Kanan sulkien leikkaaminen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maatiais_sekuli

Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja maatiais_sekuli »

Hei. Totesin tekemässäni ketjussa että kanallani on kalkkijalka (kiitos avusta) :smt011 . Aijon leikata sulat pois jaloista jotta kana ei saa lamppuöljyä suuhunsa. Saako sulkia leikata tyvestä? Sulat eivät ole mitenkään isoja. Sattuuko kanalle jos leikkaan? Kaipaan neuvoja! Ajattelin leikata huomenna sulat pois ja jatkaa toiminpidettä sitten sunnuntaina.
maatiais_sekuli

Re: Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja maatiais_sekuli »

Eikö kukaan osaa auttaa? :smt017
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Korjatkaa muut, jos olen väärässä, mutta eikös sulissa mene hermoja ja verisuonia, eikä niitä saa leikata, ainakaan tyvestä? Mulla ei itsellä ole kalkkijalan hoidosta kokemusta (eikä sulkajalkaisista kanoistakaan), mutta tuli vielä mieleen, että saiskos eläinlääkäriltä jotain lääkettä joka olisi siihen tehty ja siten turvallisempaa kuin lamppuöljy? Vai onko lamppuöljy vielä nykyäänkin se paras vaihtoehto? Tai kokeilisi kalkkijalkasuihketta. Taisku sellaisesta mainitsikin tuossa kalkkijalkaketjussasi.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Miksi pitäisi laittaa lamppuöljyä kun kalkkijalkaan on olemassa tehokas ja halpa lääke, ivermektiini? Lamppuöljy ei ole iholle kovin ystävällistä tai muutenkaan terveellistä, eikä sitä ole rekisteröity lääkkeeksi. En ikinä laittaisi sitä omiin kanoihin. Ivermektiini hoitaa kalkkijalan ja madotuksen sekä muut öttiäiset kertahoidolla ja tehokkaasti. Meillä ainakin ellu vetää tarvittavan määrän ruiskuun, ei tarvitse koko isoa törppöä ostaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
maatiais_sekuli

Re: Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja maatiais_sekuli »

Okei kiitos tiedosta Maattari. En aio laittaa lamppuöljyä jalkoihin. Paljonko tuo Ivermektiini maksaa ja saako sitä vain eläinlääkäriltä?
piiparinen

Re: Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Hyviä ohjeita,itse olen todennut myös strongholdin
Olevan tehokas tähän vaivaan..sitäkin vain el. Reseptillä yks
Pipetti n.10 euron hujakoilla yleensä 3 tuubin satseissa
Meillä päin reseptin kirjoituspalkkion kanssa n.45 ehkä.
Nämä kai voi vaihdella. Olen jakanut yhdestä pipetistä useammalle kanalle
Etenkin jos pienikokoisia ja kevyitä.
Mutta kysy tarkka annostelu eläinlääkäriltä
Tosin ainakaan täällä eivät itsekkään tiedä tarkkaa annostusta.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Stronghold tehoaa kyllä hyvin mutta on kalliimpaa kuin ivermektiini ja kummatkin ovat reseptilääkkeitä. Strongholdia on eri vahvuuksia ja se pienen koiran pipetti on niin laimeaa että sen saa kokonaisuudessaan laittaa yhdelle isolle kukolle. Strongholdin annostus on 12,7 mg/kilo kanaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
piiparinen

Re: Kanan sulkien leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Kiitos tiedosta tuosta annostelusta :smt001
Ja pitää kysyä tuota toista josko el kirjoittaisi
Reseptin.
Vastaa Viestiin