Kanalla vaahtoa nokasta?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Kanalla vaahtoa nokasta?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt022 Help! Tämä minun ns. Topi kana jolla on ollut kivipiiraassa se uretaani ja kupu aika iso, niin nyt tämän päivän se on ollut aika reppana. Kun toiset tuli häkkiin jo valmistautumaan nukkumaan, niin Topi tepasteli hitaasti pihalla. Otin sen syliin ja yht.äkkiä sen nokasta alkoi tulla vaahtoa. Ihan kuin ihmisellä joka saa epilepsia kohtauksen. Siinä se piipitti ja laskin sen varovasti häkkiin, mutta kulki vain hitaasti kohti seinäreunustaa. Menen kohta katsomaan mikä on tilanne, kun tulin äkistään tänne kysymään jotta mikä sen on :smt017
Se on hyvin pärjännyt sen kupunsa kanssa ja eläinlääkärikin sanoi, että jos syö, liikkuu hyvin niin ei ole mitään hätää. Tämä on vielä ainoa joka tällä hetkellä munii.
Huolestunut Mimmu :-k
Mikä neuvoksi :smt024
Syönyt on ja juonut ihan samanlailla kuin muutenkin, eli vaikuttaisiko tämä kuuma helle siihen.
Huolestunut Mimmu :-k
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt022 edelleen tilanne jatkuu ja tulee vielä ns. jotain nestetta joka haisee tosi pahalle, sekä maata röllöttää nyt aitauksessa. Ei muninut tänään munaakaan, vaikka meni munituspesään jo valmiiksi illalla.
Olisiko kellään tietoa :smt017
mummo ja kanaset :biggrin:
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Olisko se uretaani kumminkin alkanut mätiä?
Tai sinne kertynyt jotain sapuskaa mikä olisi jäänyt uretaaniin kiinni?
Mahtaiskos eläinlääkäriltä saada jotain tulehduslääkettä? :smt017
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Luulisin, ettei se uretaani ole päässyt kivipiiraan saakka, vaan on jäänyt kupuun tukkien tien muulta ruoalta. Muu ruoka siellä on alkanut käymään ja pursuaa takaisin. Jos asia on näin ja puristat kupua ensin hieman ja sitten vähän voimakkaammin, voi tulla aikamoinen röyhtäyskin.

Meillä oli yhdellä kanalla toissakesänä juuri tuollaiset oireet. Yritin eläinlääkärin ohjeen mukaan antaa 10 ml parafiiniöljyä ruiskulla suoraan nokkaan ja ensin se tuntui vähän auttavankin, mutta ehkä viikon päästä minun oli se lopetettava.

Ihan pakko oli tehdä "ruumiinavaus", kun kiinnosti, mikä siellä oli esteenä. Kuvun ja suolen liitoskohdassa oli aika iso möykky pitkiä heiniä, jotka oli kääriytynyt keräksi ja tulppasi muun ruoan jatkamisen.

Näin luulen uretaanimöykynkin toimivan kuvun alareunassa tulppana, mutta toivottavasti olen kuitenkin väärässä.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Joo tosiaan tuli nestettä kun nostin sen syliin ja hiukan painoin sitä kupua varovasti, niin tuli ulos nyt ei vaahtoa. Tänään se oli hiukan parempi ja kun laitoin sille löysää riisivelliä niin se söi sitä hiukan. Naposteli myös makarooni/jauheliha laatikon tähteitä mitä olin jäänyt koiralta (ei kovin maustettua) eli sekin meni alas. Nyt sitten yritän huomenna laittaa vaikka öljyä enempi kun ei ole parafiinia. Muutenkin olen ruoan joukossa laittanut just rypsiöljyä sen takia ettei jäisi sille ruoat kupuun.
Huomenna ollaan viisaampia ja katsotaan miten käy ja onko se muninut. :smt001

ps. Laitan tähän samaan viestiin tyhmän kysymyksen näin huomioidessa.
Eli kun yksi kana ei muni ollenkaan, mutta silti syö munitusrehua, niin miksi se sitten ei muni :smt017
Samoin tämä kellä on sulkasato, niin popsii munitusrehua silti, sekä kalkit + kananmunan kuoret menee.
Syökä ne silti niitä, vaikkei muni :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Koitapa hankkia parafiiniöljyä, se on parempaa kun eläin ei pysty sulattamaan sitä. Toivottavasti vaiva selviää.

