kaulamötti

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Laitoin tuonne kuvagallerian puolelle oman diagnoosini ja hoito-ohjeet :smt108 :smt087.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Joo kupu on tosi pahan näköinen ja nyt kun vielä siit on höyhenet lähteneet sulkasadon takia.
Mutta eläinlääkäri sanoi, et jos se ei kärsi ja syö/juo hyvin ja liikkuu niin sen voi pitää. (on tarkistanut sen paikan päällä)
Topi syö kaikkea, viipeltää ulkona (juoksee) ja on pirteä. Ruokiin laitan ain öljyä.
Toki oikea päätös olisi se lopettaa :smt010 mutta en vielä raaski kun se ei näytä kärsivän.
Katsotaan nyt vielä jonkin aikaa, päätös ei tule olemaan helppo :-k
mummo ja kanaset :biggrin:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, viitaten edellisen sivun "hirveisiin kanatauteihin" on pakko lisätä tämänpäiväinen säikähdys:

Pidin Kauno-kukkoa sylissä ja silittelin, se kun on ainoa sylikukko näistä mun kasvateista.. Pian käsi osui kaulalla johonkin terävään ja kauhuissani etsin sitä hyppysiini ja kurkin sulkien alle, että mikä siellä oikein on. Rautanaula! Hertsumarepale! Rautanaula (mä kun aina rakentelen siellä kaikenlaista) on tarttunut Kaunon kaulaan. Sehän saattaa vaikka tökätä reijän!

No niin.. Ehkäpä joku jo arvaakin.. Siellähän tosiaan on sellaisia piikkejä, eli sulkien ruotoja. Liittynevät jotenkin sulkasatoon, ovatkohan ne uusien sulkien alkuja??

Että sellainen sydänkohtaus tällä kertaa.. :smt005
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

:smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi joo ne uudet sulat ja höyhenet kasvaa semmosen tupen sisällä, se tuppi sit hajoaa ja sisällä on höyhen.
Nää kananpojathan on untuvaisii niin niillä ei huomaa kun höyhenet kasvaa, mut jotkut undulaatinpojat kun syntyy nakuina, on sit vähän päästä varsinaisia "piikkisikoja" kun on vaan niitä höyhentuppia.

Ja joo mä usein tarkistan reporankana ulkona nukkuvista hevosista, et kyljet liikkuu :oops:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Nyt se on sitten kaulamötti meilläkin - plääh! Eilen rupesin tunnustelemaan Meerin rinnusta, kun näytti niin pöyhkeältä, vaikka sulkasadossa onkin. No, kova ja suurentunut kupuhan sillä on. Ja ilmeisesti syynä uretaanin/styroksin syönti, kun niitä parista ovenpielestä näkyy naplaavan silloin, kun ovat pitkin tallin käytäviä lenkkeilemässä. Pitkin päivää hieroskelin kupua ja ehkä se vähän pienentyi/pehmentyi.

Tänä aamuna soittelin tohtorille ja huomisaamuksi sain ajan vastaanotolle. Ilmeisesti leikataan, jollei onnistu millään katetrisysteemillä imemään kupua tyhjäksi. Kanan käytös on kyllä normaali ja ei se ihan “ummessa” ole, kun syö/juo ja peräpääkin tuottaa, mutta eipä taida nuo em. aineet itsekseen hävitä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eilen käytiin tohtorilla. Matka meni muuten hyvin, mutta oli pientä alkukankeutta askarrella iso kana pieneen koira/kissamalliseen kuljetusboxiin. Eihän sitä ovesta saanut ujutettua, kun pisti karvakoivet haralleen. Katto piti aukaista. No-opinpahan senkin.

Eläinlääkärille oltiin ensimmäinen kanapotilas ja ilmeisesti myös koko vastaanotolle. Kovasti kiiteltiin Meerin rauhallista käytöstä ja komeaa ulkonäköä. Tuumasin, että nämä brahmat on niin rauhallisia, että saa melkein solmuun vääntää. Vaan, että jos olisin tullut maattarin kanssa, niin olisi silloin voinut lennellä kana pitkin seiniä ja naiset perässä.

Ell oli kysellyt tarkempia hoito-ohjeita eksoottisiin eläimiin erikoistuneelta gollegaltaan ja niiden ohjeiden mukaan tehtiin sitten vatsahuuhtelu. Eli minä pitelin potilasta pää alaspäin roskasankon päällä ja ell ruuttasi ties kuinka monta ruiskullista lämmintä vettä kupuun ujutettuun “mahaletkuun”. Ensin tuli vain pelkkää vettä takaisin, mutta sitten myös pienehkö määrä ruokasulaa. Seuraavaksi kupuun ruiskittiin pahoinvointilääkettä ja sen perään parafiiniöljyä. Jonkin verran kupu pehmeni ja pieneni, muttei kyllä kovin merkittävästi. Sovittiin, että uusi huuhtelu ensi viikolla tai sitten se leikkaus, jollei rupea nyt itsekseen parantumaan.

