Kanaton kyselee hölmöjä pesäkopeista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Matti

Kanaton kyselee hölmöjä pesäkopeista

Viesti Kirjoittaja Matti »

Eli meille on muuttamassa kanasia ja kukko. Kanoilla olisi tarkoitus haudottaa tipusia joskus. Mitenkäs olette käytännössä toteuttaneet haudonnan jälkeisen ajan?

Meillä olisi tarkoitus laittaa munintakopit maasta irti aika reippaasti. Tikkaita pitkin kanat pääsevät koppiin ja kopista pois. Mutta entä kun poikaset kuoriutuvat? Nehän putoavat kopista päälleen maahan, ei ne varmaan osaa tikkaita käyttää.. Miten teillä on toteutettu "tipuaika" jos pesät on irti maasta?
Wilhelmina

Viesti Kirjoittaja Wilhelmina »

Mun mielestä sun kannattaa laittaa hautova kana omaan rauhaansa, esim. kettuhäkkiin ja sitten voit sulkea luukun, kun tiput kuoriutuvat. Tai voit pitää sitä muuten jossain rauhallisessa paikassa, mutta tipuille on turvallisinta olla alkuajan jossain kissan ja minkin pitävässä häkissä ellei kanalasi ole täysin pommin varma. Hautovaa kanaa voi siirtää aika helposti, ekä meillä ainakaan oltu siirrosta moksiskaan.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä on kanaemo sitten kuorituneiden tipujen kanssa joko verkolla suljettu pesään tai siirretty häkkiin lattiatasoon.
Siihen asti on kana saanut olla ihan miten on halunnut, eli yleensä juuri pesässä korkealla, mistä on sitten käynyt kerran päivässä omilla asioillaan omia aikojaan :D
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Kannattaa todellakin järjestää hautominen ja tipujen hoito erillisessä tilassa, sillä ainakin meillä tipujen kuolleisuus on ollut melko suuri jos porukka on ollut samassa tilassa muiden kanssa.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Muakin kiinnostaa. Muodostaako muut kanat + kukot hengenvaaran pikku tipusille? :? miksi :shock:
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Meillä on muutamia tipuja eksynyt vasta kuoriuduttuaan pois pesästä. Jos kanan alla on vielä kuoriutuvua munia, ei ainakaan meillä emo käy hakemassa eksynyttä tipua. Muutamia tipuja on kuollut palelluttuaan. Tarkoitin siis, että kanalla ja tipusilla olisi hyvä olla joku pienempi tila, josta tipuset eivät harhaile kovin kauas. Myös ruokinta ja juottaminen on helpompaa jos isommat eivät ole änkemässä samoille eväille.
Moilanen

yleiskeskustelualue/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Meillä tuo "poikueen karanteeni" on hoidettu siten,että kanalassa on koirankuljetushäkki, pohjapinta-ala 105x80cm. Viikkoa ennen kuoriutumista siirrän emon pesineen, vanhoja Valion maitolaatikoita päälisin, sinne häkkiin. Alaosa on verkotettu lisää siten, että tiheä verkko yltää 10cm korkeudelle.
Häkin katolla on muuten filmivanerilevy 10cm reunoin, ruuat, kivennäiset, vesi yms saavat näin puhtaan paikan ja helppo pitää siistinä. Ruokapaikalle johtaa tikkaat.
Systeemi on toiminut hyvin.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Tuohan on hyvä idea! Minullakin Valion maitolaatikot pesinä, ovat käteviä siirtää ja puhdistaa. Niin ja kun on talvi edessäpäin, laitan vielä lämpölampun lämmittämään tipuja! Olenkin miettinyt miten tipujen kuoriutuessa näin talvella menettelisin, jotta tipusilla ois lämmin ja turvallinen alku! Täällä viipotta lumikko tai jokin muu "peto", on käynyt roskiksella tonkimassa ja syömässä (toivottavasti ei rotta) :evil:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mä en oo enään mitenkään puuttunut noitten kanojen ja tipujen tai toisten kanojen väleihin.. kerran puutuin..kun kanat jaakas toisen poikasta ja emokaan ei sitä puolustanut.. ei olis pitänyt. Tää olikin sairas yksilö, jonka kanat olis listineet kärsimästä.

Meillä on emot huolehtineet poikasten turvallisuudesta itse..ja parihautojat kahta kovemmin( niitäkin kun on ollut)..Pari kertaa oon nostanut poikasen takasin emon alle, jos liian aikaisin on lähtenyt pesästä törttöilemään...ettei palellu.

