Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jenni&Birds

Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Nyt on hätä kädessä. Kaksi kanaa on olleet pesässä 3-4 päivää. Meillä ei ole kukkoa. Ovat näennäisen ok kun ne pakottaa ulos pesästä, ainakin nokkivat ruokia ja juovat vettä. Menevät kyyhöttämään heti takaisin jos antaa mennä. Pesässä ovat melko löysiä ja pörhöllään, olen ruutannut vettä suuhun ruiskulla. Lopettivat muninnan pari päivää sitten, ajattelin että jos on joku tukos jossain röörissä ja olen myös tehnyt eilen huolelliset etu ja takapää ölyhoidot... Jotenkin tuntuu ettei siitä kuitenkaan ole kyse. Mun mielestä ne pörhistelevät ja huutavat ulkoilessaan kuin niitä kutittaisi, voiko olla kyse jostakin agressiivisesta hyppykupasta...? Jos näin niin millä pääsen sellaisesta eroon? Please neuvoja! Mitä tahansa niin kokeilen.
samapi

Re: Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja samapi »

Hautomakuumetta voisko olla? Kukkon puuttuminen ei vaikuta siihen tuleeko hautomakuumeeseen :smt057
Jenni&Birds

Re: Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Oikeastiko voisi olla sellaista? Voivatko ne tappaa itsensä sillä vai pitäisikö mun nyt vain antaa asian olla ja luottaa että ne menevät joskus myös syömään ja juomaan..? Mulla on myös kalkkuna naaras sairaana ja ajattelin että joku ryhmätauti on iskenyt ja tappaa pian koko köörin... joku keväinen influenssa tms.. Voi olla että ylireagoin, sillä kalkkunan apaattisuus voi johtua siitä että kokematon todella isokokoinen uros on polkenut sen ja ehkä aiheuttanut jonkun sisäelinvaurion.. :(
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Kuulostaisi enemmänkin siltä että sun kanat haluaa hautoa. Kokeileppa tehä semmoinen temppu että kun kanat läsöttää siellä pesässä, niin työnnä oma kämmenesi sinne kanan mahan alle, pidä hetki siinä ja jos kana alkaa hytkyä siinä kätesi päällä silleen hauskasti niin on jo aika varmasti hautomakuume päällä. :smt003 Toiset myös hautomakuumeessa nyppivät mahanalushöyheniään että siellä mahan kohalla tuntuu kaljua aluetta.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Jenni&Birds

Re: Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Voi vitsi että olen onnellinen jos se on vain sitä... Ette arvaa minkä kaivelu ja ruiske -rumban nuo raukat ovat nyt joutuneet kärsimään mun skitsoilun vuoksi.
Jenni&Birds

Re: Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Hei ja itse asiassa kyllä! Kaivelin sitä mahan alustaa eilen ja niillä on kummallakin niinkuin riviä kaljua siellä. Luulin että se on nimenomaan todiste siitä, että joku kapi on vallannut mamin pikkuiset.

Nyt voin jo hieman rauhoittua. Vielä kun saisi kalkkunan herätettyä henkiin niin kevät voisi jatkua.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Jos sinulla ei ole hedelmöittyneitä munia niin kannattaa koittaa ottaa niiltä se pesä pois missä haluaisivat hautoa, tosin kanoilla voi kestää pitkäänkin ennen kun luovuttavat hautomahalukkuutensa. :smt012 Voithan toki hommata muutaman siitosmunan muualta mitkä annat hautoa niin saavat tarpeensa tyydytettyä, se olisi kanan kannalta parasta. :smt001
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Jenni&Birds

Re: Amatööri tarvitsee apua! Kaksi kanaa nuupallaan!

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Hankin munat kanoille, siellä nyt hautovat.
Rakas kalkkunamme ei ollut yhtä onnekas vaan siirtyi ajasta ikuisuuteen... :( Syytä en tiedä ja miehensä sydän murtui. Kiersi päivän naapureissa huutamassa ja etsimässä puolisoaan. Ikinä aiemmin ei ole yksin pihasta poistunut. Onneksi sain sille hetimiten uuden vaimon ja niin unohtui exä sen sileän tien.
Vastaa Viestiin