kaulamötti

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Volmari

kaulamötti

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Tässä ei nyt taida olla mistään sairaudesta kyse, mutta laitan tämän tänne, sillä tein havainnon, johon en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota.

Katselin nimittäin tuota brahmatipua ja sillä näytti olevan tuossa ikäänkuin kurkun alapuolella (siinä missä kyyhkyllä on esim. kupu) kanasta katsoen oikealla puolella mötti.
Siis sellainen pallura, mikä ei taas ole vasemmalla puolen.
Säpsähdin pahkuraa ensin aika tavalla, mutta kun aloin katselemaan ja tunnustelemaan muita tipuja, niin sama se niillä näyttäisi olevan!
Brahmalla se vaan näkyy selvemmin, kun on tuo sulkapeite siitä kohtaa vielä vajavainen, kun taas risteytystipuilla on jo tuuhea sulkapeite ympäriinsä...

Sitten aloin tiirata myös orrella nököttäviä aikuisia kanoja ja musta näytti, että niilläkin on kaulat epäsymmetriset, eli juuri sama kanan oikea puoli on isompi.
Onko kyseessä siis joku ruuansulatusjuttu, vai onko meidän kaikilla kaakattajilla nyt joku ihme kaulanpullistumatauti!?

En siis ikinä ole moista enne huomannut, mutta nyt näyttää, että kaikki linnut olisivat tarkkaan katsottuna toispuoleisia. Muuten ovat ihan normaaleja. Mietinkin, että nyt on ilta ja päivän on evästä ahmittu.
Täytyypä aamusta katsoa, jotta miltä näyttävät.

Se mottula kyllä liikkuu heiluttaessa, niinkuin ihmisellä esim. aataminomena ja kanoilla sijaitsee siis tuossa kaulan alakohdassa.
Onpa hankalaa selittää, eikä taida kuvassa oikein näkyä.
Mutta kaikilla tipuilla (neljällä) oli sama juttu.
Ja se mötti tuntuu juuri samalta, kuin kyyhkyn kupu täysinäisenä...niin kuin hiukan rosoiselta lihakselta.

Aina huomaa uutta, täytyypä tutustua kanan anatomiaan paremmin tässä! :smt005
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Öö, eikö se sitten ole ihan vaan kupu? Meillä on myös samanlaisia muotopuolikauloja, jos on syöty oikein urakalla. Oon mä niitä joskus katsellut kauhuissani, etä mikä kenotauti nyt jyllää, mut kupu vaan ei taida olla ihan keskellä. :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Heh .. viikon VITSI.. :smt005 :smt005 :smt005 Volmari.. mitä pöperöö oot laittanut, kun kanat on tumpanneet ittensä ihan ähkyksi...
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Joo, kupu se vaan on. Mullakin oli hämäläisillä tipuilla kasvaimia... Noh, kasvaimet osottautu täysinäisiksi kuvuiksi. :oops: :oops: Ja samoin niillä oli, että ei kupu ollut keskellä. Eli eipä hätiä Volmari. :smt006
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Ei kun ei saa nauraa toiselle! :smt009 :smt005 :smt005

Ihan tosissaan niitä palluroita pitelin ja syynäsin, kun ei ne ole ikinä ollut tuollaiset. Oikeen punertavat ja pinkeet.
Ja ajatelkaan, että en ole kanojen kenokaulaisuuteen edes ikinä kiinnittänyt mitään huomiota ennen tätä....hiukan nolohkoa, mutta kyllä hirvitti oikeasti se brahman mötti.

ja kun oikeen mietin, niin määhän nakkelin niille tänään alkuillasta kasapäin kaupasta saatua "vanhaa" leipää. Yleensä saavat leipää vaan muutaman murenan heiteltynä ja suurimman osan ruuan joukkoon sotkettuna yleismössönä.
Siinähän se kenokaulojen "vika" lienee :smt005
Mutta täähän on hyvä vitsi, jos joku muukin saa samanlaisen AHAA-elämyksen ja vaikka säikähtää.

Mötti kaulalla=ylensyönyt kaakattaja :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt005 :smt005 :smt005
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Noh, nyt naurut sitten jo seis! :smt019








:smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei ku tietysti se on hassua, kun joku häröilee asiassa, jonka itse on SENTÄÄN tajunnut.. Mutta mähän siis luulin Kurko-kukon seonneen ja tekevän kuolemaa, kun näin sen ekan kosiotanssin.. Että ei tässä nyt paljon olis varaa naureskella. (Mutta hyvä juttu silti! :smt005 )
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eikös sitä sanota, että kerta vielä kiellon päälle? Okkei...ennauraennaura...väkisin meinaa pikkuhihitys päästä, mutta sain sen nieltyä. :silent: Nyt ihan hillityn asiallisesti totean, että tosiaan on paikallaan katsella ja tunnustella tervettä eläintä...ottaa syliin ja punnita käsissä jne...on sitten todellisessa sairastapauksessa vertailukohtaa.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

pläääh!

