Kanan käytöksen muutos

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kanafanitar4

Kanan käytöksen muutos

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

sivusin tätä asiaa jo aiemminkin, mutta nyt pitää tehdä ihan oma viesti aiheesta, kun tilanne vain jatkuu. Eli yksi kanoistani on muutamien viikkojen ajan käyttäytynyt hyökkäävästi, yrittää nokkia hoitajaa ja hyökkäilee. Kana on aikaisemmin ollut todella kesy ja kiltti, oikea sylikana. Minulla on siis neljän kanan kanala, ovat olleet minulla kohta kaksi vuotta, nuorikkoina tulivat. Ei ole kauhean kiva mennä kanatarhaan, kun yksi kana käyttäytyy arvaamattomasti.

Mikä ihme tämän aiheuttaa? Muut kanat ovat kuten ennenkin. Mielestäni olosuhteissa ei ole tapahtunut muutoksia, kotiruokaa kun saavat rehun lisäksi, niin toki sen koostumus päivittäin vaihtelee. Kesällä saavat myös ruohoa. Voiko jokin hoitajan vaatetuksen väri provosoida kanaa? Tai kesän kuivuus? Kanoilla on kyllä aina vettä saatavilla niin ulkona kuin sisälläkin.

Kiitos kaikista neuvoista jo etukäteen.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kanan käytöksen muutos

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Eikö kanoillasi ole kukkoa?
Ystäväni vei pari vuotta sitten minulta 5 nuorikkoa joista yksi näytti pienenä kukolta. Eikä se ollutkaan, harvoin käy näinpäin. Nyt hänen kanoistaan yksi on alkanut käyttäytyä kuin olisi pomo. Ei kieu tai polje mutta ärhentelee muuten. Olen sanonut, että tule hakemaan kukko, kanasi ovat sitä vailla.
Ellei sinulla ole, niin samaa ehdottaisin.
Kanafanitar4

Re: Kanan käytöksen muutos

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

joo ihan kukoton kanalauma minulla on. :) Asumme Tampereella vilkkaassa lähiössä, naapurit ihan vieressä, niin en ole oikein sitten kukkoa harkinnut. Tilaa leikkimökissä on ideaalisti juuri noille neljälle asukkaalle.

Kana on nyt jotenkin rauhoittumaan päin eli muistuttaa taas entistä itseään eikä ärhentele. Neljän kanan porukassa on alusta lähtien ollut muuten sama pomokana.

Kiitos vastauksesta!
Vastaa Viestiin