Kuinka monta menetystä vuodessa?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Kuinka monta menetystä vuodessa?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kuinka monta kanaa/kukkoa teillä on kuollut tämän vuoden aikana? Pois lukien pedot, koirat ym.

Minulla on mennyt nyt tänä vuonna jo 3 ja neljäs näyttää heikolle. Ensin kuoli Ymmi kesällä munanjohtimen tulehdukseen. Sitten loppu kesästä lopetettiin Paula outojen oireiden perusteella(marek?). Nyt eilen lopetettiin Pulla joka nuupotti 3 päivää eikä enää syönyt. Lisäksi yksi silkki on ollut apea jo pitempään. Olosuhteet ja ruokinta on kunnossa.

Mietin vaan miten normaalia tämä on?! Tuntuu kuin vähän väliä pitäisi olla hautajaisia viettämässä... Kanoja meillä tipuineen on 20-30. Miten teillä muilla? Onko se vaan niin että tähän pitää tottua!?
samapi

Re: Kuinka monta menetystä vuodessa?

Viesti Kirjoittaja samapi »

Parasta vaan tottua!
Kanat on niin ihme otuksia, kesällä kuoli kaksi kukkoa ihan tuosta vaan. mulla oli sellainen poikamies häkki jossa oli kaksi rokkikukkoa ja sitten yksi silkki kukkko. pojat otti matsia ja vain se silkki jäi henkiin.( kanat oli vissiin liian lähellä)
Sitte yksi silkkikana kuoli pitkän haudonnan jälkeen ja sitte yht`äkkiseltään meni nuori vasta muninnan aloittanut kana. siinä ei ollut kerrassaan mitään oiretta tulevasta. Nyt talvikaudella meni sitten kana joka myös oli hautonut melko vastaaikoihin, siinäkään ei mitään ennakko varoitusta nähtävissä. Olen tullu siihen tulokseen ettei niistä monestikkaan näe mikä on vikana ja sitten ko näkee niin paljoakaan ei ole tehtävissä, enää. Pakko ajatella niin, että ko ne on oman hoidon varassa niin hoitaa niin hyvin ko ikinä pystyy niin sitte lopun koittaessa tietää, että niillä on kuiten ollu hyvä elämä :angel12:
pingu

Re: Kuinka monta menetystä vuodessa?

Viesti Kirjoittaja pingu »

Ihmeen vähällä tämä vuosi mennyt, kyllähän jos lintuja on kymmeniä, kumma jos ei joku kuukaha sillontällön.
Keväällä riutui ja piti lopettaa brahmanuorikko, marekiko lie ollut vai mikä, harmitti pirusti.
Yht. kolme pikkutipua hävisi yksitellen kevättalvella kuin pieru saharaan, kuoliko itsekseen ja möyhääntyi kuivikkeisiin vai veikö jokin, mitä kyllä suuresti epäilen, ettei, ois varmaan hävinnyt muutakin. On voinut tulla onnettomuuskin, joku tallannut vahingossa tms.
Yksi tipu täytyi lopettaa vissiin marekin takia.
Yksi brahmanuorikko löytyi kuolleena kesäaamulla, mahdoton tietää, mikä on tullut. Se vaan makasi kuivikkeessa jo litteenä ku kampela, kun toiset jätit marssineet sen päällite koko aamun sisään ja ulos, kulunkohalle kun oli reppana uuvahtanut. Mitään ulkoisia väkivallan merkkejä ei ollut.
Eli kaksi melkein aikuista ja neljä tipua ja vähällä koen päässeeni, eli ei sulla minkuliini vielä mitenkään pahasti oo asiat, vaikka tietysti jokaisen kohdalla harmittaa ja surettaa menetys.

