Nonstarter syndrooma

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Nonstarter syndrooma

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Onkos kokemuksia kyseisestä aika yleisestäkin vaivasta tipusilla? Nonstarter-syndrooma. Itse olen jonkin verran törmännyt tähän viiriäisten kohdalla ja nyt yksi kanatipu kärsii ilmeisestikin tästä. Elikkäs vastakuoriutuneet tipuset eivät ala ruskuaispussin ehdyttyä syömään, vaan nääntyvät hengiltä. Ongelmaa olen yrittänyt välttää konetipujen kohdalla hautomalla kerralla aina useamman tipun! Oppivat helposti toisiltaan ruokailutapoja. Lisäksi ruoka-ja juomakuppeja kynällä naputtamalla poikaset saa syömään.

Miten olette hoitaneet parin päivän ikäisiä nuupottavia tipuja? Onko tehohoito auttanut? Itse ajattelin nyt tälle väsähtäneelle ja syömättömälle kanatipulle kokeilla lämmintä hunaja vettä jossa tehobaktia, pipetillä suoraan nokkaan. Täytyy seurata, että jos piristyy niin syökö sittenkään vai onko peli menetetty! Muut tipuset parvessa ovat virkeitä ja osaavat syödä niin että ruoka menee nokasta alas. Ruokana tipurehu, munankeltuainen, poikaskalkki, hiekka ja siemeniä. Puhdas vesi vaihtuu päivittäin. Lämpölevy on ja vedoton tila. Ihmetyttää vaan, miksi jotkut tipuset eivät ollenkaan aloita ruskuaisen kuluttua syömään, vaan nuupahtavat.... Veriripulia ei ole, marekin oireita ei ole, eikä oireet viittaa muuhunkaan sairauteen.
minkuliini

Re: Nonstarter syndrooma

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Lisäys edelliseen: Sairastuneet parvesta n.10% ja kuolleisuus lähes 100%. Kuolleisuushuippu 3-5 pvä poikaset jotka eivät saa syötyä ollenkaan ja 6-10 pvä poikaset jotka syövät "sattumalta" hiukan. Hoitona voi auttaa vitamiiniliuokset ja perushygieniasta huolehtiminen, sekä oikeanlaiset juoma-ja ruokintakupit. Varman diagnoosin saa vain ruumiinavauksella.

(google: poyltry: non-starter, starve-out's)
Vastaa Viestiin