Orsivirityksiä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Elmo

Orsivirityksiä

Viesti Kirjoittaja Elmo »

En löytänyt tästä aikaisempaa aihetta, joten hihkaiskaa jos taas vanhoja kaivelen.

Pähkäilin tässä tuon pienennetyn kanalan sisustusta ja siksi myös tätä orsiasiaa. Nyt siellä on kaksi kakkoskakkosen pätkää metrin kummallakin puolen, mutta tuo tuntuu jotenkin epämieluisalta systeemiltä noiden itse asukkien mielestä. Tykkäävät mielummin vaikka pesälaatikon päällä kökkiä kun noiden orsien.
Tuntuu ensinnäkin että ne tykkäisivät enemmän pyöreistä orsista kun noista kalikoista. Tää on helppo muuttaa sinänsä, mutta sitten tuli mieleeni tämmöinen juttu:
Onko joku kokeillut "puuta" orsiviritelmänä? Luonnossahan nuo puussa nukkuisivat.

Ideana oli käydä tuolta pätkäsemässä nille puunrunko, jonka kiinittäisin vaikkapa kulmaraudoilla kattoon. Oksat karsisin niin, että sinne jäisi ehkä viitisen "ortta" . Nuo kannattaisi varmaan pätkiä sitten niin, että kunkin oksan pituus olisi jotain reilua puolta metriä, ja ne orsioksat saanee olla ainakin brahman koiville aika paksutkin, halkaisijaltaan ehkä reilua kolmea senttiä. Tämä komeus sitten laitettaisiin vaikkapa nurkkaan niin, että vielä parista oksasta tuettaisiin molempiin seiniin.
Hankalahan tuolta takanurkasta olisi lanta siivota pois, mutta siihen voinee keksiä jotain ulosvedettävää kakkalaariviritelmää.

Kun tosiaan omaa näppituntumaa ei oikeen vielä tällaisiin ole, niin olisin kommenteista/kritiikistä kovin kiitollinen.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Minusta kuulostaa hienolta idealta!!! Mutta mää onkin tämmönen mitään tietämätön aloittelija, että ei kannata uskoa..

Mulla on iha tavallisia, pyöreitä seipäitä orsina ja hyvin ne ovat kelvanneet.. Mutta tuollainen puu olisi tosihieno ja taiteellinen viritelmä.. Pitää yrittää kehitellä sellainen vaihtoehdoksi ja katsoa, miten se kelpaa. Mulla kun on tuota ylimääräistä tilaakin..

Hieno idea kerrassaan!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hieno idis.. täytyypä tuumata meillekin jokin tällänen.. meillä kun elikot kuorii niitä kuusenkarahkoita.. löytyis varmaan hyviä orsipuita. Tosin mulla on orret(2*2") ja muut siellä kökkiikin, mutta just Brahmat eivät .. tykkäävät kattella ikkunasta pihalle ja pesälaatikot on sillai sopivasti siinä ikkunänalla.. sitä lillinkiä :smt011
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Meillä oli joskus vanha kolmioksainen omenapuu kanoilla ortena.Hyvin kelpasi.Puu nököyyää vieläkin lahoamattomana tuolla navetan nurkalla.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hedelmäpuut lahoavat tosi hitaasti.. sit kun mää kyllästyn niihin puihin niin täytyykin myydä ne kotitarvekanaloiden orsipuiksi.. löytyisköhän tarpeeksi harrastekanaloita :smt017
Elmo

Viesti Kirjoittaja Elmo »

^ jos ne on siistejä, niin saattaisi kissaihmisiäkin kiinnostaa kiipelypuuksi. Siis ihan kerrostalon parvekkeelle. Ainakin itse olisin tuollasen mielelläni aikanaan hommannut jos vain jostain saanut. :smt003

Pikkasen alkuperäiseen tuotekehitystä, eli enpäs laitakaan niitä kiinteenä asennuksena vaan kumpaankin päähän laitan tuommoset kierrettävät säätö"jalat". Sen saa tukevasti ruuvattua paikalleen mutta isompaa siivousta varten koko rötiskön voisi irrottaa ja kantaa vaikka pois tieltä, Ja jos nyt ei sitten löydy valmiiksi sopivaa ranganpätkää, niin voisinhan sen tehdä "oskarinoksa"-systeemillä ihan irtopuutavarasta.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Hyvin toimivat nuo "puut", mulla oli joku vanha haavan käkkänä ja se kelpasi kanoille hyvin.Käytän orsina kanoilla luonnon rankoja ja kalkkunoilla heinäseipäitä. Neliskanttisista eivät kamalasti tykkää, mutta kun niistä pyöristää kunnolla kulmat niin kyllä nekin menevät..
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kanojen tapa ulostaa, niinkuin linnuilla yleensäkin, lepoaikoinaan, rajoittaa mielestäni noiden puiden käyttöä. Taiteellisiahan ne olisivat mutta se käytännöllisyys?
Minulla on orret 3x5cm rimasta, leveä sivu höylätty puolipyöreäksi ja alla aina ns lantalauta, n 30cm leveä faneeri, orrten koko mitalta, käsiteltynä pellavaöljyvernissalla.
Laudoilta on pinnoitteen takia helppo päivittäin poistaa ulosteet ja viedä kompostisankoon.
Orsia on kolmella eri korkeudella siten, että kanat eivät voi nukkuessaan ulostaa toistensa päälle.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Olessani harjoittelemassa 4-H.ssa, lintutaloon laitetiin kuusia (kuin pieni metsä) talossa oli erillaisia papukaijoja, undulaatteja, kyyhkysiä ja silkkikanoja! Viiriäisille kuusenoksista majoja, joissa tykkäsivät munia! :roll:
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Minä viritin kanoille orsiksi vuohien kuorimia männyn-ja kuusenrankoja :smt002
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meillä on ylimpinä orsina omenapuun/koivun paksuja oksia... Eivät ole ihan tasaisia, ja ovatkin kanojen suosikkeja :smt048
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

helvi kirjoitti:Meillä oli joskus vanha kolmioksainen omenapuu kanoilla ortena.Hyvin kelpasi.Puu nököttää vieläkin lahoamattomana tuolla navetan nurkalla.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mie korjasin kirjoitusvirheen,tuli tuollainen juttu.
Vastaa Viestiin