Fasaaneilla on ihan eri juttu. Toiset emot tappaa satavarmasti vieraan poikasen, jos vain kiinni saavat.. siksi kyllästyin pitämään niitä häkissä. Fasu-untuvikko on niin pieni, että mahtuu 19 mm rappausverkon silmästä väärälle puolelle, ja jos pesä on lähellä häkkien väliä, toisen puolen akka vaikka kaivaa maata päästäkseen tappamaan poikaset ja särkemään munat...Ne on selvästikin yksineläjiä..koska vapaana tilan alueella on tänävuonnakin onnistunut kolmen fasun pesintä...
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Tuota koiranhäkkisysteemiä on käytetty myös meillä. Toimii ihan hyvin.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Minä rakensin ihan tuohon tarkoitukseen häkit, koko 60x80 cm ja laitoin ne kerrostaloksi, kolme päällekkäin. Sinne siirsin kanan kun olin varmistunut siitä että hautoo tosissaan. Häkit olivat näköetäisyydellä muuhun laumaan ja laumaan takaisin siirto sujui yleensä ongelmitta. Muut kanat saattavat vahingossa talloakin poikasia ja jotkut kanat saattavat tappaa tosiaan poikasia..Nuo siirrettävät pesät on muuten varmasti käteviä, laitetaanpa korvan taakse..On taas tulossa uusi kanala (vasta kolmas, että näin se tauti leviää :D :D :D :D ) ja on aina kiva kokeilla tuollaisia uusia hyviä ideoita.
kalkkuna85

Viesti Kirjoittaja kalkkuna85 »

Meillä on tuo "ongelma" ratkaistu kanihäkkien(tehdasvalmisteiset) avulla. Kun ihka ensimmäinen poikue kuoriutui niin isot kanat olivat käyneet pikkuisen kimppuun ja tappaneet sen pesään.
Nyt olen siirtänyt emon poikasineen kanihäkkiin ja vasta poikasten ollessa n. kuukauden ikäisiä olen ne siirtänyt aikuisten seuraan.
Meillä on aina ollut se hyvä tilanne, että jollakin toisella kanalla on ollut samoihin aikoihin hautomishaluja, joten olen siirtänyt kuoriutumattomat munat hautovan kanan alle.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitoksia, tosi hyviä vinkkejä teiltä löytyy tähänkin asiaan. :D
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, minä olin musta lammas, enkä juuri totellut näitä ohjeita.. Mulla siis kana hautoi yläpesässä ja samassa karsinassa, missä muukin parvi on. Karsina on tosin iso ja parvi pieni, että tilanahtaudesta ei ainakaan voi puhua.

Kun tiput kuoriutuivat, laitoin pesän eteen pari heinäpaalia ja sen päälle noin 20 cm laitaisen tukevan pahvilaatikon.

Muutaman päivän päästä emo lähti tipujaan jo ohjailemaan maailmalle, joten purin heinäpaali-laatikkosysteemin pois ja annoin emon hoitaa hommansa. Emo ja tiput kuljeskelevat muiden seassa ja nukkuvat milloin missäkin pesässä. Oman erillisen ruokapaikan olen niille laittanut, että saavat rauhassa syödä. Ja vesiastioiden suhteen olen varovainen: laitoin vesivatiin isoja kiviä ja vettä saavat kaikki vain sieltä kivien koloista.

Ja kokonansa siis hyvin toimii, ei mitään ongelmia. Tosin on sanottava vielä sekin, että tipuja on vain kolme, joten emolla on aika iisi homma vahtia tipujansa..
KlaaraKananen

Pesät

Viesti Kirjoittaja KlaaraKananen »

Millaisia pesiä olette kanasillenne rakennelleet?
Meidän kanoille tehtiin samantyyppiset kuin Volmarin kanakartanossa ( Ovat muuten Volmari tosi hienot!. Kukko oli eka vieras, ja Orvokki on pari kertaa kurkannut sisälle...

Kanalassa kun olen istuskellut, niin huomasin, että kanat viihtyvät hyvin pesien päällä. Orvokki käy kakkimassa siellä :smt012 ja Klaara viettelee muutenkin aikaansa. Tänään Klaara koetti käydä makuulle sinne ja teppasi siellä eestaas... Tulipa sitten mieleen että onkohan kanoilla ollut pesät "hyllyllä" ( En silloin hakureissulla päässyt kanalaan sisälle katsomaan :smt017 ) ???

Laitoin pesien katolle sitten kasan heinää, ja a vot! Orvokki pölähti sinne heti! Ja Klaara perässä, ja ajoi Orvokin pois... Sitten taas Orvokki änkesi sinne, ja siristi vaan silmiään kun Klaara yritti tuuppia sitä pois.

Ilmeisesti huomenna ennen serkun häitä meillä pistetään pesät uusiksi, tai siis laitetaan vähän laitaa "kattoterassille" ja toiseen nurkkaan laidallinen hylly pesäksi.

Onko vinkkejä antaa tällaiselle untuvikolle ???

Kanat menevät jo ulos, kun niitä vähän avittaa, ja pysyvätkin hetken. Osaavat tulla itse takaisin sisäänkin...jee... ehkä oppivat vielä joskus kylpemään ja nauttimaan ulkonaolosta :smt003

Olen ajatellut, että jos jostain löytäisin aikuisen, ulkoiluun tottuneen piikkiöläiskanan tai kaksi, jotka tulisivat meidän laumaan näyttämään muille mallia :smt003
Vai tarviiko mun ahtaa itteni siitä aukosta ulos joka aamu ja alkaa rypeä turpeessa ja hiekassa nautinnollisesti :smt005

Niin, ja kukkoherrasta tuli sitten Hermanni :smt001
Vastaa Viestiin