Luomuhaudonta vai konehaudonta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
SiniS

Luomuhaudonta vai konehaudonta?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Näin yön hämärinä tunteina on aikaa pohtia kaikenlaista. Itse jäin miettimään näiden kahden menetelmän hyviä ja huonoja puolia. Kysymys on sinänsä ajankohtainen, että itsellä on samasta munasatsista meneillään haudonnat molemmilla tavoilla. Kanan alle munat ujutin pari päivää aikaisemmin, vrk 21 aamulla ei näkynyt säröjä, koputtelu kuului. Iltapäivällä oli ensimmäinen tipu jo kuiva.
Koneessa ensimmäinen särö näkyi iltapäivällä, nyt yöllä tätä kirjoittaessa kolmessa munassa säröt, mutta ensimmäinenkään ei ole edistynyt mitenkään.

Luomuhaudonnan etu on tietysti se helppous, kana hoitaa homman alusta loppuun, huolehtii tiput isoiksi asti. Miinus on se munintatauko mikä siitä tulee, mahdollinen eristäminen muista kanoista, tilojen järjestäminen. Tiput oppivat laumaan emon opastuksella, erillistä opetteluaikaa ei kuitenkaan tarvita.

Koneella taas haudonnan helppous, mutta varsinainen työ alkaa sitten kuoriutumisen jälkeen. Mahdollistaa isojen määrien hautomisen. Miinuksena on se pitkähkö eristysaika, sillä on ainakin mun mittakaavassa työllistävä vaikutus. Ja se siirron jälkeinen vahtiminen, että osaavat ja pääsevät syömään, ettei muu parvi kiusaa jne.

Kumpaa tapaa suosit ja miksi? Millaisia tuloksia on tullut? Onko joku muu kokeillut tämmöistä haudonnan jakamista? Oikein hurjaksi jos heittäytyisi, niin kuskaisi nuo koneessa olleet munat kanan hoiviin, itseä vaan mietityttää miten näin loppuvaiheessa olosuhdemuutos vaikuttaa kuoriutumiseen. Jätän teoriatasolle tämän pohdinnan, en kokeile kuitenkaan.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Luomuhaudonta vai konehaudonta?

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Molemmissa on sekä hyvät että huonot puolet.Minä suosin konehaudontaa,siinä on se hyvä puoli että saan itse päättää haudonnan ajankohdan ja jos en ota omasta parvesta munia haudontaan, silloin on aikaa tilata ja järjestellä siitosmunien ostot vaikka toiselta puolelta Suomea.

Meillä nyt on parasta aikaa menossa luomuhaudonta,kana on pari viikkoa hautonut mutta ajankohta ei ole sopiva eikä haluta tipuja.
Yksi muovinen mallimuna on pesässä ja sitä se hautoo eikä toiset ole sinne pahemmin munineet(ne kerätään pois) kun vieressä on toinen pesälaatikko jonne pääsevät munimaan.
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Luomuhaudonta vai konehaudonta?

Viesti Kirjoittaja ipana »

Minä olen luomujen puolella. Ihan vain siksi, kun tykkään, että tuotantoeläintenkin kuuluu saada elää mahdollisimman normaalia eläimen elämää. Eli niillä poikasilla on oikeus saada hoivaa ihan oikealta emolta, ja emolla on oikeus saada hoitaa jälkeläisiä. Tietenkään tällainen ideaalitilanne ei kuulu nykyaikaiseen markkinatalouteen eikä todennäköisesti onnistu silloin, kun siitä kanalanpidosta pitää saada elanto. Mutta harrastekanalassa, missä ei ole tarvetta saada tuottoa vaan lähinnä ajatuksena se, että tietää missä oloissa ne syömäni kananmunat tuotetaan, niin suosin luomuhaudontaa. Samoin, jos olisin ostamassa uusia kanoja, haluaisin ehdottomasti, että ne on emon hautomat ja hoitamat.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Luomuhaudonta vai konehaudonta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kukkopojan kanssa samaa mieltä.
.Haluan munia, en jatkuvaa tiputulvaa, sekin on koettu kun olin sitä mieltä että luomuna parempi. Suosin kanoja jotka eivät haudo mutta jos joku haluaa hautoa se sille suodaan. Tosin omia muniaan ei saa alleen. Nykyään meillä ei onneksi enään haudota edes joka vuosi.
Lisäksi haudon itse paremmilla kuoriutumisprosenteilla ja pidän konetipujen hoitoa helpompana kuin kanan alla olevien.Mutta nautin kyllä kun seuraan kanaemoa tipujensa kanssa :smt060 .
Oma kokemus on että luomutiput eivät ole ollenkaan onnettomia eivätkä näytä kaipaavan emoa ja kasvavat ihan samanlaisiksi kuin kanan hautomat.
Konetipujen parveen sopeuttaminen ei ole koskaan meillä ollut mikään ongelma, sinne vaan muiden sekaan ja hyvin menee. Varmaan se että niitä on melkein aina 17+ kpl auttaa. 6 viikkoisina muuttavat muiden joukkoon.
Jos luomuna hautominen olisi mitenkään kontrolloitavissa pieni syvällä minussa asuva kukkahattutäti saattaisi ehkä luopua koneesta mutta kun se ei ole niin näillä mennään.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Luomuhaudonta vai konehaudonta?