Tänä aamuna tilanne oli jo huomattavasti parempi-kupu oli pienentynyt noin puoleen alkutilanteesta. Eilen tavailin englantilaisilta sivuilta, että hieronta on näissä tapauksissa tärkeää, joten sitä nyt on harrastettu ahkerasti. Jos uskalletaan tai onnistutaan, niin ehkä ruuttaillaan isännän kanssa vielä uusi öljysatsi pehmentämään kuvun sisältöä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wau! Onpa ihana kuulla tällainenkin kertomus, jossa ell ottaa kanapotilaan ihan tosissaan ja hoitaa niin kuin muitakin lemmikkejä. Kiva. Onnea vain paranemiseen!
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on kanat päässyt muutamaan otteeseen styroksia syömään ja mä kyllä vähän luulen, että ne on tullu luonnollista kautta ulos sieltä. On sitä sen verran usein kuitenkin päässyt tapahtumaan, että jos ne ois sinne jääneet, ne ois mahdottoman isoja :smt003 Kuvut meinaan :smt003
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Pakko kysyä, että oliko noin asiallinen tohtori kunnallinen vai yksityinen eläinlääkäri?
Meillä on 3 kunnallista, joita voi käyttää ja 1 on kyllä ylitse muiden :smt001
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

No jopas! Olipa mukava eläinlääkäri sitten :smt001

Toivotaan nyt, että kupu normalisoituu vaikka jo tällä yhdellä käyntikerralla ja potilas tervehtyisi ilman leikkausta.
Pikaista paranemista siis! :smt006
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Pikaista paranemista Meerille :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos tsemppauksesta!
Ihan kunnallinen ell oli, nuori neito, joka on meillä vaan käypäläisenä kesään saakka ja tekee puolitettua vakilääkärin kanssa, joka kai haluaa huilia vähän. Liekö lisääntynyt hiljattain? Toinen vakituinen on kai myös äippälomalla. Kolmas vakkari on töissä.

Nuo nuoret tohtorit on minusta ihania, kun vaikka kokemusta ei olekaan hetikään kaikesta, niin asenne korvaa sen puutoksen ja ovat innokkaita kaivamaan lisätietoa esim. kokeneemmilta.

Onhan meillä yksi yksityinenkin, vanhempi herra. Kerran olen hälle soittanut, kun meille oli ehkä tulossa uroskani, jota ei kyllä sitten tullutkaan. Kyselin vertailun vuoksi kastraatiohintoja kunnalliselta ja yksityiseltä. Enkä kyllä enää muista, että oliko niissä hinnoissa juurikaan eroja. Se vain jäi mieleen, että tämän yksityisen mielestä "pallit pois poikapupulta-projekti" kuulosti vaativuudeltaan olevan suunnilleen samaa suuruusluokkaa kuin siamilaisten kaksosten erottaminen. Jäi semmoinen maku, että missään vähänkään vaativammassa pulmassa ei ole mun ell.
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Täällä ainakin on melkoiset erot hinnoissa kunnallisella ja yksityisellä.
Meillä on 2 kastraatio pupua, joiden entiset omistajat sanoivat maksaneensa kastraatiosta yksityisellä yli 120 e.
Käytin pupun ja 2 kollia kastraatiossa yhtäaikaan kunnallisella, niin lasku oli yhteensä 140 e. Samoin kahden pukin leikkaus kotona maksoi alle 100 e.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

^Noissa tosiaan on valtavat erot. Mä maksoin kahden kanin kastroinnista yht 60 euroa. Yleensä ell velottaa jokaisesta ruiskusta, lääkeaineesta, ym materiaalista erikseen, lisäksi tulee käyntimaksu. Tuo käyntimaksu yksinään saattaa olla kolmen kympin luokkaa. :smt019 Kun kävin kanien kanssa ell:llä, luki laskussa "kastrointi", eikä erillistä käyntimaksua ollut. :good: Silti homma hoitui juuri niin kuin pitikin ja toinen pupsukka sai vielä antibioottipiikinkin, kun sillä oli haava. Niin ja kaupan päälle tuli 2kg Rumelania. :smt003
Vastaa Viestiin