Kanalla ulkoloisia!!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hilmuska

Kanalla ulkoloisia!!

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Siis APUA.. Vinkistä viisastuneena kävin nappaamassa meidän emokanan kainaloon ja niinpä siellä höyhenten seassa olikin muutama sellainen öttiäinen. Katsoin toisestakin kanasta ja niinpä oli silläkin. Ovat sellaisia vaaleanruskeita jotain ehkä millimetrin pituisiä littanan näköisiä hitaasti liikkuvia otuksia. :pukeright:

MITÄ NE OVAT??? :smt119

Katsoin, että emokana silloin haudonnan lopuksi kovasti rapsutteli itseään, mutta ajattelin sen rapsuttelevan pitkän haudonnan päätteeksi vain. Muut eivät ole rapsutelleet, en ainakaan ole huomannut vaikka ne tuossa jaloissa pyörivätkin kaiken päivää. Äitini muisti, että jotain myrkkysumutetta olisi olemassa. Soitan huomenna eläinlääkärille, vai onko jotain reseptivapaata olemassa?

Vai auttaako se pelkkä tuhka? Siis ihan vain takan tuhkaa kylpyhiekan sekaan?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tuhka on enemmän ennaltaehkäisyä, joten kyllä sun nyt pitää tehdä ihan hoitotoimia, kun ulkoloisia kerran on.. Mutta nyt en muista hoito-ohjeita, vaikka kyllä mä oon niitä täältä joskus lukenut..

Kylpytuhkaksi käy vaikka takan tuhkat, kun tarkistat, ettei ole nauloja tms. jos on poltettu roskapuuta..
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Tästä linkistä löytyy loishäädöistä! http://munanetti.power-forums.com/madot ... e-t34.html
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Tässä olen illan istunut ja etsinyt netistä tietoa ongelman ratkaisemiseksi. Aamusta pirautan eläinlääkärille ja kyselen millä kanasemme voisin käsitellä. Luulen, että kyseessä on kanapunkki ( http://www.siipi.net/hanke/kanapunkki.html ) koska otukset näyttivät samalta kuin tuolla kuvassa. Kanatäin kuvaa en netistä löytänyt, joten vertauskohdetta ei siis ole.

Mutta hitsi, että harmittaa etten aiemmin noita öttiäisiä huomannut, saattaisi tipusemmekin olla elossa.. :smt009
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kanoihin tulee herkästi öttiäisiä, hoidat öttiäiset pois ja annat hautoa uudestaan paremmalla onnella! (Minusta öttiäiset kuulostaisi kuvauksen perusteella väiveiltä)! :smt017
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Väiveiksi minäkin niitä veikkaisin. Ne on ihan tavallisia vieraita, varmasti jokainen eläintenpitäjä joutuu niitten kanssa tekemisiin useaan otteeseen. Joittenkin mielipiteitten mukaan kotieläimissä on aina sekä sisä- että ulkoloisia, mutta kanta pysyy pienenä, kunnes isäntäeläimen vastustuskyky jostain syystä alenee. Hautova kana kuulostaa oikealta kirppuparatiisilta, tavallista lämpimämpi ja tavallista paikallaan pysyvämpi mellastuspaikka.

Tuhkaa ja kalkkia tosiaan laitetaan kylpyhiekan sekaan estämään loisia, onkohan olemassa muita lisäaineita? Mä jo mietin jotain valkosipulijauhetta ja eteerisiä öljyjä, kana-aromaterapiaa. :smt003
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

:smt006

Eläinlääkäri määräsi koko porukalle Strongholdia, nyt heti ja 15 päivänkuluttua seuraava kuuri. Sattukin sopivasti, että koiran lääkekaapista löytyi nenäpunkkien varalle juurikin tuota lääkettä, niin pääsen käsittelemään kanat jo samantien. Sitten vain kanalan pesuun.. Meillä on maalattiakanala :smt013 , olen kyllä kaavaillut, että rakennetaan kanoille uudet ja helpommin puhdistettavissa olevat tilat, joten nyt saapi sekin projekti varmaan tuulta allensa.
------------------------------------
Lisäänpä tähän vielä vastaisen varalle tuon annostusohjeen, eli Stronhold 240mg, 12mg kanakiloa kohti ja 1 tippa lääkettä on 15mg. Minä en alkanut punnitsemaan , mutta laitoin 1gtt kääpiöihin ja 2gtt isoihin kanoihin.

