Mitä teen kanat ei muni ?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jaarli

Mitä teen kanat ei muni ?

Viesti Kirjoittaja Jaarli »

HEI
Meillä on kaksi Sussex-rotuista kanaa, iäiltään noin vuoden ja noin pari vuotta. Saimme kanat huhtikuun lopulla. Silloin vain toinen kanoista muni. Kesän lopulla, kun oli hellettä, muniva kana lakkasi munimasta.
Samoihin aikoihin kanoilla alkoi sulkasato. Nyt kana ei vieläkään ole muninut, viimeksi muni noin pari kuukautta sitten, ja sulkasato näyttää edelleen jatkuvan.
Mielestäni kanat ovat syöneet hyvin. Tosin kesällä huomasimme, että pikkulinnut pääsivät kanalan avoimesta luukusta sisään syömään kanojen ruokia.
Mitähän kanoja mahtaa vaivaa?

Kanat ei halua hirveästi olla vapaana ovat paljon sisällä istuvat orrella.
Mimmi

Re: Mitä teen kanat ei muni ?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jaarli kirjoitti:Mitähän kanoja mahtaa vaivaa? Kanat ei halua hirveästi olla vapaana ovat paljon sisällä istuvat orrella.
Syksy. :smt002

Mulla on tosin maatiaisia, että en tiedä, onko käyttäytymisessä paljon eroa.. Mutta meillä ainakin kanat ovat hiljaisia, hitaita, vähän apaattisia ja silloin-tällöin-munivia sulkasatoisia hiirulaisia.. Ei siis lainkaan sellaisia, kuin muina vuodenaikoina. Ainoat aktiivisesti munivat ovat keväällä syntyneet nuorikot, jotka (onneksi) alkoivat vasta munia.
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Hmm, täälläpäin taas tuntuu siltä, että kanat ovat senkuin virkistyneet näin syksyllä. :smt003 Tarhassa hyppivät aina pitkin seiniä kun haluavat vapaaksi, ja vapaana ollessaan touhuavat ihan alati. Päivä niillä on kyllä lyhentynyt, kun aikaisemmin pimeä tulee. Nykyisin menevät jo hieman ennen kahdeksaa nukkumaan.

Nää on kyllä melko nuoria, tammikuussa kuoriutuneita, jotka on muninut 20 viikkoisesta lähtien aivan koko ajan. (muna per päivä per kana) Ensimmäistä sulkasatoakaan ei ole ollut koko kesänä. Oon vaan miettinyt että koskakohan sekin tulisi, ja koska noi oikeesti aikois vähän taukoilla, vois olla meinaan ihan hyvä, kun on jo yli 4 kuukautta putkeen lykänny munan päivässä... :smt005
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Lapikas, ihan älyttömän makee kuva sulla on tossa viestin alaosassa :smt007 :smt007 Höh. Mä en osaa edes laittaa itselleni Avatarta, vaikka kuinka olen ohjeita lukenu :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

On kyllä hieno kuva!

Mulla nuo vuosi sitten (1.10. on 1-vee synttärit kananomistajana!) tulleet kanat munivat 7-10 kk, ennen kuin pitivät ekaa kertaa pitempää taukoa ja/tai sulkasatoa. Niistä parhaat munii 5-6 munaa/vk.
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Jeps, Nokihan se siinä allekirjoituksen kuvassani on. :smt001

Ohhoh, Mimmin tapauksessa tuskin minunkaan tarvitsee munintataukoa odotella täksi syksyksi tulevaksi. :smt003
Jaarli

Viesti Kirjoittaja Jaarli »

Rakensin nyt kanoille pesitäpaikat noin 60cm korkeuteen kanalan lattiasta jonka vuorasin heinillä pitää katsoa jos kanat nyt haluaa alkaa taas munia :-)
Vastaa Viestiin