Helpotusta helteeseen?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jemuli

Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Onko joku keksinyt mitään hyvää keinoa helpottaa kanojen oloa näin helteellä?
Suwitsu

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meidän kanat tuntuvat vaan tykkäävän tästä helteestä. Siivekkäistä ainoat jotka luulen etteivät tästä tykkää ovat butit. Pronssit ja risteytykset eivät ole moksiskaan mutta butit jopa läähättävät välillä. Raikasta kylmää vettä olen niillä pitänyt, eipä kai muuta ole tehtävissä kun itse saavat pihalla kulkea missä tykkäävät
Mimm@

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Meillä kans kanat nousee oikeen kopin katolle välillä paistattelemaan. Sit kun liian kuuma, niin varjoisan paikan etsivät itselleen. Olen myös tehnyt kanoille samantyyppisen paikan kun possuille, että kaatanut vettä sinne missä kylpevät, niin näkyvät tykkäävän siinä kylpeä... Tosin nää valkoset kanat ei sit oo enää sen jälkee valkeita :smt002
annemari

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä myös kylpevät ja makoilevat auringossa päivät pitkät, iltaisin kun tulevat sisälle niin lähinnä silkkien olen huomannut läähättävän ja nukkuvat orrella siivet levällään. Jätän silloin kanalan sivuoven auki, ja vaihdan uudet, raikkaat vedet. Kanahan ei hikoile että sille pitää olla vaan varjopaikkoja ja nestettä tarjolla.
viiriäiset

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Meillä menevät kyljelleen kukkapenkkiin ja oikaisevat siivet että auriknko ottaa oikeen isolle alalle :smt017
fasunen

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Tänään vasta ekaa kertaa huomas että linnuilla oli kuuma. Mutta kun vaihtaa veden useammin raikkaaseen niin hyvin pärjää ja varjoa tietty pitää olla :smt003 Eniten kaikista läähättäjistä ihmettelin fasaani nuorikoita. Yleensä ne paleltuu aina mutta nyt on sitten lämpöä jo liikaa :smt005 Onko joku muu huomannut että kanat pitäisi siipiä irti kropasta kuumuuden lieventämiseksi? :smt017 Meillä piha kukko kulki koko päivän niin ja vasta vähän ennen yöpuulle menoa lopetti kun vähän ilma viileni :smt003 Kukko kuitenkin jostain syystä kulkee keskellä pihaa auringon paisteessa eikä mene varjoon :smt003 Tämä kukko on kyllä muutenkin vähän erilainen kun muut :smt005 Se ei kieu ja sen harja on paljon pienempi kuin muilla kukoilla (kuitenkin se on selkeästi kukko) ja se käyttäytyykin usein kanamaisesti eikä astu kanoja. Lisäksi sillä on tapana mennä aina koira tarhaan koirien jahdattavaksi ja lentää pois vasta kun meinaa pyrstö lähteä (koira ei tapa kukkoa koska on huomannut että siitä on enemmän iloa kun saa jahdata aina uudestaan ja uudestaan :smt005 ) Oho tuli taas innostuttua selittämään asioita mitkä ei mitenkään liity topicin aiheeseen :smt005
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Meillä näyttää kanat tykkäävän kylpeä tuommosessa kosteassa mullassa. Kai se on sopivan vilpoisaa näin lämpimällä kelillä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tuntuu että syövät heikommin helteellä, mutta juomapaikkoja olen laittanut moneen paikkaan ja raikas vesi kelpaa.
Ruokien kanssa onkin ongelmaa että mitä laittaa ettei pilaannut kun aurinko paahtaa vaikka meillä ne pidetään mahdollisen varjoisessa ja kesätarhassa sekä vaihdetava usein.
Kylpevät paljon ja kuopivat kasoja sekä pihalla ruoho kelpaa ja joskus kiva päästä salaa emännältä salaatti ym. penkkiin :smt005

Ensi viikolle tulee ennätyshelteet joten aurinkokylpijöitä on sitten joka paikassa :smt003
mummo ja kanaset :biggrin:
harrastaja

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kiitos tuostakin vinkistä vaihtuu mulla kaivossa vesi ,laskin iltaruokinnanaikana kaivosta vettä tarhalle ja AH miten ne oikein nauttivat kun pääsivät siihen märkään kylpemään ja kuopsuttamaan :täytyy vain hakea letkua lisää liitäristä että saa koko tarhan kastettua.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä kaatui vesiastia tarhaan ja kauhea nujakka syntyi kun kaikki halusivat siihen rypemään :smt005 . Tänään mäkin kastelen koko tarhan.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
sokeripussi

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Mä kanssa eilen illalla kastelin kanojen tarhan kukkapenkkien kastelun lomassa. Kyllä tykkäsivät. Täytyy käydä kohta taas kastamassa lisää, jotta hommat ei lopu kesken :smt003
kammomunanen

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja kammomunanen »

Meillä ainakin kanat tuntuvat "tuulettavan", siivet vähän levällään, ja nokka auki. Mutta ovat myös älynneet missä kohtaa kanalassa on paras ilmankierto. Meillä on kanoille "kanasuihkulähde", eli vesiletkusta hiljalleen vettä pesuvatiin, joka on juoma-astiana, niin että se lirittää yli reunojen. Sitten kun vesi tekee maahan pieniä lätäköitä, niin niistä juodaan, eikä suinkaan astioista joissa on puhdasta vettä. On hauska seurata kun kanat pohdiskelevat tätä valuvaa vettä, aina joku kokeilee nokallaan, miltä vesi maistuu suoraan letkusta, ja kun vettä valuu maata pitkin, siinä on kiva kuopsutella. Olenkin odotellut, koska joku istuu siinä vadissa ottamassa suihkua :smt040 !
Bonus

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Meillä kanat kulkevat irti pihalla ja näyttävät vaan nauttivan auringosta. Etsivät oikein aurinkoisia kohtia ja pötköttelevät sitten siinä oikein levittäytyneenä että varmasti tulee tasainen rusketus :smt004 :smt005 Toisinaan menevät sitten jonnekin varjoon hetkeksi mutta vähän päästä ovat taas jossain oikein lämpimässä ja aurinkoisessa paikassa.
Kanalassa-tarhassa on emokanat tipuineen ja niillekin näyttää maistuvan tarhan aurinkoiset kohdat. Kanala itsessään on viileämpi ja siellä nukkuvat vaan yöt.
Ilona

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä kuoli yksi kana helteillä. Se oli hyväkuntoinen ja kuvussa ruokaa. Oikaisi vain koipensa kesken touhujen pihatarhassa. Olisko tullut sydänkohtaus. Muut on kunnossa ja tykkäävät auringosta. Raikasta vettä vaan pitää olla koko ajan tarjolla.
kanamummo

Re: Helpotusta helteeseen?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Bonus asuukin Kuusamossa :smt003 Mä päästin kanat irti hakemaan ite viileintä paikkaa ja kumma kyllä, yli 30 asteessa ne etti kaikki puskan juuret ja varjot. Isännän kans tuli pieni :smt014 kun kananp--kaa oli portaalla ja joskus kuistissakin, mutta sehän irtoo pesussa :smt016
Vastaa Viestiin