Munia ei saa käyttää elintarvikkeeksi viikkoon.
Viimeksi muokannut Hilmuska, 20 Kesä 2007, 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lapikas

Viesti Kirjoittaja Lapikas »

Pitääkö tuhkan muuten olla ihan pelkkää puhdasta puutuhkaa, että onko sellainen jossa on esimerkiksi roskiakin poltettu niin jo huonoa? :smt011

Kun itsekin tykkäisin joskus tuhkaa vähän tuonne tarhaan heittää, mutta saunanpesässä poltetaan aina myös roskat niin ajattelin etteihän sellainen tuhka sitten käy...
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Hyvähän se ois puhdas puuntuhka, mutta olen kyllä laittanut vaikka on roskiakin poltettu (sallittuja), sitten olen siilannut tuhkan ennenkuin olen laittanut kanoille! :smt003
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Sellainen tuhka käy, jota ilkeäisi laittaa kasvimaallekin. Eli ei haittaa, jos puun seassa on poltettu polttamalla hävitettäväksi tarkoitettua muovia, sanomalehtipaperia tms. Mutta jos pesässä on poltettu esimerkiksi maalattua puuta, paljon värikästä paperia (aikakauslehtiä yms.), styroksia, rakennusmuovia ja vastaavaa epäasialllista tavaraa, niin tuhka on käyttökelvotonta.

Me ollaan ratkaistu homma polttamalla poltettavaksi sopivat roskat muuripadan alla, kiukaan alta saa sitten puhdasta puuntuhkaa. Meidän klapitoimisesta grillistä nappaan myös tuhkat hyötykäyttöön. Tutkimusten (lienevätköhän nordkalkin sponssaamia...) perusteella ihan normaalissa, puhtaassa puuntuhkassa on nnykyään niin paljon raskasmetalleja, ettei sitä enää suositella käytettäväksi kasvimaalla. Itse en ole näille jutuille korvaani lotkauttanut, mutta tiedoksi.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää vetäsen leivinuunin tuhkat aina talteen.. sinne kun ei sattuneesta syystä työnnetä mitään muuta kuin koivuhalkoo...(ainakaan silloin kun mää oon vahtimassa) ja jätän noi hiiletkin tuhkaan.. puuhiltähän voidaan syöttää jos on mahavaivoja ja jos se on puhdasta.
Hilmuska

Viesti Kirjoittaja Hilmuska »

Kiitti tuhkavinkeistä!
Nyt on kanat lääkitty ja kukot saavat odottaa iltaan, kun eivät muuten anna kiinni. Orrelta on sitten helppo napata lääkittäväksi. Meidän vanha ulkosauna muuttuu kanalaksi tänään niin on sitten aikaa suunnitella Sen Uuden Hienon Kanalan rakentamista, mutta pääsevät kanaset kuitenkin puhtaisiin tiloihin.

Kuinka pian lääke vaikuttaa? En huomannut ell:ltä kysyä. Eli kannattaako kanat siirtää jo heti vai tuleeko öttiäiset vielä mukana?
Villiina

Tipulla ulkoloisia.

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Apua! Huomasin lauantai iltana, että Fannin tipulla on jotakin öttiäisiä selässä. Silloin ne vielä näyttivät sellaisilta ruskeilta ja olivat tosi vilkkaita kavereita. Tänä aamuna sitten asiaa tutkiessani ötökät olivat minusta paljon vaaleampia ja niitä oli aivan kuhisemalla. Soitin aamulla töihin ajaessani eläinlääkärille, joka ei osannut neuvoa minua ollenkaan!! :smt013 Käski vain itse ottaa selvää asioista. No olen nyt yrittänyt soitella ympäriinsä, mutta muualta en elukkalääkäriä ole tavoittanut. Lueskelin noita vanhoja aiheeseen liittyviä topikkeja ja tulin siihen tulokseen että Stronghold voisi olla hyvä ratkaisu. Coopersectia en kyllä reilun viikon ikäiselle tipulle uskalla antaa! Muilta tipuilta en löytänyt mitään merkkejä ulkoloisista. Saan reseptin varmaankin vasta huomenna, kun siellä on nyt vain vastaaja päällä. :smt012 Voisinko ensiavuksi vaikka pestä tipu paran ja siirtää emonsa kanssa kokonaan pois kanalasta uuteen aitaukseen, ettei se ainakaan yön aikana kuukahda. :smt010 Lääkitsen toki koko parven ötököitten varallle. Onko Stronghold pikä vaikutteista? Siinähän oli kyllä uusinta 15 päivän kuluttua. Eli tarviiko mun siis desinfioida koko kanalaa? :smt017 Aikaisemmissa ketjussa oli juttua, jostain jauheista joita voi nakella pehkuihin ja että ne tappais pöpöjö ja öttiäisiä. Mitähän se mahtokaan olla. En haluis vaihtaa vielä kuivikkeita, ku vasta syksyllä. En kyllä yhtään ihmettele, et just ton Fannin poikaselle tuli noita ötököitä. Emo on näet niin urpo että se mokoma makaa aina puoliksi vesikipon päällä ja tänäkin aamuna sen pyllypuoli ja kaikki aluhöyhenet oli ihan läpimärkiä! Tipulla sitte ne ötökät oli meihittäneet just sen kohan selästä mikä oli vedestä kastunut!

