Eviran tiedote mykoplasmasta

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Päikkis

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Huom! Jos tauti on todettu. Muutenhan sitä voi terveiden kanojen kanssa elellä ihan normaalisti.
Päikkis

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Siinä vielä tietoa jos Lontoo kääntyy.
http://www.thepoultrysite.com/diseasein ... -chickens/
Vahtinalle

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Vahtinalle »

Tämä kuulostaa täysin samanlaiselta tilanteelta kuin 2011 IB:n löydyttyä. Silloinkin kanaharrastajat odottivat henkeään pidätellen kontaktitilojen kartoitusta ja mahdollista saneerauskäskyä. Jännitystä jatkui toista viikkoa, kunnes tuli eviralta lausunto, että ei tehdäkään mitään. Taudin todettiin kotiutuneen Suomeen. Minua jäi vaivaamaan tuon edellisen hulinan ja sen yllättävän laukeamisen jälkeen muutama kysymys, joihin toivoisin kannanottoja niiltä, jotka ovat asian kanssa olleet tekemissä esimerkiksi juuri vuonna 2011.

1. Onko läänineläinlääkärin saneerauskäsky velvoittava? Kuka vastaa saneerauskuluista? Entä, jos lopulta todetaan, että tauti vaan on ja saneeraus seis, menikö saneeraus ensimmäisten innokkaiden harrastuksen piikkiin, vai korvataanko sitä jotenkin?
2. Mistä tiedämme ettei tässä ole vastaava tilanne: pöpö olisi rantautunut jo aikoja sitten ja löytyisi joka toisen kanalan bakteeristosta?
3. Miten tätä pöpöä valvotaan virallisessa tuonnissa? Tuontilinnuthan voivat olla oireettomia kantajia, ja olen siinä uskossa, ettei verikokeita tms. tehdä rutiinina tuoduille eläimille. Ymmärrän täysin laittoman tuonnin vaarat, mutta itseä mietityttää onko Se ainoa kanava tartunnalle.

Tämä ihan ilman sarvia ja hampaita. Viimeksi tuli hätäiltyä aivan turhaan, joten nyt kiinnostaisi faktat aivan ensimmäisenä.
Päikkis

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Hyviä kysymyksiä. Eviran mukaan kanoja ei ole tuotu virallisesti suomeen 10 vuoteen?
Pikkukukko

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Pikkukukko »

Miten oireet sitten eroaa tavallisesta flunssasta?
Ulla Lintovuo

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Ulla Lintovuo »

Riippuu siitä, mitä kutsut tavalliseksi flunssaksi. Kaikkihan ne ovat jonkun mikrobin aiheuttamia.
Labratulokset vasta kertovat onko kyse vaarallisesta mikrobista.
Kukkopoika9

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Kukkopoika9 »

Vahtinalle kirjoitti:Tämä kuulostaa täysin samanlaiselta tilanteelta kuin 2011 IB:n löydyttyä. Silloinkin kanaharrastajat odottivat henkeään pidätellen kontaktitilojen kartoitusta ja mahdollista saneerauskäskyä. Jännitystä jatkui toista viikkoa, kunnes tuli eviralta lausunto, että ei tehdäkään mitään. Taudin todettiin kotiutuneen Suomeen. Minua jäi vaivaamaan tuon edellisen hulinan ja sen yllättävän laukeamisen jälkeen muutama kysymys, joihin toivoisin kannanottoja niiltä, jotka ovat asian kanssa olleet tekemissä esimerkiksi juuri vuonna 2011.

1. Onko läänineläinlääkärin saneerauskäsky velvoittava? Kuka vastaa saneerauskuluista? Entä, jos lopulta todetaan, että tauti vaan on ja saneeraus seis, menikö saneeraus ensimmäisten innokkaiden harrastuksen piikkiin, vai korvataanko sitä jotenkin?
2. Mistä tiedämme ettei tässä ole vastaava tilanne: pöpö olisi rantautunut jo aikoja sitten ja löytyisi joka toisen kanalan bakteeristosta?
3. Miten tätä pöpöä valvotaan virallisessa tuonnissa? Tuontilinnuthan voivat olla oireettomia kantajia, ja olen siinä uskossa, ettei verikokeita tms. tehdä rutiinina tuoduille eläimille. Ymmärrän täysin laittoman tuonnin vaarat, mutta itseä mietityttää onko Se ainoa kanava tartunnalle.

