Kuputukos

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tiinak

Kuputukos

Viesti Kirjoittaja tiinak »

Hei!
Jättitytölläni on mitä ilmeisemmin kuputukos. Nyökkii ja kakoo, on hieman vaisu. Kupu suurentunut.
Olen eristänyt sen ja on nyt isossa häkissä alakerrassamme. Iltasella annoin 15ml parafiiniöljyä suoraan nokkaan ja keittelin kaurapuuron, jonka terästin p.öljyllä. Aamusella taasen 15ml p.öljyä nokkaan ja hellävaraista kuvun hierontaa, tämän aijon toistaa päivän aikana kun pääsen töistä.
Miltäs tämä hoito teidän mielestänne kuullostaa? Meneekö edes sinne päin, kun uusi kanaharrastaja olen?

Kertoilkaas te muutkin miten olette ko. sairautta hoitaneet ja millaisin tuloksin. Täältä en hakusanalla kuputukos löytänyt mitään ja siksi halusin avata keskustelun aiheesta.

Miten muuten kun eristätte sairaan linnun, niin onko hyvä että se näkee parvensa vai on täysin eristyksissä siitä?
minkuliini

Re: Kuputukos

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minuakin kiinnostaa tuo kuputukos ja sen hoito! Itselläni on yksi kana jonka kupu on ollut jo viikon ajan täyden ja pinkeän oloinen. Jyvät tuntuu läpi. Kana syö samaa kotiruokaa ja jyviä kuin muut, ja paljon heinää/vihreää. Kana on vaisu ja heltat kalpeat. Kupua olen tunnustellut aamuin illoin, mutta tuntuu saman kokoiselta koko ajan. Kakki on ollut vetistä, siihen nähden että olen nähnyt sen pari kertaa kakkivan. Käytös alkoi oriprim lääkekuurin jälkeen, kanaa lääkitsin sisäiseen tulehdukseen (epäilen munajohdintulehdusta) Nyt olen nyt antanut eilisestä lähtien parafiiniöljyä 10ml aamuin illoin nokasta suoraan alas. Onkohan tuolla kotkolla nyt kuputukos, vai mikä? Se kuitenkin syö ja liikkuu. Nokasta ei näy mitään outoa, eikä hengitys haise. Outoa vaan kun kupu koko ajan killottaa täynnä, eikä pienene milloinkaan... Miten kana käyttäytyy jos sillä on kuputukos!?
Iita

Re: Kuputukos

Viesti Kirjoittaja Iita »

http://www.elpf.fi/kysy.php

Vastaisikohan tuolla joku?

Mitä olen lukenut ,niin löytyy vain johtaa usein kuolemaan.. :smt009
Mutta luulisi jotain apua olevan :smt017
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kuputukos

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minulla oli jokunen vuosi sitten kana jolla ns. kuputukos ( Isa brown) tämä oli nokkinut styrox levystä palasia josta tuli tukos
eli siteeraten tähän kupuun jossa vika voi olla:
" Lihasmaha eli kivipiira on lintujen mahalaukun taempi osa, jossa ruoan hienontaminen pääasiassa tapahtuu. Sen seinämä on 3-kerroksinen: uloinna paksu lihaskerros, sen alla rauhaskerros ja sisinnä rauhasten hyytyneestä eritteestä muodostunut kova sarveismainen kerros. Jos linnun syömä ravinto on hyvin hienoksi jauhettua, lihasmahan lihakset eivät kehity niin voimakkaiksi kuin syötettäessä karkeita partikkeleita. Ruoan rusentamisen helpottamiseksi nielevät siemeniä syövät linnut usein pieniä kiviä" .

Kivipiiraaseen kehittyi tukos ja se krohisi aina mutta kumminkin pystyi syömään/juomaan sekä eleli 3 vuotiaaksi.
Lääkäri katsoi ettei sillä ollut mitään haittaa kun muuten pärjäsi hyvin. Eli söi ja joi.
Kanalla roikkui hiukan se kupu oli selvästi näkyvillä oleva " möhkäle" muttei haitannut liikkumista tms.
Väliin annoin myös parafiiniöljyä jos kakosteli karheamman ruoan kanssa.
Muut kanat/ kukot eivät olleen kaveristaan milläskään ja hyvin eleli sen 3 vuotta jotka muutenkin Isa brownit on osa lyhyt ikäisiä.
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin