pöylyämätön pehku?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minä vaihdoin turpeen kutteriin juuri pölyn takia eikä kutteri minusta pölise niinkuin turve ja on kivemman näköistä kun on vaaleaa. Kylpypaikassa on turve-tuhkasekoitus. Kestopehkua ei ole, kärrään koko hoidon ulos parin viikon välein, ei ole hajuhaittoja. Kutterissa ainut huono puoli on hidas maatuminen, kestää aikansa ennen kuin voi viedä kasvimaalle. Vuohilla purua ja olkia. Se pellavakuivike kuullostaa mielenkiintoiselta. Minkä näköistä on ja mistä sitä saa?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on kutteria tuossa omassa sekaisin. mutta turve kyllä varjaa kaiken tummaksi heti.
Mutta nyt kun pehku palaa, niin on se kutterikin sinne hienosti ruvennu maatuun.
Minä tein ennen tuota kärräilyä, muttei huvita enää. Ei tuolla ole siihen verrattuna sen enempää hajuhaittoja.
Ainut on se ammoniakki välillä, mutta toisaan se on nyt häipynyt kokonaan.

Nyt kun myskit on seassa, niin pehku tallautuu nopeemmin lyttyyn. Myskit istui ennen kokoajan oprrella, mutta nyt muninnan myötä ovat tulleet hyvin aktiivisiksi ja tallustelevat maassa ja käyvät nikkailemassa jne.
Joten saa siellä olla kanojen apuna kääntelemässä.
Rusina

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hevospuolella on joitakin vuosia sitten tehty tutkimus kutterista ja turpeesta kuivikkeena ja niiden pölyjen vaikutuksista hengityselimiin. Turve todettiin "terveellisemmäksi" vaihtoehdoksi. Kumpikin pölyää, mutta kutterinpuru ei niin näy ja sen partikkelikoko on sellainen että se menee helpommin keuhkoihin ja tekee siellä enemmän tuhoa kuin turvepöly. Lisäksi turve sitoo happamana aineena ammoniakkia itseensä, kutteri ei sido sitä yhtään. Kutteria tarvitaan myös kuivikkeena paljon enemmän kuin turvetta. Turvepehku palaa huomattavasti nopeammin kuin muut pehkut ja on valmista esim. kasvimaalle melkein heti, kutteri taas tarvii useamman vuoden kompostoinnin.
Oljen ja varsinkin kosteahkon sahanpurun suurimmat haitat ovat erilaiset homeet, jotka lisääntyvät niissä erinomaisesti ja pahimmillaan tuottavat ties mitä homemyrkkyjä :smt013 .
Ei varmaan ole vaikea arvata, että meillä on siirrytty turvekuivitukseen :smt002. Lisäksi menee välillä olkea, heinää ja kutteria. Turve + kutteri olisi toimiva yhdistelmä, siinä olisi turpeen hyvät ominaisuudet ja kutterin valoisuus.
Itse saan hieman oireita kaikista kuivikkeista, mutta kutterista ja sahanpurusta eniten. Ja sanomalehtikuivikkeesta, joka on kyllä pölyämätön mutta se painomuste!
Hieman kyllä omatuntoa kirpaisee se, että turve kaivetaan suosta, kun taas kutteri olisi paremmin uusiutuva luonnonvara... :smt009
Ehtoo-onni

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minun kanalani pölyää melkoisesti. Varsinkin tuhka-amme! Koska ilmanvaihto ei oikein toimi, niin pidän tarkoituksella pehkun kakattomana ja kuivana, jotta ammoniakkimäärä ei nousisi liian korkeaksi. Tiedä sitä sitten mikä on hyvä.
Sairastuttuani tänä talvena toistamiseen keuhkoputkentulehdukseen, niin olen alkanut käyttää hengityssuojainta viipyessäni kanalassa hiukankin pidempään. Olen saanut olla jo toista viikkoa yskimäti, joka on oiken mukava olotila.
milkkis]

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä myös käytössä puru/kutteri. Hevosten karsinat siivotaan joka päivä, vuohien ja siivekkäiden parin viikon välein. Pipsa possu, alpakat ja ankat on ainoita millä on pahna alusena. Tai siis ankoilla on muuten puru mutta puolet karsinasta on pehmustettu pahnalla, samoin possulla. Alpakoille ei voi sen villan takia laittaa purua joten niillä käytetään pahnoja :smt001 Hommaahan tossa joka päiväsessä karsinoiden siivouksessa on mutta mä en henk koht tykkää kestopehkusta....
Jaffa

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Jaffa »

Pellavakuiviketta myy ainakin K-maatalous ja täällä pohjoisessa osa hevostalleista. Kannattaa googlettaa, löytyy kuvaakin.
Kiinnostaisi tietää, onko niin mainiota mitä jälleenmyyjä markkinoi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mielenkiintoista :smt003 Jännää, että toiselle ihmiselle puru aiheuttaa enemmän oireita kuin turve ja toiselle taas turve enemmän kuin puru.
Itse olen päätynyt siihen ratkaisuun, että mieluummin liian pölyinen (~kuiva) kuin liian kostea (~märkä) kanala.
Olen lueskellut, että kanoille (eli niille, jotka siellä kanalassa asuvat koko ajan...ihminenhän siellä vain "pistäytyy") olisi enemmän haittaa liiasta kosteudesta kuin liiasta kuivuudesta. Kanalan optimaalinen kosteushan on enemmän kuin ihmisasumuksen kosteus, mutta vähemmän kuin muiden eläisuojissa pidettävien eläinten.