Tämä ihan ilman sarvia ja hampaita. Viimeksi tuli hätäiltyä aivan turhaan, joten nyt kiinnostaisi faktat aivan ensimmäisenä.
On vähän samanlainen tutina tämän kanssa. Evira toteaa että on laajalle levinnyt ja nyt on vaan elettävä asian kanssa.
Ei sentään tartu ihmiseen, joten mikään maailmanloppu tämä ei ole jos joku kana tämän takia henkensä heittää.

Myöskään munien tuontivaatimuksissa ei ole vaatimusta Mycon varalta testausta, vain salmonellat.

FB munanetissä näyttää akat olevan kokolailla hysteerisen vauhkoja..
Reikäsukassa

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Reikäsukassa »

Juu ne vauhkoontuu helposti ja sitte on piru irti :smt043
koivunlehti

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

Kukkopoika9 kirjoitti: Myöskään munien tuontivaatimuksissa ei ole vaatimusta Mycon varalta testausta, vain salmonellat.
Sitä ei siis testata? :smt017
Eviran tiedotehhan antaa ymmärää ihan toista. Ja hyvin suoraan vihjaa laitonta tuontia syyksi sairauden leviämiselle.
Moisesta toiminnasta tulee kyllä hyvin vahva tunne että eviralla on peiteltävää omassa toiminnassa.
Kukkopoika9

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Kukkopoika9 »

Joo Myco ei ole testattavien listalla.
Varmaan se siellä pian keksii laittaa tuonkin testattavien listalle. Varmaan jotain hyötyä siitä olisi..
Nykyisetkin vaatimukset on niin tiukat, ettei miesmuistiin ole valtakuntaan tullut ainuttakaan laillista siitosmunaa.

Noita ehtoja pitäisi päinvastoin lieventää. Olisi ainakin viranomaisten tiedossa mihin niitä on tuotu.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Lueskelin yle uutisten sivulta, v. 2012 suomeen on tuotu laittomasti 42 kanaa jotka ovat jääneet kiinni.Suurinta osaa ei saada koskaan kiinni.

Kuinkahan monta laitonta kanaa ja siitosmunaa on tullut v. 2012 jälkeen?
Vahtinalle

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Vahtinalle »

Soittelin Eviraan ja tarkistelin tilannetta. Kertoilen nyt vapaamuotoisesti sen, miten asian ymmärsin. Ei ole maailmanlopusta kysymys, vaan hyvin samanlainen tilanne kun IB:n kanssa. Vastauksia kysymyksiini:

1. Siipikarjaa ei velvoiteta saneerattavaksi. Velvoite on ainoastaan olla viemästä tilalta pois tai tuomasta uusia lintuja sairaaksi todettuun karjaan. Kyseinen siipikarja saattaa olla kantaja lopun ikäänsä, eli lintukauppa seis näiden lintujen elin iän. Minulla on muistikuva, että tautipositiiviselta tilalta voisi siirtää toiselle positiiviselle tilalle lintuja, korjatkaa jos olen väärässä. Ainakin IB-tilat, joilla oli aikanaan sama velvoite, käyvät lintukauppaa.

Testauskulut: jos läänineläinlääkäri ilmoittaa tulevansa testaamaan lintusi, koska olet sairastuneen tilan kontaktitila, Evira maksaa testauskulut. Jos taas haluat itse testauttaa lintusi, maksat itse kulut. Laajempia pistokokeen omaisia testauksia ei tulla tekemään, vaan Evira seuraa tilanteen kehittymistä harrastajien tekemien ilmoitusten pohjalta. Eli jos linnuille tulee kys. oireet, yhteys eviraan lisäohjeiden saamiseksi.

2. Tätä ei tiedä. Mycostakaan ei tehdä sen kattavampia tutkimuksia, joten voi olla että pöpöä on, voi olla että ei. Tauti kuuluu eviran seurattaviin, eli tautitapaukset rekisteröidään ja selvitetään. Sen laajempiin toimiin ei ryhdytä.

