Naapuri paniikissa kanoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Nyt tarvitaan hyviä neuvoja!

Muutin neljän kanani kanssa rivitaloon Salossa. Takapihalle siirrettiin noin kahdenkymmenen neliön aitaus edellisestä kodista. Aitaus on osin katettu valokatteella ja sen sisällä on pieni kesämökki ja pieni lämmitettävä mökki alkukesää ja syksyn kylmiä öitä varten. Kanat talvehtivat tuttavani tallissa, jossa heillä on omiakin kanoja.

Olen ilmoittanut kanoistani kunnaneläinlääkärille ja vaihtanut pitopaikkarekisteriin uuden osoitteen. Rakennusviranomaisilta tarkistin, että rakennuslupia en (edelleenkään) tarvitse. Kaikki on siis juridisesti kunnossa.

MUTTA

Taloyhtiössä asuu henkilö, joka tuntuu ottaneen elämäntehtäväkseen kanojen karkoittamisen pihaltani. Hän vaatii, että seuraavassa yhtiökokouksessa päätetään saavatko kanat jäädä vai ei. Olen tehnyt taloyhtiön hallitukselle kirjelmän, jossa olen selvittänyt lupa-asioita ja myös sen, ettei taloyhtiö lain mukaan saa tehdä kielteistä päätöstä yhtä osakasta sortamalla. Taloyhtiö voi ainoastaan päättää, että jos joskus myyn tai vuokraan asuntoni, ei kanoja enää sallita. Naapuri ei tunnu tyytyvän tähän ja lietsoo kanavihaa muissa naapureissa, jotka hänen mukaansa ovat täysin paniikissa kanojeni vuoksi.

Nyt tarvitsisinkin neuvoja ja toimintaohjeita! Onko muilla vastaavia kokemuksia ja miten olette selvinneet niistä? Eri oikeusasteissa päätettyjä ennakkotapauksia en ole löytänyt, sillä ilmeisesti vastaavia riitoja ei ole oikeudessa asti tarvinnut ratkoa vai tietääkö joku jonkun tapauksen? Olisiko Munanettiläisillä tarjota hyviä argumentteja miten puolustaudun ja miten pystyn perustelemaan kanaharrastukseni?
SiniS

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Lahjo se häirikkö munilla :smt003 vakavasti ottaen, kenkkumainen (vahvasti sensuroitu ilmaus), mutta jos kaikki lupa-asiat on hoidossa, niin eihän tuo ihminen asialle mitään voi.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Näin sivullisena ajattelen ja tuli mieleen,jos lupa-asiat on kunnossa eikä melu ja haju haittoja niin mitkä on ne perustelut millä hän aikoo kanat karkoittaa?
Helenals

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Helenals »

... ja entä muut ulkona liikkuvat lemmikit?
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Kiitos kannustavista vastauksista!

Tänään töistä kotiin tullessani löysin takapihaltani, kana-aitauksen vierestä, taloyhtiön hallituksen pitämästä kokoustaan. He olivat kutsuneet paikalle Salon kaupungin rakennustarkastajan, jolla EDELLEENKÄÄN ei ollut mitään sanottavaa aitauksestani. Kävin kutsumassa delegaation sisälle aitaukseen. Voi sitä naapurin riemua, kun olin kiinnittänyt kaksi tolppaa suoraan seinään eikä näin saisi tehdä. Kurjaa hänen kannaltaan, että mitään suurempaa vikaa ei löytynyt ja että tämäkin asia on helposti korjattavissa. Kurjaa naapurin kannalta oli myös se, että vaikka en ollut varautunut esittelemään aitausta se oli puhdas ja ruuat asiallisesti astioissa ja tyytyväisen oloiset kanaset seurailivat vierailijoita uteliaina.

Yhtiökokous pidetään reilun viikon päästä ja siellä kuulemma äänestetään minkälainen aitaukseni pitää olla. Taloyhtiön puheenjohtaja totesi kuitenkin jo nyt, että "kyllä kanat saavat jäädä" mikä oli huojentava tieto. Edelleen tarvitsisin silti apuanne, jotta kokoukseen mennessäni olisin mahdollisimman tietoinen oikeuksistani. Jos teillä on vastaavia kokemuksia tai tiedätte mistä saisin "jotain kättä pidempää", niin mielelläni kuulisin niistä.

