Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suwitsu

Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mitenkäs muilla, onko kanalan ilma huonotunut selvästi ilmojen lämmetessä? Meillä alkaa olla tuoksuja tarpeeksi, tuntuu typerältä enää kauheasti turvettakaan sinne ajaa mutta ennemmin sitä kuin huono sisäilma. Meillä vielä aurinko paistaa koko päivän kanalaan. Luukkuja olen nyt pitänyt auki, yölläkään en ole kaikkia luukkuja sulkenut (näistä ei kuitenkaan kanat pääse kulkemaan eikä mikään eläin ulkoa sisälle). Kunhan lumi sulaa niin päästään tekemään ulkotarhoja.
Rusina

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä sama homma. Ensiavuksi nykäisin ikkunan pois ja laitoin tilalle verkon. Auttoi paljon ja tuli pääsiäistunnelmaakin kun kukkojen "laulu" raikaa selvemmin pihassa :-" . Sitten vain saavikaupalla turvetta sisälle ja pehku ympäri. Kanaparvi osallistui innolla pehkunparannustalkoisiin ja nyt on ilma taas raikas. Jos ei pakkasia enää luvata, niin ikkuna saa pysyäkin auki. Kesäkuun alkuun ja meidän kunnon ulkotarhojen valmistumiseen on kuiteskin vielä kaksi kuukautta, joten tuskin reilu turvelisäys menee hukkaan...
kuutamofoxi

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Kyllä meilläkin on otetti tilkkeitä pois tuuletusräppänöiden edestä, mutta meillä ongelmaksi tulee (kun aurinko vielä enemmän paistaa) ennemminkin lämpö. Viime keväänä kanat läähätti ku ajokoirat, kun kanalassa oli kuuma. Onneksi sain uloslaittoluvan puhelinsoitolla.

Meillä vaihdetaan purut ajoittain kokonaan (ei siis ole kestopehkua), kun hämäläiset torveilee ja kaataa vesiautomaatteja alvariinsa :smt012 Ilman purunvaihtoa tulee aivan liian kosteaa.
kanatar

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Minä köijäsin hirmusti heinää kanalaan viime viikolla. Näyttää heinää jäävän yli, niin laitan pehkuksi. Tosi hyvin tuntui ilmastavan turvetta ja purua. Kanat möyhivät sen mukavasti sinne joukkoon. Ovea olen pitänyt auki milloin ollaan itse pihalla, niin vaihtuu ilma. Elikot ovat vielä verkon takana, joten ovea voi pitää auki vaikka kanat olisivatkin sisällä.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minulla kestopehkuisen kanalan ilmanlaatu parani ratkaisevasti, kun väsäsin ilmanvaihdon poistoputken suulle kattoon räppänän tilalle 120mm tietokoneen tuulettimen, jota pyörittää 0,5A yleisvirtalähde 12V jännitteellä. Puhaltaa siis ilmaa ulos tehostettuna ja imee toisesta räppänästä seinästä raikasta ilmaa sisään. Nyt kun kelit on lämmenneet tuo kestää olla koko ajan päällä ja kanalan lämmöt pysyy 10-15 välillä.

Ilmanlaatu parani merkittävästi kahdesta syystä: ensinnäkin kosteus on laskenut merkittävästi (->pehkun palaminen on hieman hidastunut) ja toisekseen tietysti raittiin ilman vaihtaminen "koneellisen ilmanvaihdon" ansiosta. :smt023

Ja minulla siis on käytössä kakkalaudat orsien alla, joilta keräilen kerran viikossa tai kahdessa kertyneet ulosteet pois, joten pehku ei ole kovinkaan pahasti likaista vaikka onkin ollut koko talven sama pehku. Olen välillä lisännyt purua ja olkisilppua muutamaan kertaan talven kuluessa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suwitsu

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on koko talven ilmanvaihto toiminut tuolla tavalla kuin maatiaiskukolla. Tuloilma tulee pienen tuulettimen avustuksella seinän takaa lämpimästä tilasta ja poistoilma-aukossa on sellainen imuri joka tarkoitettu esim. suihkutiloihin. Nyt on tietenkin enemmänkin luukkuja auki, ulkoilma tahtoo nyt olla niin kosteaa että kanalassakin ilmankosteus taas korkea.
maunu_muori

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

pst. sisälläpito ei tarkota sitä etteikö kanalaa sais tuulettaa, ilmanvaihto on ihan yhtä tärkeetä niille linnuille kuin puhdas vesi, ammoniakkipitoisuus ei sais nousta yli asetuksen. Räppänät vaan auki yötä päivää, ja jos on kananmentävä aukko , niin ainahan sen voi verkottaa, väliaikaisesti. Nyt ei mee enää öisinkään niin kylmäksi,etteikö vois tuulettaa koko ajan. Mielellään tietty parilla eri suunnalla reikää että ilma oikeesti kiertää. Meillä on tehty hyttysverkot ikkunaan, jotka voi laittaa parin ikkunan sijalle. Käyvä pehku myös lämmittää turhan paljon, musta, eli lämpötila nousee väkisin yli sen hyväksi havaitun. Ulkoilman kosteus ei ehkä ole ihan niin paha kuin ammoniakki,eli sen vuoksi ei ehkä kannata jättää tuuletusta pois.
Suwitsu

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillähän on kokonaan yksi ovi auki yötä päivää, ovi aukeaa ulkorakennukseen joka kylmää tilaa ja jossa ilma kiertää koska kaikki seinät eivät ole vielä valmiit. Eipä se lämpimillä keleillä enää paljoa tuntunut auttavan, turvetta ajoin reilusti lisää ja nyt on taas ilmat kylmenneet ja kanalan ilma pysynyt hyvänä.
maunu_muori

Re: Kanalan ilmanlaatu ilman lämmetessä

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

vaikeetahan se on välillä saaha se lämpö ja ammoniakki alas, mie en oo siihen muuta keksiny, jos tuuletus ei auta, niin sitten vaan lisää pehkua.. ja lisää työtä tyhjennykseen.. :smt013 . Mie tykkään melkein enemmän näin lopputalvesta kutterista, musta se raikastaa sitä ilmaa paremmin. tai ainakin tuoksuu puulle ammoniakin sijaan ..sitten tossa turpeessa on vielä sellainen juttu, että jos paali on päässyt jossainvaiheessa kostumaan, niin sinne on helposti muodostunut hometta, ja mun on keväisin vähän välteltävä sellaisia .. allergeeneja.
Vastaa Viestiin