Kanaton kyselee hölmöjä pesäkopeista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on erilaisia pesiä eri tarpeisiin.. Eli munintaa varten näyttää tosiaan mieluisimpia olevan reilusti irti maasta olevat pesät, mulla esim. "kerrostalon" yläkerta ja vanhan sähköhellan uuni. :smt001 Maan tasalla olevat pesät ovat käytössä silloin, kun on tipuja ja emo viettää siellä yöt tipujensa kanssa.

Mallioppimisellahan ne kanat oppii, eli kyllä sun pitää näyttää esimerkkiä! :smt005 Noh, jospa vietit veisivät ja systeemit löytyisivät. Uuden kanan ottaminen ei ainakaan takuuvarmasti auta, sillä se taas joutuu hakemaan paikkaansa uudessa parvessa, eikä varmaankaan pääse suoraan johtajakanaksi, joka näyttäisi muille mallia..

Meillä oli alkuperäisessä parvessa kukko eri paikasta kuin kanat, niin kukko opetti kanat tavoille niin sukimisen, kylpemisen, kuopsuttelun, orrelle nousemisen kuin pesien käyttämisenkin suhteen! Se komensi kanat riviin ja näytti, mitä nyt tehdään, oli nimittäin tarkat aikataulut ja systeemit.. Nyt sitten emokanat opettavat poikasensa tavoille..
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Meillä on sellainen kahden osaston laatikko pöydällä. Siitä saa katon irti ja siinä on kantokahvat sivuilla. On ihan älyttömän kätevä ja kanat tykkää siitä kovasti. Sitten on pahvilaatikoita ja lattialla on postinlaatikosta tehty pesä. Ulkona puskassa on yksi pesä, jonka löysin ihan sattumalta. Sinne olen jättänyt yhden munan houkuttimeksi, että jos halutaan puskaan munia, niin parempi on, että munitaan aina samaan paikkaan. Se on osoittautunut hyväksi konstiksi.
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Olen kanssa jättänyt löytämiini pesiin yhden munan,jonka olen merkannut.Jos kerää kaikki pois kanat ottavat nokkiinsa ja hakevat uuden paikan. :smt012
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Faija teki puusepänverstaan ylijäämäpuusta hienon pesäkopin. Kanat munivat molempiin koppeihin ja pari kanoistamme tykkää hillua koko höskän päällä ja munia siihen. Joskus olen jonkun nähnyt munimassa kopin alla, eli kovasti on monikäyttöinen :smt003

Koppi
KlaaraKananen

Viesti Kirjoittaja KlaaraKananen »

Kylläpäs onkin hieno koppi!
Onkos nuo kaikki munat munittu sinne, vai olivatko ihan kuvausrekvisiittaa :smt003

Värkkäsin pesäkopperon päälle laidat, ja ruuvasin vielä vanerilevyn pohjaksi, että on helppo siirtää koko pesä jos vaikka joku joskus innostuisi hautomaan...munisivatkin nyt ensin. No, Klaara-rouva siellä kökötti taas kun kävin ikkunasta kurkkaamassa, Orvokki ja Hermanni istuvat orrella. Pesässä on yhä ne kaksi Kaupan munaa, vinkkinä...

Huomenna aion soitella muutamaan paikkaan, jos jostakin löytyis muutama kana lisää, yhteen paikkaan piti viikonloppuna kuoriutua tipuja, mutta oli varauksia jo jonkin verran. Mahdollisesti voin sieltä saada tipuja muutaman viikon päästä. Nyt pitänee alkaa tehdä varoiksi tipuille asuntoa...
Olis helppoa jos vois ottaa mitä tahansa lajia, mutta kun se säilytysohjelma :smt017 ....

Seuraava kysymys kuuluukin: Milläkeinoin olette erottaneet tiput (konehaudotut) aikuisista kanoista, ja missä iässä olette päästäneet samaan tilaan?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pippis: onkos tuo pesän päällä oleva semmoista matskua, jota myydään säkkitavarana koirankoppipehmusteeksi? Komea on koppi!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

On se ja hyvää tavaraa onkin.. sitä ei syödä.. ja munat pysyy puhtaina.. mullakin on :).. siis oli tai on vieläkin ..säkissä.. pikkaisen on hommat vaiheessa kanalan tyhjennyksessä.. kun on toi KANIKOPPI-rokejti just päällä.... ;)
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Ei ole munat rekvisiittaa, vaan viikon munat vaan keräämättä. Laiskimus.

Tuo pitkulainen puru vai mitä tuo nyt on, niin se on kuitenkin semmosta ylijäämätuotetta verstaalta ja saan sitä niin paljon kuin haluan ilmasiks. Ovat vaan tyytyväisiä kun vien pois. Nytkin on jätesäkillinen kanalassa odottamassa vaihtoa. On kyllä tosi kätevää, kanatkin tykkää. Ja tosiaan, munat pysyy puhtaana. Hei ihan mielenkiinnosta, millaista hintaa ne pyytää kaupoissa tuosta "kiekurapurusta"?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näin tuota Ruti-Rexiä maatalouskaupassa turpeenostoreissulla ja kyselin huvikseni myyjältä mitä se on...kuulema niin suosittua, että viedään käsistä. Nykyiset koiranomistajat eivät enää viitsi tehdä perinteistä kuivaa heinää kopin pehmusteeksi<---sanoi siis se myyjä ja hinnaksi mainitsi muistaakseni 26€...en raskinut ostaa :smt002 Nyt pikakatsastelin netistä, että paalissa on 10-12kg ja hinta 27-32€, joten pistähän Pippis pikkubisnes pystyyn :smt003
KlaaraKananen

Viesti Kirjoittaja KlaaraKananen »

K-maataloudessa oli jotain (vapon?) koirankopin pehmustetta, siinä ihan luki että koirankopin pehmuste tai kuivike... hintaa en kysynyt, mutta kun haen uuden turvepaalin, niin pitääpä tarkistaa.
Pippis

Viesti Kirjoittaja Pippis »

Herranjesta että on hinnat kohillaan! :smt103 Siis ihan hävytöntä, kun tosiaan ajattelee, että se on ihan puhdasta ylijäämätuotetta ja varmasti monikin puusepänverstas olisi iloinen siitä, että sieltä käytäisiin hakemassa tuo vaan pois nurkista pyörimästä.

En tiedä miten muilla verstailla, mutta kutterinpuruakin ja sitä hienompaa versiota myös on saatavissa, sen kun vaan hakee. Se mikä siinä maksaa, on kuorma-auto tai siis yleensä kuljetus. Hekin joutuvat ne aina jonnekin dumppaamaan ja se kuljetus siinä maksaa, ei itse tuote. Kuljettelevat niitä ratsastustalleille, osa talleista hakee itse, niin säästyy nekin kulut.
Vastaa Viestiin