaikesta? Munivat kyllä mutta hyvin rajoittunut liikkumistila missä ovat. Jatkuvasti kyllä syövät ja kaapivat maata, mutta kun toiset menee nukkumaan niin nämä tepastelee vaikka kuin monta tuntia vielä keskenään. Joten olen sitten käynyt ohjaamassa ne nukkumaan.
Jotenkin suuntavaisto ei ole kohdallaan kun ohjaan ne pihalle, niin eivät osaa tulla muiden mukana takaisin
Täytyy vielä kokeilla josko oppivat käyttämään lankkusiltoja/tikapuita pitkin kulkemaan sillä niitä on ja pesiin myös vieviä ettei tarvitsisi lentää.
Minulla kyllä ne aiemmat lensi pieniä pyrähdyksiä orsille jossa myös nukkuivat nämä eivät edes yritä :smt017 eivätkä ole yhtään uteliaita niinkö kanat yleensä on.
No kahtellaan ja tuumataan hämmästystä riittää :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
Helenals

Re: Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Kiitos tiedosta että voivat oppia. :)
Annir85

Re: Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Tuli mieleen että onko näkökyky linnuilla kunnossa? Ihan normaalin näköiset silmät??
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Vanhojen tapojen oppiminen kanalla

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Enpä ole hoksannut katsoa silmiä kaikki muut paikat olen tarkkaan tarkastanut ei kirppuja loisia näkynyt. Toista kanaa ihmettelen kun siivet on kuin ois jotain niille tehty? Eivät tosiaankaan lennä yhtään pari askelmaa ottavat, jonkin verran nyt ovat enemmän keskellä tarhassa mut muuten kiertävät pitkin verkkoaidan reunaa :smt017
Syövät kokoajan ja ovat kyllä muiden joukossa. Nyt ulkotarhassa kun haukka ilmestyi pihapiiriin :smt013
Nyt myös kaksi kanaa sairastunut Kiuruvetinen ja pikku Mille :smt009 heillä yhtä äkkiä liikkumaton ja kuvun alla iso pussi sekä iho ihan keltainen minusta haisee pahalle kiuruvetinen on tosi raskas minusta vatsa myös pömpöttää. Olen putsannut pyllyt antanut matokuurin ja laittanut pulveria pyllyyn. Nuokkuvat eivät liiku joten siirsin toiselle puolelle kanalassa että voivat olla rauhassa. Seurailen kokoajan tilannetta.
Ruokana on ollut vapaasti kauraa, munitusrehua, kanankalkkia, munankuoria, rypsiä ja makaronisekoitusta missä jauhelihaa ym mitä ruokaa jää. Ei mausteisia eikä huonossa kunnossa olevia tähteitä päin vastoin ja veden vaihdan aamuin illoin. Ovatko nämä saanut nyt jonkin tartunnan näiltä silkeiltä?
Yksi mille on vielä valvonnan alla kun sekin on hiljainen.
Nämä minun kanat ovat olleet tosi terveitä ja pitkäikäisiä, nyt huolestuttaa mikä näillä kahdella on?
Lähden nyt katsomaan silkkien silmät ja ilmoitan jos näkyy jotain erikoista
Suru painaa päälle jos minun lemmikki Oona mille nyt sairastui vakavasti ei edes marmata minulle kun juttelen :smt022
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin