Naapuri paniikissa kanoista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Esa Gee

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Esa Gee »

Alkuperäiselle kirjoittajalle.

Mainitaanko yhtiöjärjestyksessä, että piha on osakkaan hallinnassa ? Jos ei, niin se yksiselitteisesti on taloyhtö joka päättää mitä siellä touhutaan.

Vaikka yhtiöjärjestyksessä olisikin, että piha on osakkaan hallinnassa, niin ei sinne mitä tahansa voi rakentaa.( edelleenkään se ei ole omistuksessasi, vaan hallinnassasi)

Yhtiöllä tai toisella osakkaalla on oikeus kieltää muutostyö kokonaan ainoastaan, jos haittaa tai vahinkoa ei olisi mahdollista kokonaan poistaa ja on kohtuutonta edellyttää suostumuksen antamista edes korvausta vastaan. Haitan arvioinnissa rakennuksen ulkonäköön vaikuttavaan muutokseen rinnastetaan myös osakkeenomistajahallinnassa olevalle pihalle tai parvekkeelle tehtävät laitteet ja rakennelmat, jotka vaikuttavat olennaisesti kiinteistön ulkonäköön. (hallituksen esitys 24/2009 vp, s. 103)

Toivottavasti sulla on sitä rahaa, siitä ne jurristit tykkää. He ovatkin niitä ainoita, jotka varmasti käräjillä pärjäävät.
Esa Gee

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Esa Gee »

Alkuperäiselle kirjoittajalle ja neuvojille:

Joku kirjoitti:
Ihmeelliseltä kuulostaa myös tuo valokuvaus. En tiedä onko se laitonta, koska ihmisiä ei ilmeisesti kuvissa näkynyt. Ei liene ollut salakatselua mutta ehkä kotirauhan rikkomista silti?

Kysymykseni kuuluu
Meinaatteko tosissanne, ettei taloyhtiön pihasta saisi kuvaa ottaa. Yleiseltä tieltä/alueelta ainakin saa kuvata niin paljon kuin napa ruskaa oli siellä ihmisiä eli ei.
Talossa asuva osakas saa varmasti yhtiön pihasta kuvia ottaa.

Muutenhan etuovi piste comi yms asunnonmyynti palstat olisivat yhtä kotirauhan rikkomista aina taloyhtiön kohdalla.

Toki se hyviin tapoihin kuuluu lupa pyytää, vaikkei sitä välttämättä tarvitsisikaan. Ihan normaalia asumisetikettiä ja toisten huomioon ottamista taloyhtiössä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Esa Gee kirjoitti: 17 Heinä 2018, 22:57 Jos minä kaljatölkki kädessä alan kiekumaan keskellä yötä kaava-alueella, niin pahnoillehan sitä lähdetään. Ei ole eläinoikeuksia suojana, vaikka kuinka änkyttäisi lajityypilliseksi käytökseksi.
^Tämä on kerrassaan mainio lausunto! :biggrin:

Eläinten pitoon kaava-alueella on tullut semmoinen muutos, että terveydensuojeluviranomaisille ei tarvitse tehdä ilmoitusta.
https://www.lappeenranta.fi/fi/Palvelut ... inten-pito

1994: 13 §
Ilmoitusvelvollisuus
Toiminnanharjoittajan on tehtävä hyvissä ajoin ennen toiminnan aloittamista kirjallinen ilmoitus kunnan terveydensuojeluviranomaiselle seuraavista toiminnoista
...
5) eläinten pitoon tarkoitetun rakennuksen tai aitauksen sijoittamisesta tai käyttöönotosta asema- tai rakennuskaava-alueelle
...

11.11.2016: 13 §
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... uojelulaki

Tässä yksi esimerkki vanhan lain aikaisista vaatimuksista: "Asemakaava-alueella tulee lisäksi tehdä ilmoitus terveydensuojeluviranomaiselle, mikäli kesäkanoja on yli kuusi. Yksikin kukko sekä kanojen ympärivuotinen pito edellyttävät myös ilmoitusta. Ilmoituksesta tulee ilmetä eläinsuojan ja ulkotarhan sijainti, koko ja rakenne, kanojen (ja kukkojen) lukumäärä, miten ulosteet ja kuivikkeet hävitetään sekä ylläpitäjän yhteystiedot. Vapaamuotoisen ilmoituksen liitteeksi toimitetaan naapureiden suostumus asiaan. Kouvolassa ja Iitissä ilmoitus tehdään Kouvolan terveysvalvontaan ymparistopalvelut(a)kouvola.fi."
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Tilanne ei ole näin "yksiselitteinen". Lain mukaan muut osakkaat eivät voi tehdä päätöksiä kohtelemalla yhtä osakasta epätasa-arvoisesti muihin nähden. Minun tilanteessani kyse on juuri tästä: toisten asuntojen pihoilla on jos jonkinmoista kissa- ja koiratarhaa. Ainoastaan minun kanatarhaani ollaan kieltämässä, koska kanahan ei voi olla lemmikki. Siksi yhtiökokouksessa tehty päätös on täysin lainvastainen.

