Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Leonidas

Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Tuntuu monella olevan erilaisia kotikonsteja ja myrkyttömiä vaihtoehtoja tiedossa. Jollei itse ole kokeillut, moni lie kuullut vinkkejä. Voisiko niitä perinnetietojakin kerätä yhteen paikkaan, ellei jo ennestään ole jossain... Nopeasti etsimällä en löytänyt. :smt001

Minua kiinnostaisi valkosipuliöljyn käyttö, joku (en enää muista missä ketjussa tai kuka) kertoi juomaveteen lisäävänsä, auttoi kai ulko- ja sisäloisiin ennaltaehkäisevästi?

Sitten olisi havut, hienonnettuna ruoan joukossa tai keitoksena? Mihin auttoivat? Loisiin?

Oreganohan on bakteereja tappavaa, sitä voisi kenties lisätä puuroihin?

Pajun kuoresta on aikoinaan keitetty uutetta joka auttoi kipuihin (aspiriinissa samaa vaikuttavaa ainetta)

Entä mikäs tervan käyttötarkoitus oli? Sillä siveltiin nokitut kohdat kanoista, oliko joku antiseptinen vaikutus?

Voisko perunajauhon ripulia lieventävää ominaisuutta käyttää hyväksi ripuloivalla kanalla? Omena pienissä määrin, mustikat?

Kahvia tai kahvinpurut hengitysoireista kärsivälle? (kofeiini auttaa laajentamaan keuhkoputkia ihmisillä)

Lehtiselleri: Lehtisellerissä voi olla jopa 20 eri kivunlievittäjää, yli 20 tulehduksen vähentäjää, 11 haavaumia ehkäisevää yhdistettä, reilut parikymmentä rauhoittavaa ainetta... (lukemisen alla juuri kirja nimeltä Parantavien ruokien opas) En tiedä käykö tämä kanoille?
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Valkosipuliuute on ikivanha hengitystiehyitä hoitava luonnonlääke; käytän kanoilleni kuin myöskin kyyhkyille. Kehäkukkauutteesta, hunajasta, mehiläisvahasta ja kuusenpihkasta olen vuosia tehnyt voidetta, jolla hoidetaan ihovaurioita, olen henkilökohtaisesti sillä hoitanut mm palovammoja. Tislattu vesi ja väkevä alkoholi, 1/2, erittäin tehokas kudosvaurioiden hoitoon ja lisäksi ehdottomasti vaaraton. Valmistukseen käytän 80% vodkaa ja tislattua vettä. Saa myöskin apteekista Desintaan-nimellä. Piharatamosta voi myöskin tehdä uutetta; luonnonantibiootti. Mäkikuismasta voi myöskin uuttamalla tehdä liusta, jolla on stressiä hoitava vaikutus. Kyllä noita luonnonrohtoja on paljonkin ja kirjallisuutta löytyy tiedon lisäksi netistä.
Leonidas

Re: Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Sinä se taisit iemminkin olla kun kerroit tuosta valkosipuliuutteesta, kiitos vinkistä! :smt001

Piharatamoa mummo hieroi kädessä niin että solukko meni rikki, sitten se laitettiin (yleensä mun, rasavillin) polveen tai kyynärpäähän kun oli haavoilla.

Joo mulla on luonto paras lääkitsijä kirjakin, mutta kun aina ei tiedä miten tietyt asiat vaikuttaa pieneen kanaan vrt ihmiseen.

Esim pajunkuoriteessa oli joitain rajoituksia ihmisille, mutten muista mitä enkä löydä tähän hätään. Voiskohan olla se verta ohentava vaikutus mikä aspiriinillakin on. Mutta täällä monet on antanut pajua kanoille nakerrettavaksi. Tuskin siis kanoille vaikuttaa samoin.
Zulia

Re: Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Voi vitsit, kun siis olen miettinyt tota kahvipuru- vinkkiä, kuivana vai käytettynäkö ne voi sinne heittää? :smt003
Leonidas

Re: Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Ihan kotitalousjätteessä monet täällä antavat nuo kahvinpurutkin. Tuovat kosteutta pehkuun ja kai siitä märästä kahvitotkusta jotain ohimennen suuhunkin menee. Mummo laittoi laskiämpäriin KAIKKI eloperäiset jätteet ja ne vietiin kompostiin, missä kanat kuopsuttelivat päivät. Mahtavat olla silmät ympyräisinä jos kaikki kahvinpurut sinne heittäis... :smt044 Vaikka tuskin sitä oikeesti tarkoitusella söisivät, muun ohessa lähinnä kai.
Zulia

Re: Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja Zulia »

saattaa kana katsella :smt002 mutta kyllä, kiitos vastauksesta :smt003
minkuliini

Re: Luomuvinkkejä sairauden ehkäisyyn?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Valkosipuliuutteesta: onko hyvä luomuhoito flunssaisille ja pärskiville kanoille? Olisiko jokin muu luomulääke myös varalle niiskutteluun? Annostus !? Raekuurot ja kylmyys iski, ja kanat kaipaavat hoivaa ja vitamiinejä :)
Vastaa Viestiin