3. Tätä kohtaa en muistanut nyt erikseen kysyä, mutta muistaakseni tuontilinnuille tehdään vain silmämääräinen tarkistus. Jos linnut näyttävät terveille, kaikki ok. Joitakin yleisimpiä bakteereja testattaneen joskus. Itseä kiinnostaa tuonnissa lintujen specifisiä bakteereja enemmän mm. antibiooteille resistentit bakteerikannat, jotka muodostavat riskin myös muille elollisille. Mycoplasmaasta löytyvissä tiedoissa on ristiriitaisuuksia mm. Eviran infossa mainitaan että bakteeri kulkee munien sisällä. Tämähän tarkoittaisi että munien desinfioiminenkaan ei auta suojautumaan siltä. Liekö edes olemassa absoluuttista tutkimus aineistoa aiheesta.

Tämän tilanteen ei ole eviran mukaan todettu johtuvan tuonneista. Silti tietenkin oivallinen tilaisuus muistuttaa mitä riskejä laittomaan tuontiin liittyy. Kuitenkin toivoisin itse myös laajempaa esittelyä miten tautitilannetta valvotaan tuonneissa yleensä. Samoin olisi hyödyllistä koostaa ohjeistusta siipikarjan liikuttelusta tiloilta toisille noin yleensä. Myös munakauppa tuntuu nykyään käyvän villinä. Karanteenaus ohjeet? Joku yleinen testikitti yleisempien tautien testaukseen?

Kirjoittelin vastauksia tänne, vaikken ensin ajatellut laittaa lusikkaani tähän soppaan. Tämä siksi, että nyt pitää vähän rauhoittua ja pohtia mitä toimenpiteitä kannattaa tehdä että tautitilanne ei kovin repeä käsiin. Näitä asioita tulee pohtia mm. kananäyttelyiden ja kanakaupan osalta. Alkutiedoissa mainittiin kalkkunat joissa tätä bakteeria olisi nyt tavattu. Pronsseja ja mustakalkkunoita ei liene massoittain markkinoilla, mutta butteja liikkuu keväällä myynnissä paljon. Lisäämisensä vuoksi buttien alkulähteet ovat hyvin marginaaliset, joten mikäli bakteeri on kulkeutunut buttien mukana, olisi reitti helpohko selvittää. Onko kenelläkään tietoa, mistä kalkkunoista on kyse?

Kanaihmiset ovat aina olleet poikkeuksellisen sopuista sakkia, mitä on ihmetelty riitaisassa koiramaailmassa. Ei lietsota tätäkään ja jaeta väkeä leireihin. Meillä on yhteistyöllä mahdollisuus avoimesti selvitellä tilannetta ja hakea siihen ratkaisuja, mutta jos lähdetään syyttelemään ja leimaamaan kukaan ei enää uskalla ottaa kantaa ja kertoa kokemuksiaan. Näitä tilanteita on ollut ja tulee olemaan, pyritään säilyttämään avoimuus ja sopu, niin tieto kulkee jatkossakin. Jos jäämme odottelemaan viranomaisten lisätietoja, odottelusta voi tulla pitkä. Toki noudatamme annettuja toiminta ohjeita, mutta itseä kiinnostaisi nyt alkuun tarkempi tieto mittenkä lintujen mukana bakteeria on havaittu.
Päikkis

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Taas päivittynyt uusi tapaus listalle. Lisäksi kaksi kasvattajaa ilmoittaneet itse positiivisista näytteistä. Tää on niin surullista. :smt022
vehmasvilla

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja vehmasvilla »

:smt017 kun mä oon niin toope enkä osaa sinne fb,hen mennä niin eiks ny joku vois ystävällisesti laitaa mulle viestiä missä näitä positiivisia tiloja on jotka jo ovat tiedossa.
-ja onko kukaan arvellut mistä niille so myko on tullut.
t.päivi
p.0400485822
Annir85

Re: Eviran tiedote mykoplasmasta

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Jämsässä, Haapavedellä, Kangasniemellä ja Lohjalla ainakin on tautia joillakin tiloilla, ei tarkempaa tietoa ole ainakaan minun silmiin osunut.
Vastaa Viestiin