Sivujuonta vielä sen verran, että tätä kokousta pidettiin siis minun piha-alueellani (vaikka itse sitten kutsuinkin sisälle aitaukseen) minulle mitään ilmoittamatta ja puheenjohtaja näytti minulle kuvia, joita naapurit ovat ottaneet aitauksesta muun muassa parvekkeiltaan. Mietin, onko tämä ihan sallittua? Saisinko minä mennä kuvaamaan heidän pihojaan ja vielä jakelemaan kuvia sähköpostitse?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

No onpa kurjaa, mutta hyvä, että sait jo kuulla, että kanat saavat jäädä. Toivottavasti yhtiökokous menee hyvin ja kyseinen tyyppi saadaan ruotuun eikä hänestä koidu enää ongelmia. Kiinnostaisi tietää, onko hänellä joku tietty syy/pelko miksi niistä kanoista on hänen mielestään haittaa. Tautien pelko? Hajuhaitat? Melu? Vai mitä ihmettä? Jos hän pelkää vaikkapa salmonellaa, hänelle voi kertoa, että salmonella Suomessa on erittäin harvinainen kotitarvekanaloissa. Siihen voi kaivaa faktoja Eviran nettisivuilta. Siellä on tilastotietoja aiheesta aiemmilta vuosilta. Entä sitten haju? Jotkut luulevat, että kotitarvekanala haisee samalta kuin markkinoilla olevat teolliset kanankakkalannoiteet, mutta luulisi kyseisen naapurin jo tajunneen, ettei se pidä paikkansa. Ja senkin, ettei niistä lähde kovaa ääntä. Ja saahan sitäpaitsi päiväsaikaan kuuluakin elämisen ääniä.

Niinkuin Helenals jo ihmettelikin, entä muut eläimet? Mihin kyseinen naapuri vetää rajan? Saako olla kani? Entäs koira, joka saattaa olla pihalla välillä ja pitää joskus jopa kovempaa ääntä kuin kana? Tai vaikka pari marsua, jotka käyvät pihalla kauniina kesäpäivänä kujertamassa ja syömässä ruohoa?

Ihmeelliseltä kuulostaa myös tuo valokuvaus. En tiedä onko se laitonta, koska ihmisiä ei ilmeisesti kuvissa näkynyt. Ei liene ollut salakatselua mutta ehkä kotirauhan rikkomista silti? Kannattaa varmaan selvittää varmuuden vuoksi tarkkaan ennen kokousta mitä laki sanoo. Pikaisella Bing-haulla löysin Omakoti-lehden artikkelin, jossa lukee mm. näin:

"Salakatselu määritellään laissa seuraavasti: “Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa 1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka 2) yleisöltä suljetussa, 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten, on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Yritys on rangaistava.” Kotirauha on perustuslaissa turvattu, jokaisen ihmisen yksityiselämän suojaan liittyvä oikeus. Kotirauhan suojaamia paikkoja ovat asunnot, loma-asunnot ja muut asumiseen tarkoitetut tilat, kuten hotellihuoneet, teltat, asuntovaunut ja asuttavat alukset, sekä asuintalojen porraskäytävät ja asukkaiden yksityisaluetta olevat pihat niihin välittömästi liittyvine rakennuksineen."
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Kiitos tästäkin vastauksesta. Täytyy tutkia noita mainitsemiasi lakitekstejä ja vaikka en mielellään mihinkään toimenpiteisiin ryhtyisikään en myöskään suostu kenenkään lattiarätiksi. Ikävä kyllä en tiedä mitä ko. naapuri kanoissani pelkää ja mikä (perimmäinen) syy hänellä on vainota niitä. Ainakin hiirien ja rottien ilmaantumista hän on puhunut ja hajuhaitasta hän on valittanut juuri mainitulla perusteella, että lannoitekin haisee. Kanahäkki on myös hänen mielestään ruma ylhäältä parvekkeelta katsottuna. Hohhoijaa...
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Tästähän soppa syntyi - kanasoppa!

Eilen paikallisen sanomalehden toimittaja soitti kysyäkseen mielipiteitäni taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan sanomisiin. Tänään juttua on lainattu Iltasanomiin saakka. Huokaus.

Onneksi sävy on tasapuolinen, sanoisin jopa, että lievästi kanaystävällinen. Nyt toivoisin vain, että kohu laantuisi äkkiä.
SiniS

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Miten tämä juttu on edennyt?
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Juttu on edennyt siten, että taloyhtiö teki kanatarhaani koskien täysin laittoman päätöksen ja joudun viemään asian käräjille. Siksi en kovinkaan paljon voi kertoa asiasta ja minun on pidettävä kieli keskellä nokkaa, ettei minulle tulisi lisävaikeuksia, sillä touhu taloyhtiössämme näyttää olevan täysin häikäilemätöntä.

