Muna rosvo kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Risupekka

Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Ongelma itelläni on tämä, luulen että joku kanoista syö omia muniaan että toisten munia kanalassa.
Aluksi en kiinnittänyt mitään huomiota kun munien tuotto laski, koska talvi + sulkasato.
Tässä nyt parin viikon sisään monet tehareiden munat ovat olleet märkiä ja ihan kun ois jotain tosi tahmeaa pinnalla.
Aattelin että kanan kustaha tuo on. Mutta nyt sitten eilen selvis, että joku rikkoo munia...
Kävin eilen normaaliin tapaan antamassa kanoille ruuan, ja sen jälkeen kerään sitten munat pois,
en heti ruokinnan jälkeen kerinnyt munia keräämään, mutta näin että yhdessä pesässä on 3 kpl ruskeita munia.
Olisinkohan ollut kanalasta sen 5 min poissa, kun tulin munia ottamaan pois. Kappas piru ,
olikin enää kaksi munaa jäljellä. ja pesässä näkyi vielä pari kananmunan kuorta ja keltuaista. :shock:

Eli nyt tarviin teidän viisaiden apua, mitä teen tässä tilanteessa?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Laita muna/tekomuna lattialle ja seuraa kuka hyökkää ensimmäisenä rikkomaan, hän on munansyöjä. Yleensä kaikki tulevat kyllä katsomaan sitä lattialla olevaa munaa mutta syöjä nokki rikkoakseen. Munansyöjä kannattaa poistaa nopeasti porukasta, se opettaa viheliäisen tapansa tosi nopeasti muillekin ja sen jälkeen munia ei näy. Toisena vaihtoehtona on sitten vierintäpesät mutta itse koen ne hankaliksi eikä ne aina toimi toivottavalla tavalla. Mitkään tekomunat pesissä ei ainakaan meillä ole auttaneet eikä lisäproteiinin syöttö.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Risupekka

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Jooh, pittöö kokkeilla tuota muna juttua lattialle. Vahtii siinä sit et kuka kanoista on se rosvo.
Eniten tässähän harmittaa se että sitä kanaa kutsuu vesuri sitten, netistä oon lukenu että kana joka rikkoo munia, on sellanen homma että sitä on mahdottumuus opettaa siitä pois. :smt009
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juu kirvesterapia on valitettavasti ainut mikä tepsii :smt085
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
rilla

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on toiminu kanan siirto eri porukkaan. Ja pesiin olen laittanu yliannoksen pahnoja ym.
Kanat eivät näe onko pesässä munia.

Munien rikkomisen takia en ole vielä yhtään kanaa lopettanu.
Mut ongelma se välillä on ollut. :smt017
Risupekka

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Kiitos vinkistä! Heti toimi ja yksi kana oiko päätä rupesi nokkimaan ja rikkoi munan ja nyt tämä kananen on saanu rauhan, ei ennää munia syö.

P. S. Minulla ei ollu valitettavasti muuta vaihtoehtoa kun kirvesterapia, itelläni on vain yksi lämmitetty kanala.
Ja tämä kyseinen kana oli muutenki kunnon riita pukari muiden kanssa, esim. Ei antanut olla samalla orrella missä tämä kananen istui..
SiniS

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Turha noita on murehtia, teit sen mitä piti. Kohta sulla olis ollu kanat vaan ruokkimisen ja siivoamisen iloksi, kun muutkin olis oppineet munahaukoiksi.
Risupekka

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

SiniS näihän se olisi lopulta mennyt...
SiniS

Re: Muna rosvo kanalassa

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Sain toisen orpingtonin kiinni itse teosta tänään, olin laittanut munien vähäisen määrän kukkojen tulehtuneiden välien syyksi, mutta syy olikin muualla. Koira saa eilisen kukkopaistin jatkoksi huomenna kanapaistia. Eipä mene hukkaan sekään elämä.
Vastaa Viestiin