halvausoireet

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kuori

halvausoireet

Viesti Kirjoittaja Kuori »

Toverit! :smt005
Ajattelin kirjoittaa tänne, jotta vältytte samalta ja seuraava termejä 'hengästynyt kana"/"halvaantunut kana" googlesta etsivä löytää neuvoja ongelmaansa.
Lehmän poikimahalvaus on ihan todellinen ja olemassa oleva sairaus, mutta meillä on nyt sattunut kohdalle kaksi erillistä 'muninta halvauksen' sairastanutta kanaa. Diagnoosi on siis ihan itse keksimäni, minäpä kerron mistä kyse...
Elikkä nyt ja joku vuosi aiemmin kävi niin, että nuori alkutalvesta munintaa aloittava kana meni päivässä jalattomaksi, toisen jalan varpaat kääntyivät kippuraan, joutuivat ottamaan tukea siivillä pystyäkseen pystössä. Tämä viimeisin tapaus hengitti nokka auki erittäin tiheästi. Ja meni siis tällaiseen kuntoon päivän aikana.
Molemmille annettu ensiapuna runsaasti kanankalkkia ja vettä suoraan suuhun. Molemmat toipuivat täysin. Tuo viimeisin ja tuoreessa muistissa oleva tapaus oli jo seuraavana aamuna täysin normaali. Vaikka kalkkia on jatkuvasti saatavilla, veikkaan etteivät nämä teinit ole ymmärtäneet syödä sitä.
Eli summa summarum, tällaista ollut ja näin vaiva selätetty. Suosittelen kanankalkin piilottamista aikaajoin vetisen ruoan sekaan :)
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: halvausoireet

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tuo muuten pitää paikkaansa, periaatteessa millä tahansa linnulla voi tulla moista, ja yleisemmin justiinsa se vähäinen kalkinsyönti kovimpaan munintaryysikseen aiheuttaa jalattomuutta. Ihmiset ei vaan usko. :smt002
Minä oon joutunu joillekkin jauhamaan kalkin hienoksi jauheeksi ja sotkemaan sitä puuroon ja millon mihinkin, toiset ei vaan älyä syödä sitä tarpeeksi. Yleensä kalkkikuurin kanssa annan myös monivitamiinikuurin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kuori

Re: halvausoireet

Viesti Kirjoittaja Kuori »

Kiitos Titiuu! :smt006
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: halvausoireet

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minun diagnoosi on tuotantohalvaus sitä on myös lypsylehmillä.
Vastaa Viestiin