Yhtiökokous oli farssi eikä minua ei kuunneltu lainkaan. Kanavihaaja numero yksi öykkäröi kokouksessa puhumalla puheenvuorojeni aikana, heittelemällä epäasiallisia välikommentteja, ilmeilemällä jne. Muutamaan kertaan lopetin puheeni kesken lauseen turhana,koska kukaan ei kuunnellut (tai kuullut). En myöskään saanut tukea yhdeltäkään osakkaalta, mikä johtunee siitä, että tämä öykkäri pelottaa toisia. Kuulin kaikki kliseiset argumentit: yhden osakkaan ystävätär oli sanonut, ettei ikinä voisi muuttaa rivitaloon, jossa pidetään kanoja ja että kanatarhani kuulemma laskee talon arvoa. Toinen oli huolissaan salaojien mahdollisesta puhdistuksesta aitaukseni kohdalla ja sitä rataa. Olisin toivonut vähän enemmän selkärankaa muilta naapureilta, sillä turha heidänkään on ikinä kuvitella mitään pihallensa laittavan (leikkimökkiä, tramppaa, venettä, vajaa....) ja vaikka nyt ei kellään mitään tarvetta tunnu olevankaan niin tilanteet muuttuvat. Isännöisijä tuntuu myös olevan täysin vietävissä. Kokouksessa äänestettiin siitä, että minun tulisi pienentää aitausta siten, ettei sen linja tulisi seinästä parveketta ulommaksi. Ensinnäkään näin pienelle aitaukselle ei ole mitään perusteita. Kaupungin rakennusvalvonnalla ei edelleenkään ollut asiaan mitään kommenttia vaikka isännöitsijä yhdessä taloyhtiön hallituksen kanssa kutsui tarkastajan pihalleni. Tämäkin oli erikoinen (ja täysin turha) episodi, sillä olin jo useaan otteeseen maininnut tarkistaneeni asian kaupungilta mutta syystä tai toisesta minua ei uskottu. Muutaman päivän kuluttua kokouksesta isännöisijä lähetti minulle uhkauskirjeen, jossa hän vaati selitystä miksen ole purkanut aitausta ja uhkasi, että se tullaan purkamaan jonkun firman toimesta ja lasku työstä osoitetaan tietenkin minulle. Tämäkin viesti oli täysin laiton, sillä asunto-osakeyhtiölain mukaan minulla on kolme kuukautta aikaa valittaa yhtiökokouksen päätöksestä ja sinä aikana ei tapahdu yhtikäs mitään. Ja jos (kun) päätän viedä asian käräjille, en myöskään asian vireillä olon ajan ole velvollinen laittamaan tikkua ristiin aitauksessani. Onneksi isännöitsijän esimies tajusi tämän asian eikä mitään remppafirmaa ole pihallani näkynyt. Toisessa yhtiökokouksen päätöksen kohdassa todetaan, että taloyhtiö antaa minulle luvan pitää kesäkanoja (tässä esitetyssä pari metriä kertaa pari metriä kokoisessa aitauksessa). Aivan kuin mikään taloyhtiö voisi päättää, että syksyn tullen osakkaan on vietävä lemmikkinsä pois tai peräti lopetettava ne! Mikään käräjäoikeus ei tule tällaista päätöstä hyväksymään eikä oikeastaan mitään päätöksen pääkohtia, jotka kaikki ovat linjassa tämän mainitsemani esimerkin kanssa.

Viime aikoina julkisuudessa on ollut paljon myönteisiä juttuja kotikanaloista. Tällä viikolla Kympin uutisten loppukevennyksenäkin oli juttu yrityksestä, jonka pihalla oli kanoja, koska ne helpottavat työntekijöiden kokemaa stressiä ja lisäävät työhyvinvointia. Todettakoon, että kahta tai kolmea poikkeusta lukuunottamatta lehtijuttukin sai yleisönosastossa, tekstaripalstalla ja netissä pelkkää positiivista palautetta ja "suuren yleisön" mielipide on selvästikin minun ja tyttöjeni puolella. Näyttääkin siltä, että olen löytänyt sen ainoan naapuruston, jossa kanat aiheuttavat paniikkia, jossa kukoistaa kaikki mahdolliset harhaluulot kanojen hoitoon liittyen ja jossa asuu ahdasmielisiä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä että kana voi olla lemmikki.

