Tipulla pakkoliikkeitä ja "hitaalla" oleva kalkkuna

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
suikku

Tipulla pakkoliikkeitä ja "hitaalla" oleva kalkkuna

Viesti Kirjoittaja suikku »

Mulla on pari päivää vanhoja kanatipuja. Yhdellä aika pienikokoisella tipusella on sellaista kokoaikaista pään kiemurtelua. Se syö, juo, sukii, raapii nenäänsä, seisoo ja juoksee. Ainoa silminnähtävä vika on tuo pään liike. Olisko kellään vinkkejä mitä tehdä? Vitamiineja? Muilla ei ole mitään vastaavaa.

Toinen juttu on ylitalvinen kalkkunaherra. Ajattelin että on kipeä mutta kun olen katsellut sitä nyt viikon verran, niin ei se missään lentsussa taida ollakaan. On vain eritisen hidas. Kävelee, seisoo, leuhuttaa siipiä, kalkuttaa, ym. sellaista kalkkunan juttua MUTTA kävelee hitaasti. Katsoo jotain ruokapalaa ja ottaa sen hitaasti. Hengitys on vähän huohottavaa. Ajattelin johtuvan koosta ja helteestä mutta taitaa se huohottaa liikkuessaankin. Ainakin kun minä sitä kyörään. Niistä nivelistä ja tulehduksista on ollut juttua mutta ei arista tai onnu mitenkään. Mikähän mahtaa kalkkua vaivata? Onkohan herralla jo vanhuuden sydänvika vai mitä?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tipulla pakkoliikkeitä ja "hitaalla" oleva kalkkuna

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos/kun emolintujen ruokinta on ollut täysipainoista, niin parin päivän ikäinen tipu ei vielä oikein voisi vitamiinien puutteesta kärsiä :-k mutta mitäpä tuolle muuta osaa tehdä kuin antaa mahdollisimman hyvää ruokaa ja ohjeen mukaan vitamiinivalmistetta sekä toivoa parasta.

Onko kalkkuherra but tms.? Meillä oli yksi (musta/pronssi)kalkkukukko semmoinen, että rupesi liikkumaan aina vaan vähemmän ja vähemmän ja makoili vaan enemmän ja enemmän. Sitä ei pitkään ilennyt katsoa ja loppujen lopuksi sillä olikin joku luustovika, kun rintalasta oli s-muotoinen.
suikku

Re: Tipulla pakkoliikkeitä ja "hitaalla" oleva kalkkuna

Viesti Kirjoittaja suikku »

Tipulla pyörii pää edelleen. Ruuan pitäisi olla tasapainoista ja monivitamiiniakin laitoin veteen kaikille. Noh, katselen miten käy. Kalkkuna on but-mustakalkkunaristeytys. Tänään sillä oli oikein hyvä päivä ja sitäkin seurailen. Jos liike vallan pysähtyy niin sitten varmaan pakastin kutsuu.
Vastaa Viestiin