Auttakaa aloittelijaa!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
UllaP

Auttakaa aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja UllaP »

Hei! Ekat kanat marssivat ensi viikolla pihaan. Pari kysymystä: kuinka paljon kolme kanaa syö? Onko parempi opettaa kanat vain yhteen ruokintakertaan/päivä, vai voiko kanoja syöttää pitkin päivää? Mihin perustuu, että kanat tulisi sulkea kanalaan yöksi? Eikö kulku voi olla katettuun ulkotarha auki läpi yön ja kanat vetäytyvät kanalaan halutessaan?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Auttakaa aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kanat syövät mielellään pitkin päivää. Ne osaavat hyvin itse säädellä, kuinka paljon tarvitsevat ja milloin. Kannattaa pitää rehua ja viljaa vaikkapa ruoka-automaatissa sisällä koko ajan tarjolla. Kanat voivat siten itse päättää koska menevät tankkaamaan ruokaa, ulkona kuopsuttelun lomassa. Se on itsellekin helpompaa. Kotiruokaa tms. voi sitten antaa siinä välissä oman aikataulun mukaan.

Ei mikään estä pitämässä luukkua auki koko yön. Mikä mihinkin kanalaan parhaiten sopii. Itse laitan kanojen luukun kiinni yöksi kanojen turvallisuuden vuoksi ja sen vuoksi, etteivät jyrsijät löydä yön pimeydessä kanalaan. Ja tietysti itselläni on parempi mielenrauha, kun tiedän, että parvi on tallessa sisällä. :smt003 Helteellä tosin meilläkin on ollut luukku auki yön yli, jotta kanala jäähtyy yön aikana sopivasti ja on siten pitkälle päivään viileämpi kanojen oleilla, jos ulkona on kuuma.
SiniS

Re: Auttakaa aloittelijaa!

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Meillä porukka vetäytyy 7-8 välillä sisälle, vaikka luukku on yötäpäivää auki. Aamuvirkku parvi on jo puoli viiden aikaan aamulla pihalla. Kanalassa sisällä on viileämpi kun ulkona, mutta tuuli pöllyyttää höyheniä ilmeisesti sen verran mukavasti, että viihtyvät päivät pihalla. Ruokinta-automaatit ja vesi löytyy molemmista paikoista, vielä kolmannestakin osioista kunhan ehditään rakentaa kulkukäytävä sinne. Näin meillä.
Vastaa Viestiin