Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Untuvikko

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Untuvikko »

Juu en mä Maattari sitä niin ottanutkaan, että nyt tarviisi kaikki lahdata. Taidan nyt hakea apteekista ekaksi tota jodobaxgeeliä ja sitten tilailen tuota kalkkijalkasprayta. Ja sitten ei kun tuoli kanalaan ja rouvat syliin ja rasvailemaan :smt045
SannaKle

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Meille tuli pari päivää sitten uusi kanalauma ja tänä aamuna kun tulivat jo hieman rohkeammin katsomaan kun ruokaa vein niin tajusin että osalla niistä on kalkkijalka. Ottaa päähän niin pirhanasti. Leviääkö tuo miten nopeasti toisiin? Lauma on verkkoseinällä jaettuna omaan tilaansa, mut onko nyt pelättävissä että leviää noihin omiin vanhoihin maattareihinkin? Mitään kovin isotöisiä hoitoja en edes rupea tekemään kun ovat vasta tulleet. Katkon kaulat jos ei vähemmällä vaivalla lähde. Ärsyttää ihan suunnattomasti ettei edellinen omistaja ole kiinnittänyt mitään huomiota, en ois ottanut koko laumaa jos oisin tiennyt. :smt011
Taidan tilata tuota kalkkijalkaspraytä ja kokeilla sitä.
Suvianne

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt heti aluksi haet apteekista JODOBAXIA ja sitä levität, niin ei lähe tarttuun ja leviämään, se kyllä tapaa siitä pinnalta heti pahimmat.
Ja jos toistat parin päivän välein, niin ei takuulla leviä ja ehka osa alkaa jo paraneenkin
hanna

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja hanna »

Tilasin myös tuota sprayta, saapa nähdä. Meillä kahdella kanalla kalkkijalkaa, jota olen hoitanut mäntysuopakyvyllä n. kolmen viikon välein ja rasvaillut parafiiniöljyllä silloin tällöin. Jalat pysyvät kohtuullisina, ehkä turhan laiskasti olen hoitanut, kun eivät parane.
Sitä olen ihmetellyt, että se ei tosiaan ole levinnyt, vaan vain näillä kahdella sitä on. Onko alkuunkaan kalkkijalkaa vai jotain muuta? Elviiralla oli kuitenkin varpeiden väli jo niin möhnäinen, että rapsutellessa meni vähän verille. Pari kertaa olen rasvannut koko parven jalat. Eivät juuri arvosta sitä, että ne napataan kiinni, mutta jostain syystä kaikki tuntuvat nauttivan, kun jalkoja rasvataan.
SannaKle

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Tänään sain tuon sprayn ja ekat suihkutukset tehty. Kukon jaloista tirskahti vertakin, niin surkeassa kunnossa ovat. En tiiä onko järkevää enää edes hoitaa vai olisiko inhimillisempää lopettaa. Ovat varmasti kipeät. Tuossa oli että 5-6pvä välein pitäisi suihkuttaa että katkiaa syyhypunkin munantuotanto. Riittääköhän tuo spray vai pitäskö jotain hoitoa käyttää lisänä tässä rinnalla. Mitään puolen tunnin liotushoitoja en rupea 8 laumalle tekemään mut jos noille pahimmille tapauksille sitä parafiiniöljyä laittas.
sabriina
tipu
Viestit: 32
Liittynyt: 20 Helmi 2011, 15:29
Paikkakunta: Renko/Hämeenlinna

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja sabriina »

Kyllä laittaisin parafiiniöljyä,ei loppujen lopuksi oo niin paha homma :smt001 Ite oon käyttäny melko kapeeta maalauspensseliä ja sujuu hyvin,vaikein homma on ollu ottaa kanat kiinni :smt003
Maatiaiskanoja,lampaita,kani,viiriäisiä,kalkkunoita ja koiria
SannaKle

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

No nyt on sitten kukolle pedikyyri annettu. Hetken liottelin mäntysuopakylvyssä ja hammasharjalla rapsuttelin. Tosi rupiset jalat on eikä ne pehmenny mihinkään siinä ajassa mitä jaksoin kukko sylissä tuolla kanalassa istua. No sit levittelin parafiiniöljyt lopuksi pintaan. Miten nopeasti tässä kalkkijalkahoidossa on tuloksia nähtävissä? Jos hoito tehoaa niin miten äkkiä ne jalat rupeaa paranemaan. Kannattaakohan vielä lisäksi hankkia sitä Jodobaxia? Eli nyt on tuota Kalkkijalkaspraytä jolla käsittelen koko lauman useamman kerran 5-6pvä välein ja sit noi pahimmat tapaukset kylvetän ja öljyän. Mut kuinka tiheästi tuo jalkojen öljyäminen pitää tehdä?
SannaKle

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Mut pitäskö tuolta silkkikukolta leikata noi jalkakarvat veke, auttasko se asiaa tai onko siitä haittaa että ne sulat kastuu ja menee öljyyn.
SannaKle

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Ja miten nopeasti noissa jaloissa pitäs ruveta näkymään parantumista jos kalkkipunkit on kuollut? Siis jos ei liottamalla ja rapsuttelemalla noita rupia poista niin millon noi kuolleet suomut alkaa irtoilla ja uutta kasvaa?
nuttura

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja nuttura »