Munitusrehu ei pistä kanoja munimaan, kanan elämänvaiheen tulee olla oikea. Vanhat, nuoret, sulkasatoiset ja munintataukoiset voivat syödä mitä vaan eivätkä silti muni. Sulkasatoinen kana tarvitsee kalkkia sulkien uusimiseen. Kovin proteiinipitoinen rehu esimerkiksi munitusrehu ei olisi hyväksi taukolaiselle, mutta hankalahan sitä on estää kun parvessa on muniviakin.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt017 Kylhän mie oon pönttö, luulin tietty et munitusrehu vaikuttaa munitukseen yksikseen. No nyt viisastuin "vähän" kun olen viel niin vihreä näissä asioissa ja varmaan kysymyksiä tulee vielä :smt045
Isäntä kävi kaupassa :smt017 mutta unohti sen parafiiniöljyn. Noh, ostan sen heti maanataina.
Olen varovasti puristanut ja tuli vielä sitä "vaahtoa" ja haisi tosi pahalle, eli taitaa todellakin se uretaani olla käymistilana siellä.
Itsellä on käynti kylillä samalla, niin käyn eläinlääkäri luona samalla se kun tietää Topin tilanteen jos ei parafiiniöljy auta.
Nyt se kyllä syö rakettispakettia ja riisiä ihan hyvin ja juokin hyvin, sekä kuljeskelee muiden mukana pihamaalla. :sunny:
Vielä kysymys: Onko liikaa jos on kalkkia jatkuvasti tarjolla (minulla on) sekä olen laittanut kananmunakuorista silppua lisäksi eri astiaan josta tykkäävät kopsutella. Onko liikaa.
:smt006 kiitosta taas vastauksista.
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eiköhän kanat osaa ottaa itse tarvitsemansa kalkkimäärän? Mulla on pääasiallinen ruoka semmoinen täysrehu, jossa on kalkki mukana, mutta kun syötän rehun lisukkeena muutakin, niin pidän koko ajan kanankalkkia tarjolla ja sen lisäksi satunnaisesti myös munankuoria. En sekoita niitä ruokiin...ovat erillisessä astiassa vapaasti käytettävissä.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Nyt vasta kerkesin tänne ilmoittaa, jotta Topi kana voi taas entiseen malliin. Eli kun annoin sille pari kertaa parafiiniöljyä ja puristin hiukan kupua, niin nyt ei tule mitään vaahtoa tms. ja taapertaa kuin ennenkin. :smt007 Ehkä kupukin hiukan pienentyi :smt001
Kävin silloin maanantaina eläinlääkärin luona, mutta siellä oli sijainen ja se ei tiennyt hölkäsen pöläystä kanoista yhtään :smt017 eli hoidin sen sitten näillä saamillani keinoilla. :smt006
Nyt Helmi tehnyt pari nahkamunaa pihalle, mutta takapää on ihan ok silläkin. Joten kanaset voi olosuhteen mukaan hyvin ikä huomioon ottaen 2,5 vuotta. :smt015
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No onpas kiva kuulla, että Topi on taas kunnossa ja Helmikin parempana.
Jospa ne vielä olisivat jonkin aikaa sinun ilonasi...niin kauniisti olet niistä kertoillut :smt002
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Hienoa että Topi voi paremmin :smt006
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Nyt todellakin kööri kunnossa ja kaksi munaa tulee päivittäin, eli taitaa vain Tipsu joka ei tee munaa :smt017 tai sitten Topi.
No täytyypä tutkailla joko Topi aloitti muninnankin :smt007
Kyllä nämä saa olla niin kauan kuin elävät, niin kiintynyt olen omiin kanasiin :smt010 etten nyt hevillä niistä luovu, vaikkei munisikaan. Viettäköön "vanhuudenkin" täällä ja toivon että suhtautuvat hyvin uusiin tipuihin.
:smt045
Kyllä minä ehkä liikaakin "hössötän" noiden kaikkien elukoiden kanssa, koska pidän eläimistä ja touhuan niiden kanssa. Meillä on omat "ääntelyt" kanojen kanssa ja erilaiset kutsuhuudot joita käytämme. Myös lampaiden kanssa ei tartte kuin minun tulla pihapiiriin, niin jo alkaa määkintä.
Nyt kun olin käymässä viikonlopun kyläilemässä kaupungissa, niin jo oli kotkotukset ja määkimiset ja "juttua" riitti jokaiselta semmoinen pulina pihalla oli. Olisi hyvä ollut videoida kun jokainen valitti poissa oloani :wav:
Taisi olla ikävä molemmin puolin.
Eli en voisi olla näitä eläimiä ilman . :smt009
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin