Kanat ja helle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Aleksandra
kochin

Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja Aleksandra » 19 Heinä 2018, 08:45

Mites on kananne pärjänneet tänä ennennäkemättömänä hellejaksona? Onko vinkkejä kanojen tukalan olon helpottamiseen?

Vastaan ensin itse. :) Meillä tuntuvat pärjäävän yllättävän hyvin. Pidän luukun yötä päivää auki ja tuuletan muutenkin iltamyöhällä kun on viileämpää, jolloin kanala jäähtyy. Tarhaan olen laittanut lisävarjoja kasvien varjostuspressusta. Aamulla kanalan sisälämpötila on ollut noin 23 astetta. Iltaisin kun kanat nousevat nukkumaan on kanalan lämpömittari huidellut 28-29 asteessa. Aamupäivän ajan pysyy helle mukavasti poissa kanalan sisätiloista, jonka jälkeen lämpötila nousee. Kanani ovat aamupäivän tarhassa kanalan varjon puolella joka onkin pitkään mukavan viileä. Käväisevät sisällä usein syömässä ja juomassa. Iltapäivällä lähtevät vapauteen ja kulkevat kyllä normaalit kierroksensa. Lepäilevät pensaiden alla varjoissa enemmän. Poikkeuksellisesti tarjoilen niille kylmää vettä reitin varrella silloin tällöin ja pidän ylimääräistä vesiautomaattia talon portailla kun siinä lähellä viihtyvät. Kylmä vesi tekee kauppansa. Kanalan vedet vaihdan yleensä vain kerran päivässä, näillä helteillä kaksi kertaa.

Vaikka kanat illansuussa ja iltaisin orrella roikottavat siipiään ja osa jopa läähättää nokka auki, näyttävät muuten voivan ihan hyvin. Ainakaan vielä ei ole helle vaikuttanut munintaan.
Alhoja elämän ilona.

SiniS
bankiva
Viesti:

Re: Kanat ja helle

Viesti Kirjoittaja SiniS » 19 Heinä 2018, 10:29

Ulkotarhassa ilma liikkuu aina sen verran, että pieni tuulenvire käy koko ajan. Sisällä on viileämpää, mutta koko poppoo viihtyy mieluummin ulkona. Kaivavat hiekkatarhaan poteroita missä köllöttävät siivet levällään. Kukkokaan ei jaksa kiekua kun ns. Pakolliset aamuhuomenet ja uuden ilmoituksen kun mä menen navetalle. Vettä kuluu paljon, mutta en ole lisännyt vesipisteitä kuitenkaan, koska nippa-automaatille ei koskaan näy olevan jonoa. Jääkaappikylmä vesimeloni/rypäleet/tomaatti yms vesipitoinen eväs tekee hyvin kauppansa. Munintaan ei ole vaikuttanut, itseasiassa viimeisetkin sulkasatoilijat näyttää lopettaneen ja munia tulee nyt enemmän kun keväällä. Koko parvi herää viimeistään neljältä ja puoli viis on jo täys kuhina tarhassa menossa.
Lehmiä, koiria, kissoja ja kanoja (orpington, maatiainen, kääpiökochin)

Aleksandra
kochin

Viesti Kirjoittaja Aleksandra » 19 Heinä 2018, 11:44

^Toi onkin hyvä vinkki, SiniS, kylmät nestepitoiset kasvikset. Itse olen vienyt tomaatteja ja tykkäävät kovasti. Teillä varmasti kanat juovatkin riittävästi, jos muninta on noin hyvää. Olen lukenut, että helle ja siitä helposti seuraava riittämätön juominen vähentää munien tuloa. Siksi nyt laitan ahkerasti kylmää vettä tarjolle. Itse luulin jo välillä, että helle oli meillä vaikuttanut munintaan, mutta se oli joku pieni notkahdus vain tai pelkkä sattuma. Ihan normaalisti ovat munineet viime päivät; siellä ne nytkin kaakattivat ja jonottivat kahteen lempipesään kun äsken kävin kanalassa. Jätin rouvat rauhassa munimaan. :smt001
Alhoja elämän ilona.

SiniS
bankiva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SiniS » 20 Heinä 2018, 08:25

En tiedä onko vaikutus munintaan omenaviinietikkahapolla, mitä lisään lorauksen veden sekaan. Sulkiin ainakin vaikutti, sulkasatoilijat lopettivat mun mielestä nopeammin sulkemisen mitä talvella. Fermentoitu ruoka on myös vesipitoista, siinäkin menee nestettä ihan huomaamatta, ainakin jos vertaa kuivaan kauraan ja punahelttaan.
Lehmiä, koiria, kissoja ja kanoja (orpington, maatiainen, kääpiökochin)

mimmu
valkohuntu

Viesti Kirjoittaja mimmu » 24 Heinä 2018, 15:55

Ei ole ollut mitään ongelmia helteellä. Sisällä kun nukkuvat on siellä viileää ja aamulla ovat jo ulkohäkissä touhuamassa kun aamupalaa vien.
Pihalla päästän puolen päivän aikaan ja monessa kohtaa on vedet mistä voivat käydä juomassa.
Osa porukkaa kylpee hiekassa ja toiset löytäneet miun kukkapenkistä mukavan paikan jossa kuivaa multaa :smt043 ( ei ole just sillä hetkellä kasteltu)
toiset löytyy pensaiden alta syömässä viinimarjoja. Isommat kanat olen huomannut läähättävän ja silloin ne käy pitkäkseen välillä siivet levällään.
Muninta on 80% tällä hetkellä :smt023 yhdellä on sulkasato niin että koko ulkotarha höyhenissä pöllyää.
Vesiheinä kelpaa kun iltasella perkaan kasvimaata .
Vesimelonia taidan miekin ostaa kun kaupoilla huomenna käyn
Sekalainen seurakunta: 3 risteytyskanaa, 1 Kiuruvetinen kana , 6 Mille fleur kanaa, 1 silkkikanaa
ja 2 Mille fleur kukkoa, viisi tipua (30.5.synt)
2 maatiais kissaa ja 1 pupu

Vastaa Viestiin