Kanojen talviulkoilu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mar-jatta

Kanojen talviulkoilu

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Moniko teistä antaa kanojen ulkoilla talvellakin? Tänään oli niin lämmin päivä, ja kun muutenkin puuhastelin kanalassa, avasin luukun ulos. Ralf-kukko hyppäsi heti luukulle, mutta pyörsi sitten mielipiteensä... Oli vissiin liian kylmä vanhan herran vanhoille luille, hän on pian 8v. Mutta yksi uskalias kanoista ponnahti ulos ja ihmetteli lunta. Hetken kuluttua kumminkin kuopsutti kuin kesällä konsanaan.

Olen kuullut näistä talviulkoilijoiden reumoista/kihdeistä. Tuleeko oikeasti helposti? Onko kanojen suositeltavaa antaa ulkoilla talvellakin?
peppi

Viesti Kirjoittaja peppi »

Olen kyllä hyvällä ilmalla varsinkin kevättalvella päästänyt kanat ulkoilemaan ja haukkaamaan raitista ilmaa.En ole kyllä huomannut mitään negatiivisia vaikutuksia tulleen noista ulkoiluista... Tuolloin kyllä on ollut plussan puolella tai pieni pakkanen ja aurinko paistanut.Luulisi vain olevan hyvä mielialan piristys ruiske?
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä kanat ja mustat/pronssikalkkunat menee ja tulee mielensä mukaan. Jos joku siivekäs on niin pöljä ettei älyä mennä lämpimään vaikka olisi mahdollisuus niin voivoi. Se on sitä luonnonvalintaa...

Totuuden nimissä on sanottava, ettei kukaan ole vielä palelluttanut itseään. Käyvät katselemassa josko olisi herkkuja, ja kun ovat aikansa (enimmäkseen lantalassa hevosen paskoja) lonineet tulevat oma-aloitteisesti sisälle. Meillä on tomera pikku kukko joka pitää huolen rouvistansa :smt003
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

No niin minäkin ajattelin, että luulisi olevan vähän piristystä päivään tuo ulkoilu.
Ja meilläkin tosiaan yksi vain tuli ulos, että voisin ajatella että tulee joka tahtoo.
Taidan huomenna rakentaa niille katoksen siihen luukun ylle ja levitellä vähän heiniä alle, josko siinä olis mukava kuopsuttaa. Katoksen teosta itseasiassa haavelilin jo kesällä, olis mukavasti sateensuoja, vaan tekemättäpä jäi...
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllähän kanoja voi ulkoiluttaa pakkasellakin, kunhan vaan pääsevät sisään jos tahtovat. Ei ne ihan heti palellu kuitenkaan. Mulla on joskus 30 asteen pakkasessakin kanat ollu pihalla ihan omasta tahdostaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä saavat jos haluavat, mutta eivät lähe kun on lunta. ikkunalla istuskivat..
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meilläkin ulkoillaan säännöllisesti, esim. eilen...

Kuva
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kyllä nämä meilläkin liki päivittäin pihalla käyvät kuhkimassa. Ihan hirmuisella tuulella tai jos tulee jalkarättejä taivahalta, en viitti päästää. Ja sitte ne onkin kiukkusia ku peikot ja potpottaa mulle näreissään :roll:

Nyt oon ollu tarkempana ton oven avauksen kanssa kun en halua että tipu livahtaa ulos. Se on vielä niin onneton sittiäinen että menis ihan huomaamattaan tarhaverkon silmästä läpi ja äkkiäkös sen siitä kissa tai joku isompi lintu "talteen korjais". Kasvais nyt nopiasti pikkasen vielä isommaksi niin sitte pääsis sekin ulkoilemaan :smt002
Mari

Viesti Kirjoittaja Mari »

Meillä myös ulkoilevat päivittäin. Avataan pieni ikkuna niille, joka jätetään avoimeksi. Menevät sisälle kun siltä tuntuu. Lauhalla talvisäällä viihtyvät ulkona koko valoisan ajan, pienellä pakkasella ovat minkä ovat ja marssivat sisälle kun tulee vilu. Viime viikolla yli -10 pakkasilla ei laskettu ulos, vaikka tänään huomasin et olis voinut... Nimittäin eilen oli lauhaa ja ulkoilivat, tänään -14 pakkasella kun menin kanalaan koko parvi siirtyi ikkunan luo kopsuttelemaan että nyt se varmaan aukeaa kun muija tuli, olivat selvästi odottaneet. Ajattelin sitten että no menkööt jos haluavat, kai ne tietää. Tänään viihtyivät ulkona 1/2 h, vaikka oli noinkin kylmä. Kävin vaan kytistelemässä, että suljen ikkunan kun kotiutuvat.
Maatiaisia siis nämä meidän...
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Taikku: Toi kivimuuri :smt007 se on siis aivan käsittämättömän upea!
Jatkuuko se pitkällekki?
verneri

kanat ja hevoset samassa tilassa

Viesti Kirjoittaja verneri »

Olen ymmärtänyt,että näitä ei saisi pitää samassa tilassa. Haluaisin teiltä täällä foorumissa kommenttia,mitä mieltä olette. Voiko kanat levittää tauteja hevosiin?
Otin kanani viime kesänä ja ne on aina saanut vapaasti kulkea ulkona. Lumessakin kulkivat aluksi.
Kanat on (3 kpl) nyt vain suuressa kylmässä ulkorakennuksessa. Ihan hyvinvoivalta näyttävät.
Olenko eläinrääkkääjä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tässä tuore keskustelu aiheesta:

Hevoset ja siivekkäät


Kyseletkö tuota eläinrääkkäysasiaa kanojen kylmänkestävyyden kannalta? Pelkästään kylmässä tilassa pitäminen riippuu vähän siitäkin, missä asustelet. Meillä on nytkin pakkasta 26 astetta ja jos kanat olisivat ulkona, niin varmasti tulisi paleltumia. Ensimmäisenä paleltuu harjat, heltat ja varpaat.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Gizzmo, se kivimuuri on entinen navetan kivijalka. Pitäisi keksiä sille käyttöä, mutta kun tuo ukkeli on niin saamaton, ettei se mulle rakentele mitään :smt002 Aina kun ehdotan jotain, se vaan sanoo mun kuvittelevan, että kaikki tapahtuu kuin Aku Ankassa.... laudat ja naulat lentelee itekseen paikoilleen :smt003
Moilanen

yleiskeskustelu/kanat

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No meillä sitten talviulkoiltiin ensimmäistä kertaa, aiemmin eivät ole suostuneet kuin ovelta kurkkimaan jos maassa on lunta..
No tänään meidän Ruska hyökkäsi ensimmäisenä ulos ja suoraan lumihankeen, lentoon, lensi parikymmentä metriä ja sitten kuuseen, lennosta päätellen luuli olevansa kai vähintäänkin Bankiva-kana.
Kuva
Kuva
Tuo oksa on muuten reilusti yli 5m korkealla.
Viimeksi muokannut Moilanen, 20 Tammi 2009, 18:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Olen minäkin yrittäny kanoille ehdottaa, että jos ottaisitte vähän raitista ilmaa, mutta ainoastaan muutama rohkein on ulos uskaltautunut.
Vastaa Viestiin