Kuivitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

tiina

Kuivitus

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on ollu kanoilla kuivikkeena olkea. Kylpylaatikko niillä on erikseen, jossa on oikein hienoa hiekkaa. Ostinpa sitten ihan huvikseni niille pienen turvesäkin. Semmoisen kukkia varten kokoisen. Voi mikä riemu siitä tuli! Koko sakki kylpi aivan hullunlailla, pitkään ja antaumuksella!
No nyt sitten kun kävin oikein maatalouskaupassa, ajattelin, että ostan uuden satsin ja reilumman, sieltä saa halvemmalla. Sitten keksin, että jospa ostankin kutterinpurua, se oli vielä halvempaa kuin turve. No niin tein, laitoin mukavan näköisen keon kutteria lattialle ja jäin odottamaan kanojen kylpemistä. Mutta mitä tekivät kanat, alkoivat syömään sitä :evil: :evil: Mitä hemmettiä :shock: :evil: Siellä ne tänäänkin hääräsi keon ympärillä ja nokkivat purua.Syökö teidän siivekkäänne kutteria?
Muuten, jos joku haluaa ostaa puolitiivistettä, minä voisin juuri ostamastani säkistä myydä esim. puolet...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä on kutteria kanssa nokittu, mutta lähinnä siinä mielessä, että on rakennettu hyvä rypemiskuoppa. Levitteleppäs se kasa vähän laajemmaksi, joskon sitten rypisivät, voithan laittaa vähän turvetta sekaan niin varmaan kelpaa( tai pikkusen tuhkaa, jos sulla sattuu oleen, mutta kato, ettei kekäleet oo enää hehkuvia, eli jos olis viikon, kaksi seisonutta ei olis enää palovaaraa, tulee muutoin kypsää kanaa ja entinen kanala)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuivitus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

tiina kirjoitti:Syökö teidän siivekkäänne kutteria?
En ole huomannut, että varsinaisesti söisivät kutteria...nokkivat kyllä innolla kutterikekoja ja kuivikkeen sekaan nakeltuja jyviä...Uusi kutterikasa näkyy olevan mieluinen kuopimispaikka, mutta uusi turvekeko on ehdoton kylpypaikka!

Missäs hinnoissa teilläpäin muuten on nuo kuivikkeet? Meillä turvepaali (30kg) maksaa n. 8e. Kutteria haetaan irtotavarana peräkärryllä ja sen kuutiohinta on n. 7e.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Turvepaali 30 l maksaa 9,40e ja purupaali 20l 6,5e
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

helvi kirjoitti:Turvepaali 30 l maksaa 9,40e ja purupaali 20l 6,5e
Oiskohan kuitenkin yksiköt sekaisin? :oops: 30kg? ja 20kg?

Meillä maksaa kutteripaali 6€ 25kg ja turvepaali 250 litraa 8€
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Ei ole yksiköt sekaisin.Myyjä puhui litroista,kun kyselin paalien kokoa:mahtuuko autoon sisälle monta paalia.Jos lienet sitten myyjällä mennyt sekaisin?
Paikallisessa Agrimarketissa.
Takapenkille meni vain 2 purupaalia ja konttiin 1 turvepaali. :wink:
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

helvi kirjoitti:Ei ole yksiköt sekaisin.Myyjä puhui litroista,kun kyselin paalien kokoa:mahtuuko autoon sisälle monta paalia.Jos lienet sitten myyjällä mennyt sekaisin?
Paikallisessa Agrimarketissa.
Takapenkille meni vain 2 purupaalia ja konttiin 1 turvepaali. :wink:
Hmm... En suostu uskomaan vieläkään :wink: Näyttikös paketti tältä http://www.polkky.fi/web/index.php?id=103 ? Agrissa tämän "virallinen" hinta on 6,30€/kpl.
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Purusäkki ei näyttänyt tuolta,siinä ei lukenut mitään.
Miulla nuo yksiköt kuuluvat niin kovasti ammattiini,että en saa sekaantua niissä. :wink:
Luonnollisesti hyväksyin myyjän selityksen,ajattelin sen olevan normaaliyksikkö purua jne ostettaessa.
Miekin katsoin Agrimarketin sivustolta noita tietoja ja siellä oli kuutioissa ja kiloissa.
Oli miten oli,hyvää tavaraa on,en ole ennen ostanut,olen käyttänyt aina vain olkea.
Nyt tein koirillekin koppiin seoksen turpeesta ja purusta alle ja olkea päälle.

