Pikaista apua kaipaan!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Pikaista apua kaipaan!

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Ihan kauhuissani lueskelin marekin oireista ja herää epäilys, että olisiko Tanelilla komialla kukollani se :smt010
Eli yli viikko sitten kukot ottivat yhteen seurauksin et Taneli meni tosi pahasti verille sekä sai siipeensä niin et pääkin ol ihan veressä. Mie sit sitä pyyhin hoitelin varovasti ja toipuihan se siint mut varovainen ja hiljainen tuli. No toinen kukko meni toiseen kanalaan ja sai itselleen uudet kanat joiden kanssa on yksin eikä ole tappelukaveria.
Eli olisiko Tanelille tullut verenhukkaa tai vielä lisäksi tämä marek kylkiäisenä :-k Koska nyt tänä aamuna se kyllä on päässyt orrelta alas ja sisätarhaan, mutta siellä se nyt maata retkottaa silmät väliin ummessa, sekä naama ihan valkoinen väritön ja kun yrittää nousta ylös huoppuu ja kaatuu takaisin maahan.
Ei olisi kiva jos on marek, koska Taneli on upea kukko ja ikääkin on vasta 9kk:ta.
Samoin pitääkö minun nyt eristää kaikki muutkin ja laittaa Taneli eri paikkaan.
Laittakaa pikaisia vastauksia, kiitos
toivottaa surun keskeltä mimmu :smt010
Eli mitä mie teen nyt :smt009

ps. otin viikolla kolme uutta kanaa, olisiko näiltä tullut tartuntaa :smt009 ´, mut ainakin heil oli omassa paikassa ihan hyvät terveelliset tilat ja kaik terveitä sekä Taneli on täältä samasta paikasta lähtöisin ja omat muut kukot kanat ovat ainakin vielä kunnossa.
mummo ja kanaset :biggrin:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Eiköhän se marek ole teillekin tullut ihan niiden ekojen kanojen mukana. Käytännössä kaikki kotikanalan kanat kantaa virusta, ei siltä voi suojautua kuin rokotteella, eikä silläkään ilmeisesti kovin hyvin.
Mikäli Tanelilla nyt on marek puhjennut, niin se johtuu tappelemisesta elikä stressistä. Kukon eristäminen ei hyödytä mitään, virusta kun on jo joka paikassa.

Lue tarkkaan noita marekista köytyjä keskusteluja ja tarkkaile Tanelia. Jos oireet tuntuu passaavan, niin lopeta toisen kärsimykset. Tiedän, se on raskasta, mutta pitää ajatella eläintä. Voimia! :smt056
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä Pootsi puhuu asiaa. Kanalanpitäjän on vain sopeuduttava siihen, että osa kanoista kuolee marekkiin, rokotettaessa os poikasia kuolee rokotteeseen, rokottamattomista osa tautiin, joka on joka kanalassa. Luonnon valintaa, kylmä totuus.
Tanelin oireet ovat hyvin tyypillisiä ja esim meillä ei sairastunut kana yleensä ole selviytynyt, valitettavasti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi itku :smt009 Toivottavasti Taneli vielä selviäisi!

Noista rokotuksista---minä vannoin ja vakuutin itselleni, että tän kevään tiput rokotutan, mutta annapas olla. Aikani tavailin tätä ja tulin siihen lopputulokseen, ettei olekaan oikeastaan mitään järkeä riipiä emokanan alta kuoriutuvia tipuja parin-kolmen viikon eristykseen, kun immuniteetin kehittyminen kestää näköjään niin kauan ja parin ensimmäisen viikon aikana tullut tartunta voi aiheuttaa pahoja tappioita rokotetuillakin. Aika vaikea olisi välttää, ettei itse kuskaisi kanalapölyä tipujen luo, vaikka missä peräkammarissa niitä koettaisi paapoa.

Onko Tanelin oireista muita havaintoja, kuin tuo kertomasi? (Pakko kysyä, kun joskus tai aika useinkin juuri kylpenyt tai aurinkoterapiaa ottanut yksilö on hullunkurisen oloinen, kun meinaa lähteä liikenteeseen, mutta sitten kumminkin vielä retkahtaa maaten niille sijoilleen...itse olen monta kertaa nähnyt ja luullut, että on jotain vialla, muttei sitten olekaan.)
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Otan osaa!
Ja se on sitten useimmiten se komein kukko tai kana joka yhtäkkiä marekkiin pötkähtää :smt009
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Niin se Tanelin elämä päättyi ja ilmeisesti sitten siihen marekiin :smt010 :smt010 :smt009
Tanelille yritin vielä eilen sylissäni syöttää velliä sekä antaa vettä tipetillä ettei ihan kuivu ressukka ja kyllä se hiukan ottikin mutta sitten havaitsin vielä että hengitys rahisi ja kuin olisi ollut flunssa. Illalla myöhään vielä hoiperteli ja nyt aamulla oli jo kylmä. Eli miksi kaikkein komein ihanin kukko pitikin sitten lähteä kukkojen maille ja kun vielä oli niin nuori. :angel13:

Olisin vielä kysynyt seuraavaa, eli onko suuri mahdollisuus nyt noiden muiden sairastua ja eikö tosiaan ole mitään varatoimenpiteita tähän viheliäiseen tautiin. Laukaisiko tuo tappelu stressi sen ja eihän siitä tartu ihmisiin mitään, kun itse olen herkistynyt kaikenlaisille pöpöille mitä ihmiset kantaa ja minun immuniteetti on heikko.
Eilen siivosin koko kanalan ja pesätkin puhdistin sekä nyt tämä paikka vielä missä Taneli nukkui pois niin siivoan kokonaan. Voiko munia syödä ihan normaalisti kun Taneli on ollut pesässä myös :smt017 Anteeksi tyhmyyteni, mutta kaik huolestuttaa nyt hiukan.