Ei vaan, nään on hyviä juttuja.
Olihan sekin hyvä, kun eräs kanssasisaremme (anna anteeksi :smt016 ) oli tökkinyt riikinkukkonuorukaisia tikulla ja ulvonut miltei kuolemansurua, kun olivat olleet koivet oikosena maassa ja ne oli vaan ottanu kylpyjä!

Ja pakko tunnustaa, että kun omat ekat kanat kylpi pensaan jurella, niin kieltämättä tuli mieleen, että nyt ne kouristelee jotain ja kuolee pois! Ja sama vika vuohien kanssa, toiset vaan ottivbat rennosti, niin luulin jo, että mahat pystyssä makaavat siellä vuohemme raatoina molemmat.
Mutta näistä sentään osasin pitää suuni kiinni ja esittää viisasta.
Tämä tämänpäiväinen tuli kyllä jo näinkin pitkään kanoja harrastaneelle niin puun takaa, että ei voinut mitään, kun tänne piti tulla hämmästeleen.

Ja jo valmiiksi odotin, että muori se varmaan vastaa, jotta mikä kyseessä
:smt002

Niin, että kiitosta vaan, olo helpotti, vaikka hiukanhan tässä nyt maine kärsi... :smt005 :smt005 :smt005

MUTTA OTTAKAAS HUOMIOON, ETTÄ MEIKÄ ON AINAKIN HYVÄ ELÄINTENOMISTAJA, KUN VIELÄ ILTAMYÖHÄÄN SYYNÄÄ HÄMÄRISSÄ KAIKKI TIPUT LÄPI JA PURISTELEE NIIDEN KAULOJA......KUN ON HUOLISSAAN

bUaHAAhaHAAA... saa nauraa :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla alkaa jo hymy hyytyä :smt015 .. toinen kuttu poikii.. vielä en tiiä tuleeko änemmän kuin yks.. ja tän piti olla maho.....helvatan hieno pien kili.. näitten kahen muun jälkeen...en oo vielä anopille soittanut.. jokohan niitäkin kylmii tää lihantulo :smt005 :smt005 .. Täällä on toinen, jonka pitää joutua aamulla linkkiin ja aikas varhain.. mulle tuli vaan sellainen olo .. että en oo tänään nähny Vilmaa.. missäs se nyt kuppaa..= poikiin.. hitsit, sillä on sellainen punainen utare että jos noita kilejä ei synny kuin yks .. oon kyllä ihan pulassa..muori vastaa aina , jos uskaltaa... ;) Paitti päivällä kun mm. tää uus palvelin hylkii mua ja työpisteen selainta :smt019

Pakko paljastaa,.. Pökkis siis Kasper, siis se meidän, anteeksi Miehen pukki .. vetelee niin rentona .. sarviinsa nojaten unia.. että useemman kerran oon tuli takapuolen alla näillä ankanräpyttimillä juassu pelastaan kuolemaa tekevään elikkoa.. ja toinen kattoo mua vihasena että pirujako herätit päiviksiltä...SAA NAURAA.. määkin oon nauranut
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mäki kerran hötkyilin, ku Bambi-kili nukkui niiden kopin katolla ihan niskat nurin.. Luulin oikeesti, että heikosti on käynyt. Kunnes toinen ihan pokkana nostaa naamansa, että mitä sä siellä mesot kesken kauneusunien??
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Juu ja minä pelästyn kerran kun kattelin kilppareita....tyttö alla ja poika päällä ja pojasta meni pitkä liero tytön sisälle...paistinlastan kanssa niitä äkkiä erottelemaan kun olivat raukat jääneet jumiin..siinä lastan kanssa,käsi pitkänä akvaariossa tuli ykskaks mieleen et hetkinen.... :smt017
Mitenkäs tää asia oikein on....
(Eikä mulla oo ku vaan muutama muksu,olis kait pitäny tietää :smt112 )
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

:smt005 Tuliko pikku kilppareita?
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Heh en äkkipäätään muista kuinka monta KYMMENTÄ munaa tyttö pulautti muutaman päivän päästä.
Poika odotti tason alla suu auki muni(aan)a ja söi niitä :smt012
Loput kävin kaivamassa kompostiin....Tovin kuluttua hokasin että emothan kaivaa poteron maahan ja hautaa munat sinne hautuumaan..
Teppanalla tuli kiire kaivaa munat kompostista pois ettei ole kohta koko piha pieniä kilppareita täynnä...Vois mennä aamukaffe henkitorveen kun kattois unenpörrerösenä ikkunasta ulos..
No kuivatin munat ja hautasin sitten vasta..eikä oo-onneks-kilppareita tullu :smt003
Vastaa Viestiin