Kahden kukollisen parven yhdistäminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pikkukukko

Kahden kukollisen parven yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja Pikkukukko »

Meillä on tähän asti ollut kaksi eri tiloissa asunutta kanaparvea, mutta koska kanat joutuvat tänä syksynä muuttamaan siskon luokse uuteen kotiin, parvet pitää silloin yhdistää samaan kanalaan asumaan. Toisessa parvessa on viisi kanaa ja toisessa neljä, alhon ja piikkiön kannan maatiaisia kummatkin, ja kummassakin parvessa on oma kukkonsa, alhon kantaa. Tulevan yhteisen kanalan koko on suurin piirtein 9 neliötä, ja ulkoilumahdollisuutta ei ainakaan alkuun ole. Kysymys kuuluu siis, että voivatko molemmat kukot muutta yhdessä uuteen kanalaan? Onko todennäköistä, että ne löytävät sovun keskenään, vai tuleeko vain kauhea kaaos? Molemmat kukot ovat olleet varsin leppoisia luonteeltaan tähän asti, ja kohtelevat kanoja ja ihmisä mukavasti. Lisäksi toinen kukoista on toisen isä, ja pojan ollessa nuorikko ne olivat samassa parvessa, mutta se ei taida vaikutta mitään, kun ne eivät ole nähneet toisiaan vuoteen. Kummastakaan kukosta ei lähtökohtaisesti haluttaisi luopua, mutta tärkeintä on tietysti, että kanat saavat jatkossakin elää rauhassa. Kertokaa ihmeessä, jos asiasta on kokemusta!
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Kahden kukollisen parven yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Heippa. Kun aloitin kanaharrastuksen niin ensimmäisenä talvena olivat kaverini kanat ja kukko meillä talven. Ratkaistiin ongelma varman päälle ja rakennettiin aita väliin. Alaosassa oli filmivaneri näkösuojana ja yläosassa oli verkko. Omatekoinen kevyt ovi kulkuaukkona. Tila oli pienempi, 2x3 m. Huoltotila päälle 3x1,2 m. Itse en ole yhdistänyt kukko parvia, kanoja kylläkin. Uskon että molemmat kokee toisen kukon uhkaksi ja siitä seuraa pahaa jälkeä. Kaikki stressaantuu ja voivat senkin seurauksena sairastua.
Meillä on tällähetkellä 5 parvea ja kaikki on eristetty toisistaan. Kiekumalla kilpaillaan herruudesta. Jokaisella on ulkotilat ja vapaana viipotetaan vuorotellen. Vaatii vähän enempi emännältä- viedä ruuat joka aitaukseen ym, mutta rauha maassa on kuitenkin kaikille mukavampaa kuin ainainen hässäkkä :smt023
Toki voi onnistuakin yhdistää ,mutta itse en uskaltaisi kokeilla. :smt017
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kahden kukollisen parven yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minulla oli viime syksynä samanlainen ongelma,samaan tilaan tuli toinen parvi kanat+kukko.Verkkoaita väliin,alareunaan minkkiverkko ja ylempänä kanaverkkoa.Siinä kukot pääsivät näkemään toisensa niin ottivat yhteen verkkoa vasten.Sen verran saivat nokalla lyötyä että veri irtosi harjasta.Kohta ovat vuodenpäivät nähneet toisensa niin vieläkin on tappelu mielessä päivittäin.Oli siinä alkuun kanoillakin tappelu mielessä.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kahden kukollisen parven yhdistäminen

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Parvien yhdistäminen on paras tehdä pimeässä. Ja jos mahdollista niin pitää se ensimmäinen päiväkin vielä hämärää valaistusta. Ja sitten vasta vähitellen antaa valoa lisää. Jos tilaa on niin eoi kukollistenkaan sakkien yhdistäminen ole mahdotonta.
Minulle on vuosien aikana tuotu samaan sakkiin uusia kanaparvia kukkoineen ja kyllä ne ovat sopeutuneet. Mutta on ollut tilaakin ja ruokakuppeja olen aluksi laittanut "vähän joka nurkkaan" ja tuo pimeällä yhdistäminen on kyllä ensteks. Ja sitä seuraava hämyhoito.
Vastaa Viestiin