Edelleen toivon, että kommentoisitte tilannetta ja varsinkin neuvot ovat tervetulleita. Minulla on onneksi paljon juristeja lähipiirissä, isästä alkaen ja he kaikki ovat vakuuttaneet minut siitä, että asiaa kannattaa viedä eteenpäin ja mahdollisuuteni voittaa ovat erittäin suuret. Päätös sisältää niin monta kohtaa, jotka eivät perustu mihinkään lakiin (ovat siis "mitättömiä") tai ovat suorastaan lainvastaisia, laittomia. Silti kaikki apu on tervetullutta ja mielipiteet puolesta ja vastaan.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Neuvoja en osaa antaa, mutta tsemppiviesti täältä. Hyvä, jos viet käräjille, kun sulla on noin hyvät tukijoukotkin. Tulee asiaan selvyys.

Asiaa sivuten: just oli viime tiistain Helsingin Sanomissa hyvä, positiivinen ja muutenkin asiallinen juttu kanojen pitämisestä kaupungissa pientaloalueella. Siinä oli mainittu, että pääkaupunkiseudulla niihin suhtaudutaan myötämielisesti ja että ne rinnastetaan yleensä lemmikkeihin. (En nyt löytänyt juttua Hesarin nettisivuilta, että olisin laittanut linkin tähän.)
SiniS

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja SiniS »

No jopas on. Sulla tuntuu olevan siellä homma jo hyvin hallussa, ei muuta kun nyt pidät puolesi ja kun sulla on kolme kuukautta aikaa ennenkun mitään varsinaisesti voi edes tapahtua, niin sehän alkaa kohta olla ulkoilukausi jo ohi. Öykkäri ei varmasti muuta mieltään, mutta ehkä muut naapurit huomaa kesän mittaan ,että ei ne kanat niin kamalia naapureita olekaan.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Oliko tämä se kanajuttu joka oli tiistain Hesarissa? https://www.hs.fi/talous/art-2000005732788.html
Keväällä ostin täysrehu säkin,kauppias sanoi,hyvin menee kanojen rehut kaupaksi.Kanaharrastus on lisääntynyt.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joo, kukkopoika, just toi artikkeli. Kiva kun löysit sen, eikä se ole edes maksumuurin takana.

Niin kuin SiniS sanoikin, niin luulisi, että naapureille vähitellen selviää kun kuukaudet kuluvat, että kanat ovat oikeasti ihan mukavia asukkeja naapurustossa.
Esa Gee

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Esa Gee »

Tervehdys.

Hankala naapuri tässä moi.

Semmoista kysyisin, että mitä vaatimuksia on kaava-alueella kukkojen pidolle ?

Eviran muistilistasta mainitaan vain
1 rekisteröidy kuntasi maaseututoimeen
2 Lisäksi kaava-alueella ota yhteyttä terveysviranomaiseen ja rakennusvalvontaan.

Aiemmin oli ilmeisesti kunta/kaupunki kohtaisia järjestyssääntöjä, joissa saatettiin mainita kukkojen pidon edellytykseksi lähinaapureiden suostumusta. Onko nyt tilanne, että säännöt on korvattu lailla, missä ei moista vaatimusta olisi ?

Naapurissa 2-3 koiraa louskuttaa puolille öin tai lähelle sitä, kunnes ne otetaan sisälle. Se mikä koirilta jää haukkumatta, niin 3 kukkoa aloittaa kiekaamisen 04:30 aikoihin.

Naapurivälit menivät jo siinä, kun valitin koirien ympärivuorokautisesta haukkumisesta.Nyt kuulemma ”joutuvat väkisin” pitämään koiria yöt sisällä takiamme.

Järjestyslaissa taidetaan mainita koirat ja kissat. Onpa niitten aiheuttamaa elämää näköjään puitu käräjillä asti.

https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/e ... ccf878aaed

Jos minä kaljatölkki kädessä alan kiekumaan keskellä yötä kaava-alueella, niin pahnoillehan sitä lähdetään. Ei ole eläinoikeuksia suojana, vaikka kuinka änkyttäisi lajityypilliseksi käytökseksi.

Päiväsaikaan minulle on ihan se ja sama paljonlo elukat ääntelee. Kelloni soi 6-7 aikoihin ja mielelläni sinne asti nukkuisin.
Vastaa Viestiin