Muoks:Katsoin uudelleen:purupaalin hinta oli noussut!Kaikkea se uusi vuosi teettää
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä nyt rahastavat helviä pahemman kerran...täytyy olla joku sekaannus...Nuo sopivuudet auton kyytiin kuulostaa ihan näiltä 20- ja 30-kiloisilta paaleilta :wink:
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Onkohan tiivistetyn purun ja turpeen ominaispaino 1?
Eli litra painaa kilon? :lol: :lol: :lol:
Kyllä ne paljon painavatkin,varmasti ovat noissa kiloissa nuo paalit.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

En tiedä sikäläisistä agrimarketeista, mutta ainakin täällä myyjät puhuvat tuotteista ihan soopaa. :lol:
Kuinka paljon tuossa purupaalissa on tavaraa noin irtotavaraksi purettuna? Nimittäin hinta tuntuu tosi kalliilta kun vertaa sahalta säkkitavarana ostettuun, mutta toisaalta se on sellaista kevyttä höttöä. Ja oletettavasti tuo kuivikepuru ei sisällä teräviä tikkuja ja ruuveja, kuten sahan tavara joskus. :roll:
Sitä olen joskus miettinyt, että onko se lämpökäsitelty kuiviketurve kovinkin paljon parempaa eläimille kuin kasvimaahan tarkoitettu luonnonturve...? Itse ostin joskus yhden paalin kuivikeversiota, se pölisi kauheasti ja kulki eläinten karvoissa ovesta ulos. En tykännyt siitä yhtään, tuo tavallinen lannoittamaton turve on vielä kokeilematta.
Leenamaria

Viesti Kirjoittaja Leenamaria »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Kyllä nyt rahastavat helviä pahemman kerran...täytyy olla joku sekaannus...Nuo sopivuudet auton kyytiin kuulostaa ihan näiltä 20- ja 30-kiloisilta paaleilta :wink:
Joo...mustakin tuntuu, että pikku paaleja on myyty isojen hinnalla. Mulla ei nimittäin mahdu isoon farkku Volvoon -vaikka takapenkit laittaa nurin- kahta paalia enempää ilman väkivaltaa. :roll: :? Kolme saattaisi mennä jos väkisin tunkee päällekkäin.
Kuinka paljon tuossa purupaalissa on tavaraa noin irtotavaraksi purettuna? Nimittäin hinta tuntuu tosi kalliilta kun vertaa sahalta säkkitavarana ostettuun, mutta toisaalta se on sellaista kevyttä höttöä. Ja oletettavasti tuo kuivikepuru ei sisällä teräviä tikkuja ja ruuveja, kuten sahan tavara joskus.
Se on tosi tiukkaan pakattua. Pysyy kasassa vaikka purkaa muovit pois ympäriltä. Säkkiä ei saa tungettua ikinä niin täyteen. kiloja 25 ja sisältö irtokuutioina 0,25m3. Vastaa varmasti useampaa jätesäkillistä irtotavaraa.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä maksoin alle 7 euroa 25 kg kutteria, se on nimeltään Ruti ja on todella tiiviisti pakattua.

Se turve, minkä mä kokeeksi ostin kanoille oli talvisuoja turvettä ja semmoinen pikkuinen säkki (sellainen puutarhakoko) maksoi kans alle 7 euroa, joka oli tosi rasvanen hinta. Se oli lannoittamatonta.
kalkkuna85

Viesti Kirjoittaja kalkkuna85 »

Me haetaan kutterinpurua (paikan nimeä en muista) sahalta, josta puruja saa kahteen suursäkkiin (apulanta) 5:llä eurolla. Muistaakseni se mies, joka on paikan pomo sano, että se on 5e/m3.
Sitä en kuitenkaan tiedä et kuinka paljon noihin säkkeihin todellisuudessa mahtuu... :?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Tarkoitin paalissa olevia turpeita, niitä vaan ei vissiin ole enää niin monia merkkejä ja laatuja kuin aiemmin.. Hätäisellä gooletuksella löysin vain Kekkilän maxiturvetta, paalikoko 320l ja hinta n. 13€. Mutta tuo on lannoitettua, voiko sellaista käyttää kuivikkeena?

Mulla on muuten nyt pehkussa alimmaisena sammalta, hyvin tuntuu toimivan sekin. Kylpyhommia varten olen kuskannut kanoille liiterinpohjaa. Paraikaa tirpat on omasta halustaa ulkona räntäsateessa, kylpeminen näkyy hoituvan heinävaraston alla hiekassa. :)
Vastaa Viestiin