Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Iloisten Munatalo

Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mitä lääkevalmisteita tulisi olla kanalan lääkekaapissa saatavilla ensiavuksi?
vardenji

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mulla on ainakin tummelia ja vaseliinia. Axilur loppu vastikään, tarttis lisää mennä ostamaan.
Iloisten Munatalo

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Ok, Axilur on tuttua, Tummelikin ja vaseliini, mutta mihin noita rasvoja käytät? Käsiinkö :smt005 että olis poskenpehmeet!
siimis

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ivermektiini ja haavaspray, ne melkein löytyy aina. Ivermektiinillä hoituu myös sisäloishäätö.
max3

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kanoille lääkekaapista löytyy:
-axilur tabletti 250mg. madotus yksi tableti kymmentä kanakiloa kohden.
-tehobakt maitohappobakteri ripuliin
-betadine haavojen puhdistukseen
-sininen suihke (taitaa vielä olla teramycin, joka on reseptillä nykyään) estää haavojen nokkimista ja kuivattaa haavoja
-terra-poly voide (tääkin reseptillä, mut mulla on tätä aina. Käytän joka nirhamaan) pitää ruvet pehmeänä ja mun mielestä nopeuttaa haavojen paranemista.

*muoks. käyttötarkoitukset
Viimeksi muokannut max3, 26 Maalis 2011, 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
siimis

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Piti oikeen tarkistaa, toi mun haavaspray on justiinkin Terramycin vet-suihketta ja ostin sen suoraan eläinlääkäriltä.
Iloisten Munatalo

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No niin , pikkuhiljaa alkaa peruslääkevalikoima-luettelo olemaan selvillä .... onko se tämä ammatti vaiko mikä, kun ekana haluan tietää miten lääkitään :smt017 ...
vardenji

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Iloisten Munatalo kirjoitti:Ok, Axilur on tuttua, Tummelikin ja vaseliini, mutta mihin noita rasvoja käytät? Käsiinkö :smt005 että olis poskenpehmeet!
Helttojen ja harjojen korjailuun. Parantuvat nopeammin, kun rasva estää bakteerien pääsyn haavaan :smt002 Auttavat kans talven ensipakkasten aiheuttamiin pikkupaleltumiin. Kyllä äiti tietää(siis mun äiti tän neuvo)

Mun yks kanarouva hakkaa heti muiden harjat, jos kukaan uskaltaa sitä ennen ruokakipolle :smt009 Hybridien harjat ja heltat on niin isot et paleltuu herkästi.
Iloisten Munatalo

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No niin, arvasin että tästä kyssäristä irtoaa lisää hoito-ohjeita :) Olisikin hienoa jos jokainen laittaisi myöskin mihin vaivaan kyseinen mainitsemansa lääke on ;) ettei koko ajan tarttis Googlettaa, ihmislääkkeet kun on melko hallussa ja koirienkin suurinpiirtein mutta noi siivekkäiden ei niinkään ( lue: ollenkaan :oops: )
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla on jo mainittujen lisäksi Cothivet (desinfioiva haavasumute), O-infektion (sininen haavaspray), Bepanthen-voide (jo rupeutuneisiin haavoihin), Helosan (antiseptinen haavavoide), Hansaplast-suikelaastari (käytän haavoihin, jotka on laastaroitava), Natural Spay Anti ongedierte (ulkoloisiin) ja Ectospray (ulkoloisiin). Hankintalistassa Mite Stop (varoajaton ulkoloislääke, joka tepsii mm. kalkkijalkapunkkiin).
vardenji

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mistä tota mite stoppia saa ja onko reseptillä? neljä kanaa käsiteltävä, yhdellä atooppisen näköset hieman rupiset jalat, kahdella suomut koholla ja yks silosääri, jolle se varmasti tulee jossei mitään tee... Mielellään käsittelen ennen kukkojen ja uusien kanojen hankintaa.
Iloisten Munatalo

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

vardenji kirjoitti:Mistä tota mite stoppia saa ja onko reseptillä? neljä kanaa käsiteltävä, yhdellä atooppisen näköset hieman rupiset jalat, kahdella suomut koholla ja yks silosääri, jolle se varmasti tulee jossei mitään tee... Mielellään käsittelen ennen kukkojen ja uusien kanojen hankintaa.
http://diagnostica.valmiskauppa.fi/mitestop-p-812.html
löysin tommoisen verkkokauppalinkin...
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulla on Axilurin (siis se matolääke) lisäksi ankkojeni lääkeboksissa:

Basibakt-voidetta haavoihin
Fysiologista suolaliuosta pienissä pulloissa (steriiliä) - mm. haavojen tai ärtyneen silmän huuhteluun
Haavataitoksia & sidetarpeita
Kynsileikkurit
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Iloisten Munatalo

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Onko muuten toi ivermektiini kauppanimellä IVOMEC vai jokin muu vastaava? Ja mikä vahvuus vaikuttavaa ainetta, 10 mg/ml? vai jokin näistä muista linkissä olevista?
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apt ... oup=IVOMEC
siimis

Re: Kanojen lääkekaapin peruslääkevalikoima?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on ollut tätä: ANIMEC 10MG/ML VET INJ 50 ML
Vastaa Viestiin