Mitä tulee kuvaamiseen, kuvia ei nimenomaan ole otettu "vain" kadulta vaan naapurit ovat kuvanneet minun pihaani ikkunoistaan ja parvekkeiltaan eli kyse on aika lailla erilaisesta toiminnasta kuin asuntokaupoissa tai edes Google-autosta kuvaamisessa. Siitähän minulla ei ollut tietoa, näkyykö kuvissa perheenjäseniäni tai vieraitani, koska minulle ei ole niitä kuvia näytetty vaan ne kiersivät taloyhtiön hallituksen jäsenien sähköposteissa.

Mitä rahaan tulee, olen niin hyvissä väleissä perheeni ja sukuni kanssa, etteivät he velota minua palveluksistaan.
Goodman

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Vähän pitää sohaista muurahaispesään. Kanat lasketaan tuotantoeläimiksi, joten niiden rinnastaminen lemmikkeihin, kuten kissaan tai koiraan ei käy. En voi pitää rivitalossa lehmää ”lemmikkinä”. Jos raastupaan joudutte, niin asianajajen palkkiot pyörivät tuhansissa, kiva, jos sukulaiset eivät veloita siitä mitään. Yksiselitteisesti: kanat eivät minusta kuulu rivitalon pihaan!
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minäkin jatkan keskustelua.Kysyitkö Mirkka ennen kanojen tuloa naapureiden mielipidettä kanojen pitämiseen?Tuliko kanat yllätyksenä naapureille?
Jos lupa ym. asiat ovat kunnossa niin onko tämä loppupeleissä naapurien kanssa sovittava asia.Nykyään on paljon kanoja taajama-alueella vaikka kana luokitellaan tuotantoeläimeksi.
SiniS

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Eriarvoista kohtelua tuo on, jos muiden asuntojen pihassa on koira- ja kissatarhoja. Eli niidenkin pitäisi yhtä lailla muiden asukkaiden mielestä rumentaa pihaa. Lupa-asiat on plakkarissa, eli mun maalaisjärjellä tuossa ei pitäis kenelläkään olla nokan koputtamista.
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Evira luokittelee neljä kanaani seura- ja harrastuseläimiksi, ei tuotantoeläimiksi.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minua rupesi kiinnostamaan milloin kanat luokitellaan seura-ja harrastuseläimiksi? (kertokaa viisaammat)
Ihan huvikseen googletin niin Helsingin kaupungin sivuilla sanotaan,kanat luokitellaan aina tuotantoeläimiksi.
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Päivitys tämänhetkisestä tilanteesta.
Määräaikani reagoida taloyhtiön päätökseen meni umpeen elokuun lopulla. Reagoin ilmoittamalla muuttavani pois tämän kuun aikana. Kun edelleen olen asiaa tutkinut, on päivänselvää, että taloyhtiö on toiminut väärin ja lainvastaisesti ja ilmeisesti naapuritkin ovat siitä tietoisia, sillä tämä suurisuisin kanavihanlietsoja pinkoo minua pihalla pakoon minkä kintuistaan pääsee. Eipä silti, ei hän minusta varmaan erityisemmin pidäkään, koska kerran on "paniikissa", mutta kyllä hänen käytöksensä silti on naurettavaa. Eli vaikka naapureilla on selvästi hankalampaa kuin minulla, en halua jäädä näin ahdasmieliseen yhteisöön.

Kuin pisteenä iin päälle isännöitsijä ja hallitus töppäsivät pahemman kerran ilmoitukseni kanssa. Sain viime viikolla isännöitsijältä hienon sähköpostin, jonka mukaan hallitus "hyväksyy" ilmoitukseni aidan purkamisesta tämän kuun lopulla mutta "edellyttää" ilmoittamani päivämäärän noudattamista. Ongelma heidän kannaltaan on se, etten tarvitse minkäänlaista hyväksyntää hallitukselta vaan kyse on lainmukaisesta oikeudestani ilmoittaa itse päivämäärä. Hallitus ei myöskään voi edellyttää ilmoittamani päivämäärän noudattamista, sillä lain mukaan voisin muuttaa aikaa halutessani yksipuolisella ilmoituksella vaikka kuinka monta kertaa. Ei välttämättä edes ihan reilua, mutta niin se nyt kuitenkin vaan on, eikä hallituksella ole koko asiaan minkäänlaista toimivaltaa. Heidän kokouksensa on siis ollut täysin turha ja isännöitsijän hieno meili samoin. Voi kun hän jo ymmärtäisi käyttää aikaansa paremmin, esim. tutustumalla toimialansa lainsäädäntöön.

Eikä juttu loppunut edes tähän, vaan eräs osakas vastasi isännöitsijän viestiin ja laittoi selvästikin vahingossa vastauksensa myös minulle. Siinä hän kiitteli isännöisijää hienosti muotoillusta kirjeestä ja totesi, että tärkeintä hänen mielestään on nyt se, ettei taloyhtiötä päästäisi syyttämään epäinhimillisestä kohtelusta. Jep, jep, sehän tässä on tärkeää, ei tasa-arvo osakkaiden lemmikkien suhteen eikä edes lain noudattaminen.