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Meillä haudottu molemmilla tavoilla. Itselle on ollut helpompaa ja mieluisempaa antaa kanan hautoa ja hoitaa. Tipuset samaistuu heti kanaparveen ja emo opettaa tavoille. Sehän riippuu niin monesta asiasta. Pystyn seuraamaan koko tiputouhun alusta loppuun. Tarvittaessa olen ollut varaemo, mutta niinhän sitä pitää olla koko ajan konehaudonnassa.
Juhannuksen aikaan kuoriutui kanan alla seitsämän Seramaa ja Käki- Emon oma muna. Viikon päästä tuli koneesta 11 tipua, Valkohuntuja, Ayam Cemania ja sekuleita. Vein kaikki viikon sisälle voinnin mukaan emon alle ja se vain levitti siipiään että tänne vaan kaikki. :smt060 Hoiti kaikkia hienosti kaksi kuukautta. Sitten aloitti muninnan ja käveli kukon aitaukseen. Se oli sillä selvä. "Helppoa kuin heinän teko".Kaikki emot ei varmaan ole yhtä avosylisiä.
Kone on laitettu "naftaliiniin" ja otetaan esille vain pakon edessä. Olin tilannut munia ja sain kaikki lähes samaan aikaan. Siksi osa oli koneessa ja kanat eivät käskien haudo. Tipuonnea kaikille! :smt048
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Luomuhaudonta vai konehaudonta?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä mennään luomuna eli haudonta emon alla. Konetta en edes omista. Perhesuunnittelua ja kontrollontia teen mahdollisuuksien mukaan siten, että annan hautomahaluisen emon alle vain vähän munia, 3-6 kpl tilanteesta riippuen. Lisäksi pyrin lempein keinoin saamaan kanan unohtamaan haudonnan silloin, jos se on juuri saanut edelliset poikaset vierotettua tai tilanne on muuten huono tipujen tulla. (Tästä kyllä koen välillä huonoa omaatuntoa.) Pyrin pitämään homman pienimuotoisena, koska haluan tuntea kaikki siivekkääni yksilöinä ja myyn tai annan kanoja/kukkoja eteenpäin mahdollisimman harvoin.

Aina kun on mahdollista, annan siis kanan hautoa pikku tipueen. Ja se on ehdottomasti tämän harrastuksen hienoimpia puolia, että saa seurata tipujen kasvamisen isoiksi emon hoivassa ja saa olla paikalla näkemässä kaikkea mitä siihen liittyy ja osallistua siihen. Kanojen luonnollinen perhe-elämä parvessa, kukon osallistuminen tipujen hoitoon, kanaemon viisaus ja poikasten nopeaoppisuus. Ja sukupolvien ketju, ja se että jo tipuista voi nähdä yksilölliset erot persoonallisuudessa, kun niitä paljon tarkkailee. Lista on loputon. :smt060

Alunperin otin kanat munien vuoksi, mutta se on nykyään vain yksi puoli. En kanoja ottaessani osannut aavistaa, kuinka monipuolisesta harrastuksesta on kyse. Ja kuinka tärkeitä nämä siivekkäät voivat ollakaan, jokainen yksilönä. :smt049
SiniS

Re: Luomuhaudonta vai konehaudonta?

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Näin jälkikäteen nauroin, kuinka sekava aloitukseni olikaan, (sen siitä saa kun yöllä naputtelee) mutta ilmeisesti siitä sai kuitenkin ajatuksen kiinni :smt044

Itse pidän luomutavasta, vaikkakin se tuo omia haasteitaan. Eikä noilla siivekkäillä ole ollenkaan sama aikataulu kun minulla, toisin sanoen hautovat mahdollisimman huonoon aikaan. Siksi tuli hommattua tuo kone, 16 munan kapasiteetilla se on kotitarpeisiin juuri passeli. Odottelinkin nyt 15 munan lähetystä, edellisestä satsista mattimyöhäinen vielä odotuttaa itseään.

Konehaudonnan etuna näen sen suunnitelmallisuuden. Ja koska talossa on 80 senttiä pitkä #crazychickenlady :smt040 jonka maailma muuttuu paljon valoisammaksi, kun apukeittiössä kasvaa laatikollinen tipuja, niin äitihän sitten hautoo. Ilman konetta ei olisi tullut kääpiökochinia taloon.
Vastaa Viestiin