Aloittelijalla pari kysymystä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
paola

Aloittelijalla pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja paola »

Ensimmäistä kertaa kesäkanat tulossa, ja nämä pari asiaa askarruttaa enkä ole vastausta löytänyt. Kaikki vastaukset siis tevetulleita :smt041

-Mistä ostaa turvetta ja olkia?
-Mistä ostaa soraa?

-Tarkoitus on, että kanoilla on pienempi verkotettu koppi, missä vähän ulkoilutilaa sekä sisätila jonka yhteydessä munintakoppi. Tämän kopin ulkopuolelle sitten rakennetaan ulkotarhaus. Ajatus olisi, että yöksi kanat suljetaan tuohon pienmpään koppiin. Voiko sitten päiväsaikaan kanat jättää valvomatta pitkiksi ajoiksi tuohon ulkotarhaan, vai olisiko parempi aina sulkea ne tonne pienempään tilaan? Tottakai kunnon verkot tulee ulkotarhaan ja maanpinta niin, ettei sinne pääse kukaan kaivautumaan.

-Kalkkia ja soraa pitää olla kokoajan tarjolla? Ja onko näille siis omat pikkukipot mistä kanat sitten osaa niitä syödä?

-Voiko kissan märkäruokaa antaa kanoille? Meillä siis kisu nuolee vaan kastikkeet ja jättää loput syömättä, voiko nämä siis antaa kanoille?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Aloittelijalla pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea uudelle kananpitäjälle! :smt006

Turvetta saa maatalous- ja rautakaupoista paaleina. Esim. Vapon kuiviketurve eläinsuojiin, sitä olen ostanut muistaakseni S-raudasta (vai onko se Hankkija nykyään :smt017 ). Muitakin turvemerkkejä on. Olkea pienpaaleissa kannattaa vaikka kysellä lähiseudun tiloilta. Sitä saa myös ostaa: ainakin aiemmin esim. Lassilan tila Tuusulassa myi olkea pienpaaleissa.

Jos ulkotarha on turvalliseksi rakennettu ja siinä on myös verkkokatto, voivat kanat ulkoilla hyvin päivällä siinä ilman valvontaa. :smt045

Kanat ovat hyvin fiksuja. :) Osaavat myös itse päättää minkä verran kalkkia ja soraa syövät. Pienet erilliset astiat niitä varten on siis oikein hyvä ratkaisu!

Tässä on keskustelua sorasta:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=8&t=9732

Jotkut syöttävät kanoilleen kissan tai koiran ruokaa. Mutta Evira kyllä yksiselitteisesti kieltää sen. Itse en antaisi, ettei tule esim. syötettyä kanaa kanalle.
Vastaa Viestiin