Ps. Yksi faverolle-alho sekulikukkopoika oli vähällä päästä listan jatkoksi, kun karkasi omasta turvallisesta lintukodostaan vahingossa isojen poikien tarhaan, siellä oli vastaanottamassa kaksi isoa brahmakukkoa ja ne kun olivat astua jylykyttäneet onnetonta koko yön kuin konsanaan noissa vankilasarjoissa ruukaavat korstot kohdella uusia tulokkaita... :oops: Päästyään pois väärästä sellistä se kulki kyykyssä muutaman päivän, oli ehken sivut kippeenä liiallisesta tomofinlandin leikkimisestä... arvelin jo päästää sen päiviltä ja menin kukon luo sanoen sille jotta etköhän sinä jo jouvva siitä, taijja paljo elämästäs nauttia, niin sekös kiepsahti karkuun niin nopsasti etten saanutkaan sitä kirveen alle ja annoin sitten jatkoajan. Niin vuan elolle tokeni ja patakukkona eleli elämänsä onnellisena loppuun asti.
rilla

Re: Kuinka monta menetystä vuodessa?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kyllähän niitä aina kuoleekin...
Mulla on kuollu kesällä 1 vanha araucana sekoitus.
8-viikoinen sekatipu sai ilm marekin,sen jouduin lopettaan. Vanha silkkirouva lopetti elonpäivänsä ja mun vanhin tyrnäväläirouva lähti ihan saappaat jalassa.
Se oli edellisenä päivänä ihan kunnossa.

Mystinen on munintaa aloittanut kääpiökotsi,joka hiipui pois n. viikossa. Laihtui ja kuihtui ihan silmissä. Aina semmosissa epäilen marekia.
Samoin iso,järkälemäinen marans-kukko.
Edellisenä päivänä uhoa täynnä toisille kukoille,aamulla henki pois. :smt009

Mulla kanoja jotain vajaa 40. Lisäksi vaihtelevia määriä poikasia.
minkuliini

Re: Kuinka monta menetystä vuodessa?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Musta marraskuu. Huomenna on vissiinkin edessä kahden silkin lopetus. Marekia epäilen. Lisäksi tässä kuussa on löytynyt 2 tipua kuolleena ja yksi silkkinuorikko löytyi myös kuolleena. Tämän vuoden kuolleitten saldo jo ilman tipuja, 4 ja tulevien lopetusten kanssa 6. Kaikki ovat olleet silkkejä. Milloinkahan tämä kurjuus loppuu tai olisi ihan kiva että edes 1 kk olisi ilman tappioita! Ottaa pannuun ja surettaa kun tuntuu, että joka viikko joku on heikkona/kuolee/lopetetaan.... Joku joskus sanoi että Marek ei herkiä epidemiaksi koskaan,mutta kyllä tämä jo on aika paskaa tuuria vissiin sitten! Turhauttaa välillä tämä touhu kun kokoajan saa tippa linssissä olla. Pelottaa ihan mennä kanalaan, että siellä kuitenkin taas joku retkottaa elottomana. Olosuhteet on vimpan päälle kunnossa, enkä mitään voisi tehdä toisin. Kanoilla on hyvä ja stressitön elo, joten harmittaa ihan kamalasti kun marek pääsee jylläämään...Tai marekin piikkiin olen tämän touhun nyt laittanut.
rilla

Re: Kuinka monta menetystä vuodessa?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Pitäiskö sun sinne Eviraan sitte jo kokeilla lähettää?

Josko se ei olekaan marekia. Onko sulla millanen valo? Jos ne stressaantuu liian kirkkaasta valosta?
En mä tiedä,aika paljoltahan toi määrä voi vaikuttaa,mut joskus ne kuolematkin kanalassa tuntuu kasaantuvan.

Välillä menee todella pitkään ilman menetyksiä ja sitten taas useampia peräkkäin.
Kurjaltahan se tuntuu,jos aiona joutuu jännittään,et mikä on tilanne. :smt010
minkuliini

Re: Kuinka monta menetystä vuodessa?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

En laita eviraan. Selkeät marekin oireet. Voi olla että tämä sisäkausi stressaa niitä kun muuten ei ole muutoksia ollut. Toivon mukaan pahin on takana nyt.
Vastaa Viestiin