Sitte vielä kyssäri joka ei kanoihin varsinaisesti liity, mut passaako Eprinex myös hevosille? Ajattelin pyytää siitäkin reseptin, et saan antaa vuohille ja säästösyistä meinattiin kaverin kans ostaa puteli pökkiin ja sille toi aine tulis sitte hevosille.. Tai onko kukaan antonu tota kanoilleen? Vuohifoorumilla muistelen jonku kertoneen antaneensa sitä myös kanoille! Vai muistankohan väärin? :smt012 Ja siks oon kiinnostunu enempi tosta Eprinexistä, kuin Coopersectistä, ku maidolle tossa on lyhyempi varoaika..

Ai sehän mun piti vielä kertua, että kun se ell selvitti vain siipikarjaliiton nettisivuista, että siltä voisi löytyä tietoa mikä lääke sopii kanoille. Niin sanoin sille että kai tuo munanettisin käy? Ukko oli vähän aikaa hijaa ja totesi että enpä oo ikinä kuullutkaan. No vaan nyt on!! :smt003 Ihme juttu muutenki ku tosiaan tuntu, että mun se pitäis tietää mitä lääkkeitä millekki eläimelle tarvihen.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minustakin Stronghold vaikuttaa pikkutipulle turvallisemmalta kuin Coopersect. Strongholdia taidetaan käyttää pienille sisälemmikkilinnuille, joten kai sen vaikuttaja-ainevahvuuden ja annosmäärän voisi ell soveltaa sen mukaan. Sitä on kai olemassa eri vahvuista?

Todennäköisesti ötöt ovat täitä tai väiveitä. Ne majailevat periaatteessa koko ajan isäntäeläimessä. Eivät juurikaan kanalan rakenteissa. Olikos sinulla suht uusi kanalakin? Sinuna en lähtisi desinfioimaan koko kanalaa ja vaihtamaan kuivikkeita ennen syksyä, kun tässä kesän mittaan voi tulla vaikka uusi loistartunta esim. luonnonlinnuista. Koko parven yksilöllinen ulkoloishäätö taitaisi nyt riittää tähän hätään.

Eprinexistä hevosille ei ole mulla mitään tietoa. Coopersect kävisi sekä vuohille että hevosille, mutta onko viikko liian pitkä maidoton aika?

Kerrohan miten loishäätöasiat etenee!
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Eilen aamulla soitin uudestaan samalle eläinlääkäriasemalle ja sieltä vastasi eri ell. No pyysin siis Stronghold reseptiä kanoille ja etenki tipuille annettavaksi. Ell ei kuitenkaan ruvennut minulle reseptiä kirjoittamaan Eu säädösten takia, koska Stronholdia ei ole tarkoitettu tuotantoeläimille! Vaikka myönsikin, että se olisi turvallisin vaihtoehto nimenomaan tipuille! Kumma juttu nuo Eu hommat, eihän tipukaan ole "tuotannossa" vielä aikapäiviin!! :smt087 Kysyin sitte, että se Coopersectikö olisi ainut vaihtoehto ja jos sitä annan niin paljoko? Nainen ei osannut sanoa mitään määriä, jolloin meinasin, että samakait se jos en sitte anna mitään, jos ne kuolee anyway, joko liika annostukseen tai niihin öttiäisiin. Ell meinas vaan että niinhän se on! :smt074, että mua tympäsi!! Otin kuitenki Eprinexin, kun tarviin sitä niille vuohille ja totesin sitte että annanpa vaikka tota sitte tipuille ku kerta on nimenomaan tuotantoeläimille tarkotettua!!

Kävi kuitenki niin että syyllistyin Eu:n vastaiseen toimintaan ja tilasin toista kautta Strongholdia! Muka kissalle.. :smt083 En todellakaan aijo luopua noista tipuista!! Rakensimme eilen illalla navetan puolelle emoille tipuineen uuden osion, johon siirrän myös hautovat kanat. (Millille kans kuoriutui eilen eka tipu) Sitten hain ruti mixiä pari paalia ja myöskin jotain eläinsuojiin tarkoitettua itikka karkotetta, joka ei varsinaisesti desinfioi. Telkeän muut kanat kukkoineen kartanolle ja annan kanalan olla hetken aikaa aivan tyhjillään. Mietin että jos laittaisin nyt vain yhden kuivike paalin sinne ja syksymmällä sitte lisää..

Tänään saan vihdoin lääkkeet ja illalla alkaa Pajusaaren torpassa armottomat myrkytys tsempalot!! :toothy7:
Vastaa Viestiin