Monet ystäväni ovat minulle sanoneet, että minun pitäisi viedä tämä asia loppuun saakka enkä saisi antaa porukan savustaa minua pois täältä. Olen kyllä samaa mieltä mutta päätin, että viisaampi väistyy. En todellakaan halua jatkossa tämän joukon kanssa neuvotella muistakaan taloyhtiön asioista enkä muutoinkaan olla näin suvaitsemattomassa ympäristössä. Samalla päätin rakennuttaa oman pienen talvikanalan uuteen kotiin eli enää ensi talvena en joudu viemään tyttöjäni talvikuukausiksi hoitoon. Aitaus on jo siellä valmiina ja kanat käyneet muutamia kertoja tutustumassa paikkoihin. Vastaanotto on ollut hyvä. Rajanaapurin pikkutyttö kävi äitinsä kanssa kysymässä tulevatko kanat takaisin, kun pakkasin niitä autoon. Toinen naapuri toi ämpärillisen kolhuisia omenoita kun ajatteli, että kanat ei niistä kolhuista välitä. Molempiin tupiin vein munapussin ja siinäkin yhteydessä pitkät pätkät juteltiin kanoista. Toivottavasti olemme nyt löytäneet hyvän kodin.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minäkin elän siinä luulossa että kana on aina tuotantoeläin, ei lemmikki vaikka sitä virkaa hoitaisikin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Just. No, tästä kannattaa laittaa oma otsikko/keskustelu niiden, joita se kiinnostaa. Tässä minun tilanteessani tällä nimityksellä tai luokittelulla ei onneksi ole mitään merkitystä
SiniS

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Aika selvä raja lemmikin ja tuotantoeläinten välillä menee siinä, että tuotantoeläin pitää rekisteröidä tai sen pitäjän täytyy rekisteröityä johonkin. Käytännössä lemmikkejä ovat vain kissat, koirat, pieneläimet ja erilaiset matelijat. Sorkkaeläimet, siat, kanat ja muu siipikarja ja hevoset kuuluvat rekisteröitäviin, joten ne lasketaan tuotantoeläimiksi.
Tapsa

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Hei.
Päädyin sivustolle sillä pitkäaikainen haaveeni olisi saada muutama kananen pihalleni. Olen luullut että saan haudata haaveeni sillä asun taajama aluella juurikin rivitalossa. Nyt kuitenkin löysin sinun tarinasi mirkka, ja kiitos tiedosta. Aivan mielettömän paljon sain faktatietoa tarinastasi. Kiitos että olet jakanut tämän tänne.
Eli haaveeni ei ole mahdoton. Tosin taistelu naapureiden kanssa ei kovasti houkuttele. Pitäisi varmaankin puhua heidän kanssaan ensin ja haistella hiukan tunnelmaa.

Nyt kyllä kiinnostaisi että mitä sinulle mirkka kuuluu, ja etenkin kanoillesi? Asutko edelleen rivitalossa, jos ymmärsin oikein, et ainakaan samassa pihapiirissä? Miten nykyiset naapurit ovat suhtautuneet uusiin naapureihin? Onko haasteet nyt mennyttä elämää? Ja toki vinkkejä otetaan vastaan, lähes mistä tahansa, kanoihin liittyvästä :)
Mirkka
muna
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Huhti 2017, 17:28

Re: Naapuri paniikissa kanoista

Viesti Kirjoittaja Mirkka »

Hei,
Nyt kuuluu hyvää mutta kokemukseni rivitalonaapureista oli niin hirvittävä, etten varmaan eläissäni enää ryhdy moiseen asumismuotoon. Siksi, valitettavasti, en sinullekaan voi suositella kotikanalan perustamista rivariin. Yksi vihanlietsoja riittää myrkyttämään koko pihapiirin eikä muilla ole selkärankaa vastustaa. Suurin osa ihmisistä ei ole edes nähnyt kanaa kuin lautasella ja hui kauhistus, onhan se nyt aivan ennenkuulumatonta pitää niitä lemmikkeinä. Ja kuten varmaan huomasit, vaikka tämänkin foorumin luulisi olevan pelkästään kanamielisten kansoittama, löytyy tältäkin palstalta pari "humoristia" ja vastustajaa, joiden mielestä kanala ja rivitalo eivät lähtökohtaisesti kuulu yhteen. Minulle näistä kannanotoista oli hyötyä, sillä tajusin jättää asian sikseen enkä monien mieliharmiksi lähtenyt taistelemaan kanalani puolesta. Olen kiitollinen kaikille kommentoijille sillä ymmärsin, että myös oikeudessa voin törmätä vaikka minkälaisiin mielipiteisiin, ennakkoluuloihin ja ahdasmielisyyteen, jolle en vaan voi mitään vaikka oikeassa olisinkin. Voihan sinulla olla parempi tuuri naapurien suhteen ja mitään muuta estettä en kanalalle näe. Meillä on nyt neljä naapuria, asumme omakotialueella postimerkin kokoisella tontilla ja naapurit käyvät ihastelemassa ja ihmettelemässä kanojen touhuja päivittäin ja varsinkin nyt, kun meillä on kaksi tämänkeväistä tipua.
Vastaa Viestiin