Keltuaiset

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hannu

Keltuaiset

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Hei kaikille ja hyvää Joulun odotusta.Viime kesänä myimme kaikki entiset kanat ja siirryimme ainostaan Tyrnävänkannan maatiaisiin.Hieno ja ovat nuoret rouvat ja kukko.Kokko on aivan mahtava persoona,pitää todella hyvää huolta kanoista eikä ole vihainen ihmisille joka ominaisuus edellisessä kokossa oli.Kanat munivat hienosti.Olen jäänyt miettimään et miten on kun yksi näistä kanoista tekee tosi isoja munia.Viimeksi punnitsin keittiövaakalla ja painoa oli kunnioitettavat 84 gr.Oli niin iso,että e kennon kansi mennyt kiinni.Munasta löytyi kaksi keltuaista.Sama kana on tehnyt ennenkn tosi isoja munia vaikka on vielä nuori.Jos munassa on kaksi keltuaista niin voiko siittä haudonnassa kehittyä kahta tipua vai onko jokin luonnollinen este esim.tilan puute ?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Keltuaiset

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Yleensä tilan puute estää kaksostipujen kehittymisen loppuun saakka. Joskus harvoin ne kehittyvät loppuun asti, mutta silloinkin tilan puute aiheuttaa ongelmia eli kuoriutumisessa joutuu/joutunee avustamaan, koska tiput eivät sovi liikkumaan senkään vertaa, jota tarvittaisiin munan kuoren rikki nokkimiseen. Haudontaan kannattaa siis valita muiden kanojen munat ja syödä nämä kaksikeltuaiset herkkumunat, njam!

Onkos kokko (pohjois-)pohjanmaan murretta? Asuin muutaman vuoden Oulussa ja siellä kuulin joitain hassuja murresanoja, jotka oli mulle ennestään täysin tuntemattomia ;)
Hannu

Re: Keltuaiset

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Hei ja kiitos vastauksestasi,taas kerran on vähän viisampi meikäläinenkin :smt001 .Hmm en tiedä onko tämä kokko varsinaisesti murresana.Itse en tiedä muuta tarkitusta kuin juhannus tai pääsiäskokko.
Vastaa Viestiin