Ripuli, kokkidit, sisäloiset...

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä kokkidioosiongelmat jatkuivat. Ottaa aivoon ankarasti. Kekkeli-kukon jouduin lopettamaan jatkuvien ripulien takia. Sulfa auttoi hetkellisesti, mutta kuurin jälkeen tauti taas uusi ja kukko oli laiha kuin mikä. Salmonellaa ei ollut, laitoin suolesta näytteen labraan. Sitten kupsahti taas nuori kana vain päivän sairastettuaan. Eviralta tuli kirjallinen raporttikin jo (maksoi muuten satasen!) ja siinä todettiin, ettei vuodenvaihteessa kuolleella nuorikolla ollut muuta vikaa kuin ankara kokkidioosi.

Olen siivonnut koko alkuvuoden raivokkaasti, vaihdellut pehkuja ja kalkinnut tasoja, mutta näin kävi taas. Nyt päädyin ostamaan boilerien 2-vaiheen cc-tiivistettä yhdeltä tuottajalta säkillisen. Toivottavasti se lopettaa tämän epidemian kanalassamme.

Meillä on nyt kolme 2-viikkoista tipua Signen hautomina, lisäksi laitoin Kekkelin lopetuksen jälkeen 20 munaa hautomakoneeseen ja odottelen tipuja pitkäperjantaiksi. Nyt sitten vihdoin hautomavimma tarttui muihinkin kanoihimme (vähän liiankin kanssa) ja pesissä hautovat Manta ja Ansku molemmilla allaan 6 munaa. Britakin on alkanut hautoa, mutta sille en ole antanut omia munia.

Mä en halua menettää yhtään poikasta kokkideille! :smt013 :smt019 Nyt vaan toivon, että lääkerehu auttaa ja kokkidit alkavat menettää otettaan.

Tämä vaan varoittavana esimerkkinä kaikille. Mä luulin, että kokkidioosi on vain todella likaisten kanaloiden vitsaus ja talttuu ihan pelkällä siivoomisella ja kuivilla pehkuilla ja siisteillä vesi- ja ruokakupeilla. Paskan marjat. Jos tämmösen taudin saatte, niin hankkikaa cc-rehuja pikimmiten! Niitä ei muuten ole ihan helppo saada. Säkkitavarana ei ainakaan täältäpäin saanut mistään ja munituskanaloissa kanat rokotetaan, joten niistäkään ei saanut. Broiskut on ainoita, jotka sitä nykyään saa osan kasvatuskautta eli 1., 2. ja 3. -vaiheissa. Viimeinen vaihe on niilläkin lääkkeetön.
Vastaa Viestiin