Liian märkä kuivike voi aiheuttaa mm. sen:
* että kokkidioosin kanssa tulee ongelmia. Eimeria-loisten munat kehittyvät helpommin kosteassa pehkussa. Mitä märempi kuivike sen voimakkaampi tartunta voi olla.
* että suolinkaisten kanssa tulee ongelmia. Suolinkaisten elinkierto nopeutuu mitä kosteampaa on.
* että ilmanlaatu heikkenee.
* että esiintyy erilaisia tulehduksia mm. ihossa ja jalkapohjissa.
* että esiintyy silmä- ja hengitystieoireita.
viiriäiset

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Hahaa ostakaa agrista rutirexiä taijämsän tarvikekeskuksesta kopin pehmikettä se on noin 7cm pitkää höylä lastua siis semmosta ohutta ja kapeaa kiekuraa iso paali tiukkaanpakattuna tarvarista 25e agrin paali on pienempi ja 26e mutta ei pitäs pölistä mulla kun turve oli talven ajan kastelematta niin kyllä pöllys ja lapioin sen pois ilman kastelemista :smt021 no 2pv niistin mustaa mömmöä :smt012 mutta tän ei pitäs pölytä ja suunnittelin avata toisen pään ja tehdä toiseen päähän reijän johon paineilmapistooli jesarilla kiinni ja puhaltaa läpi joku 4min että pölyt lähtee lisäksi kannattaa kietoa säkin ympäri köyttä jotta ilma ei karkaa muovin ja lastun välistä vaan kulkee lastun läpi :smt002
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mulla on ollut pesissä tuota Rutirexiä ja se on semmosta "kilometrin" pituista kuitua. En kyllä suosittele sitä pehkun sekaan. Hankalampi tapaus kuin pitkä olki. Pesissä toimii jollain lailla, mutta mieluummin sinnekin laitan heinää tai olkea. Tuo Rutirex tahtoo sotkeutua koipiin ja tulee könttinä ulos pesästä kanan mukana. :smt012
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
viiriäiset

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Mutta lattialla kun pöyhii sen kunnolla sinne nii pitäs olla ok. Muuten se marsujen heinä on hyvää se on kuohkeeta ja ei painu kasaan niinkun oljet mutta on kallista
Ot. Mites kun on semmonen ulkotarha jonka pohjalla ei nurmikko kasva ja multa on köyhää niin kannattaako siihen sekottaa hiekkaa koska on muutenkin kuivaa olisi helpompi siivota kakat vaikka haravalla kun kuivavat?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mulla tuossa pihatarhassa ei myöskään kasva ruoho, kun kanat syö kaiken vihreä sitä mukaa kun sitä tulee näkyviin. :smt005
Heittelen kanoille päivittäin sinne vihreää syötävää ja niistä kertyy hiljalleen kerros tarhaan... Sitten on helppo haravoida tyhjäksi ja aloittaa taas "täyttö" uudelleen. :smt023
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
rilla

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kokeilen nyt tähänkin soppaan sekottaa lusikkani. :smt023 Sekapehkua käytän. Paras minusta on turve/puru. Vaihdan kaiken kerran vuodessa. Sit mulla on pikkuhäkkejä. Niihin vaihdan kaiken n. kerran kuukaudessa. Ei pölyä, joskus käännän, mut mulla on aika paljon porukkaa siinä tilassa. Pehku palaa, lisäilen perussekotukseen aina joskus turvetta. Ja kuinka mahtavaa kompostiainetta se onkaan! :smt038
kite

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä on olkea ja kutteria sekasin (kanaset itse sekoittivat ne ;) ).

Hevosille tuli nyt hamppua ja ainakin niille se on AIVAN loistavaa!! :D

Kanat käyvät kyllä sitä "maistelemassa" aina kun pääsevät ;)
suikku

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Hamppua! Mistäs sellaista pehkua saa? Kuulostaa mielenkiintoiselta. Mahtaa olla kallista, ainakin mitä noita eristeitä olen kattellut.
Unja-O

Re: pöylyämätön pehku?

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Ja niitä saa myös sekoitettuna toisiinsa, nimellä RutiMix.

Mäkin onnistuin toissatalvena ihan vahingossa tekemään "kestopehkun"... Kompostiin. No, pitää jonkun harakoillekin se ilma lämmittää... :smt017
Vastaa Viestiin