Minä en itse saamistani ohjeista huolimatta kochi kanojen jalkasulkia leikannut. Kalkkijalka parani ihan äly hyvin. Ei myöskään levinnyt muille kanoille vaikken tehnyt suihkutteluja niille. Nuo kochi mummoni eivät orsille mene vääntyneiden varpaidensa takia, ehkä orsien välityksellä kj tarttuisi herkemmin muille kanoille? Vaihdoin pehkuja ahkerasti lattialta kuukauden ajan.
Ihmettelen itsekin miten hyvin jalat parani. KJ oli todella paha noilla mummosilla ja reilun tunnin kylvyt kaksi kertaa tein mäntysuovassa ja reilusti parafiinia pyörittelin jaljasulkien tyveen. Kahden viikon välein uusin kylvyt&käsittelyt. Jalkoihin jäi ikuiset jäljet kjsta, oli ed omistajalta jäänyt vaiva huomaamatta ja päässyt liian pahaksi. Osa kynsistäkin kalkkikokkareen mukana katkesi. Mutta nyt on iho siisti ja uskomattoman nopeasti parani. Kylvyistä ja rapsutteluista jääneet suomut ja kököt irtosivat loput itse ja iho sileni siistiksi noin kuukauden kuluessa. Olin jo luovuttamassa heti alkuunsa kun kanat minulle kesällä tuli ja jalat heti huomasin mutta päätin yrittää kanojen ihanien luonteiden vuoksi - vaikka jalat oli karmeat. Kanat viihtyy ja on iloisia. Kävelevät reippaasti. Eli yritys kannatti.
Susanne

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja Susanne »

meillä myös kalkkijalkaa kanalla ja kukolla. Aloitan hoidon tänään, mietityttää voiko kanoista tarttua jotain (siis kalkkijalka punkki nyt esim) hevosiin, samassa tilassa ovat (n.metri kanahäkin ja lähimmän karsinan välissä). Kukon jalat pahemmat, sulat ajattelin leikata pois hoidon helpottamiseksi.
Ja voiko kalkkijalka hävitä itsestään, esim tappaako pakkanen? Kanat ulkoilevat myös talvella
SannaKle

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Nuttura: OIkeastikko yli tunnin kylvetit kerrallaan? Pelkkää kylpyä ja öljyä käytit siis hoitoon?
nuttura

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja nuttura »

^
kyllähän se tunti jos toinenkin auringon paisteessa terassilla istuessa
vierähti. Välillä kanaset toki lepäsi ja lämmitteli, vaihtelin vuoroja.
Istuin siis pesuvati sylissä, kanaa pitelin ettei kokonaan kastuisi ja
uitin jalkoja lämpimässä vedessä jossa reilusti mäntysuopaa. Välllä
vaihdoin vesiä ku alkoi olla liian likaista ja haaleaa. Varmasti
kökkäreet pehmeni hyvin kun niitä vähän kerrassaan rapsuttelin irti ja
annoin taas
seuraavan kovan kerroksen liota. Kerrostumia lähti liotuksen aikana
useita. Sitten hieroin parafiinia tosi reilusti varsinkin varvassulkie
tyveen.

Toisella hoitokerralla liottelin kökkäreet niin loppuun että sain
paljaana nahan varpaista esiin. Valitettavasti pari kynttä katkesi
/irtosi.
Olivat varmaan kuoliossa päistä tosi pahan kjn takia. Verta tuli mutta
kun tyrehtyi liotin taas parafiinissa tosi hyvin.

Tästä parin viikon väliajasta kanat oli muuten erillään muista n.vkon. Sitten toisen hoitokerran jälkeen ku verekselle menneet pari varvasta alkoi olla hyvät, enkä enää pelännyt et tulehtuisi niin päästin normaaliin häkkiinsä muiden luo. Kokoajan tehosiivosin ilman
erikoislitkuja.

Konkari en ole, 2sylikesyä käppänää oli yhteistyöhaluisia. Näin toimin itse, n.5kk on kulunut eikä näillä kanoilla tai muillakaan li nuistamme ole mitään kjhin viittaavaa. Toivottavasti eka ja vika kohtaaminen vaivan kanssa!
SannaKle

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Kertokaapa nyt paljon tuo ivermektiini kuuri maksaisi 8 linnulle? SIis niin että sitä laitetaan se pari tippaa sinne niskaan. En mistään löydä tarkkaa tietoa hinnasta. Oon öljyilly noita koipia ja kukon jalkoja liotellut. Tänään irtosi yksi kynsikin liotellessa vaikka en edes rapsutellut. Jotenkin en jaksa uskoa että noi ilman tujua lääkettä paranee kun ei ole mahkuja tuntikausia kanalassakaan istua liottamassa 8 linnun koipia. Lisänä oon siis käyttänyt parafiiniöljyä ja kalkkijalka spraytä
kotopelto

Re: Voihan vihvilä! -Kalkkijalka -Parafiiniöljy.

Viesti Kirjoittaja kotopelto »

Meillä parilla vanhemmalla kanalla tuli kalkkijalkaa kun aloittivat sulkasadon ja munintatauon. Soitin ell ja pyysin ivomeccia niskaan tiputettavaksi. No, tänään kun hain apteekista puhelinreseptin niin ohjeena onkin ivomec vet 10 mg/ml "1 ml ivermektiiniliuosta sekoitetaan 10 ml parafiiniöljyä. Seos hierotaan hoidettavalle ihoalueelle kerta-annoksena". Ja mä just sen takia pyysin sitä niskaan laitettavaa ettei tartteis läträtä öljyjen yms kanssa. Voiko tota ivomeccia laittaa niskaan? Tietääkö kukaan?
Vastaa Viestiin