Nyt lähden viemään Tanelin toisten tipujen viereen, niin on hänel hyvä siellä olla kavereiden lähellä :angel2: :smt010

Lämmin kiitos osanotosta :angel2:
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Munia voi syödä huoletta ja ihmiseen se ei tartu. Täällä on todettukin, että todennäköisesti kaikki kanat kantavat sitä virusta, mutta vahvimmat selviävät. Eli mitään etukäteis- tai erikoisjuttuja et voi tehdä. Vahvat selviävät, heikot ei, näin se vaan on.
Todellakin mulla Ippa sairastui viime syksynä, muut ovat edelleen terveitä.
Älä turhaan stressaa, nyt vaan uuden kukon hankintaan :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Otan osaa, onpa todella harmillista!

Itse lähettäisin kukon Eviraan tutkimukseen, niin saisi selvyyden, oliko todella marekia vai oliko joku muu syy. Jos onkin jotain muuta, niin ehkä kurjan kohtalon voisi toisilta ehkäistä. Jos on marekia, niin et olisi voinut tehdä mitään toisin! Etkä voi tehdä mitään toistenkaan eteen, virus elää ja voi hyvin, vaikka siivoaisit kuinka.

Onhan tässä sellainenkin (pieni?) mahdollisuus, että tappelussa tuli joku vamma (esim. sisäinen verenvuoto?), joka kukon vei. Tosin tuollainen stressitilanne voi laukaista myös marekin. Kukot kuitenkin sairastuvat siihen harvemmin kuin kanat.

Muoks; lisäys vielä, että minullakin yksi kana on kuollut marekiin yli puoli vuotta sitten, mutta ei kukaan toinen yli 30 kanasta ja kukosta. Eli myös vastustuskyky lisääntyy koko ajan parvella.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi Taneli-rukkaa :smt009
Vaikeepa sitä diagnoosia on saada selville ilman tutkimusta. Nuokin oireet: kalpeus ja hengitysvaikeudet voivat johtua marekista tai tappelun aiheuttamista vammoista.
Mutta pienenä lohdutuksena: Tanelilla oli varmasti hyvä elellä mimmun hellässä hoivassa.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 599
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Lämmin kiitos vastauksesta ja osanotosta :smt056
Sen verran olen ollut järkyttynyt, että hautasimme jo Tanelin ja olisikin ollut hyvä lähettää se tutkittavaksi niin olisi varmaan varmistunut kuolin syy jos vaikka ei olisi ollutkaan marekia vaan verenhukka tms. tappelusta.
No pääasia varmaan ettei joutunut kärsimään ja sai vielä illalla hyvän hoidon minun sylissäni sekä jäähyväiset kun tunsin ettei jaksa varmaan aamuun asti. :smt010
Nyt Tanelilla on hyvä olla ja katselee varmaan miten pikku kukot pärjää kanojen kanssa :angel10: :smt045
Onneksi en kerennyt pikku-Topia vielä antamaan pois ja nyt on kaksi pikkukukkoa kanoja kaitsemaan :smt007
KlaaraKananen

Viesti Kirjoittaja KlaaraKananen »

Otetaan täälläkin osaa... Hulda-kanakin liittyi tänään Tanelin kanalaumaan :smt010 , maalliset jäänteet lähtivät eviraan tutkimuksiin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Voimia tytöille. Tää on se eläintenpidon kurjin puoli.. kun joku sairastuu, eikä parane, vaikka tekis mitä :smt009
Kananlento

Re: Pikaista apua kaipaan!

Viesti Kirjoittaja Kananlento »

Pakko sanoa että Marek ei tartu kanasta toiseen. Meillä oli Marekissa oleva kana niin ei tarttunut muihin. :/ Voi kukko parka..
Mimmi

Re: Pikaista apua kaipaan!

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kananlento kirjoitti:Pakko sanoa että Marek ei tartu kanasta toiseen.
Jep, ei tartu enää aikuisille tautia (=oireita) synnyttävästi, mutta leviää kyllä niin, että ne puhtaatkin kanat sitten kantavat virusta taas eteenpäin. Tautia synnyttävästi marek tarttuu vain poikasiässä, en nyt muista enkä jaksa etsiä niitä viikkoja..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kolme viikkoa on se ikäraja, jolloin poikaset voivat saada tartunnan. Sen jälkeen eivät enää "tartuttaudu" niin, että itse sairastuisivat, mutta voivat tosiaan kantaa virusta esim. höyhenissään aivan samoin kuin kanaloitsijat itse vaatteissaan ja tarvikkeissaan voivat liikutella virusta kanalasta toiseen.
Vastaa Viestiin