Sora

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kanafanitar4

Sora

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,
varmaan täällä on vanhoja ketjuja sorasta, mutta kysyn nyt kuitenkin näin uudella aloituksella, mistä ihmeestä saa hyvää soraa tähän aikaan vuodesta. Kanani ulkoilevat päivittäin ja pääsevät mm. leikkimökin alle, josta oletan niiden löytävän hiekkaa ja soraakin. Mutta kun maa jäätyy, ei siihen voi luottaa. Tai kun tulee niin kylmiä päiviä, ettei kanoja voi päästää ulos. Olisiko jollakin tuoretta tietoa, mistä hyvää, sopivaa soraa voi hankkia? Kiitos jo etukäteen.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kanakalkki käy hyvin sorasta, ei tarvita soraa erikseen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kanafanitar4

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

kiitos paljon vastauksesta. Hankin jo hiekoitussepeliäkin, mutta sitä nyt tarvitaan muutenkin. :) Kanoja varten kylläkin pesen sepelin ensin. Mutta tosi hyvä tietää, että kalkkikin riittää.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Joskus hiekoitussepelissä on suolaa, ei sitä kanoille :smt006
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kanafanitar4

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Niin siis pesen ja huuhdon sepelin kyllä ennen kun annan kanasille. :)
Goodman

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Maattari kirjoitti:Kanakalkki käy hyvin sorasta, ei tarvita soraa erikseen.
Jäin vähän pohtimaan tuota pelkän kalkin riittävyyttä. Kanoja teurastaessani ja kivipiiroja avatessani olen huomannut, että niissä on runsaasti hiekanmuruja, mutta hyvin harvoin kalkinmurusia, vaikka mulla on kanoille molempia tarjolla. Missä vaiheessa ruoansulatusta kalkki ”sulaa” kanamunan kuoren rakennusaineeksi?
Taisku

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Goodman kirjoitti:
Maattari kirjoitti:Kanakalkki käy hyvin sorasta, ei tarvita soraa erikseen.
Jäin vähän pohtimaan tuota pelkän kalkin riittävyyttä. Kanoja teurastaessani ja kivipiiroja avatessani olen huomannut, että niissä on runsaasti hiekanmuruja, mutta hyvin harvoin kalkinmurusia, vaikka mulla on kanoille molempia tarjolla. Missä vaiheessa ruoansulatusta kalkki ”sulaa” kanamunan kuoren rakennusaineeksi?

Tuossa kivipiirojen avaamisessa piilee vastaus. :smt023 Kanat tarvitsevat sekä soraa että kalkkia ja/tai rouhittuja simpukankuoria. Myös pestyt, kuivatut ja rouhitut munankuoret hyötykäyttöön! Kalkkikivi ja simpukankuoret ovat pehmeämpää ainesta kuin sora tai murske. Siksi kivipiirasta yleensä löytyy vain erikokoisia hiekan ja soran rakeita.

Eli sora ja murske kivipiiraan jauhinkiviksi. Kalkkia tai simpukankuorirouhetta luuston kasvuun kasvaville ja muniville munankuoren muodostukseen.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No meillä ei ole koskaan ollut kanoille muuta kuin kanakalkkia ja hyvin menee, tosin ei soran tarjoamisessa mitään väärää ole mutta se ei ole mitenkään välttämätöntä.
Kai se kalkki vapautuu hitaasti kun kivet jauhavat rehua kivipiirassa, jauhemaisen rehukalkinhan sanotaan menevän liian nopeasti systeemin läpi jotta se ehtisi imeytyä :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kanafanitar4

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Olen itse tosiaan laittanut tarjolle kalkin lisäksi myös pestyä hiekoitusoraa sekä kanatarhaan että kanalan lattialle kuivikkeen sekaan. Munankuoria sekoitan hienonnettuna kalkin sekaan. Mutta miksi kuoret pitää pestä? Eikö riitä, että ne ovat kuivia ja hienonnettuja?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä en pese munankuoria, kuivatan vaan ja hienonnan. Tosin meillä saavat vain oman kanalan/viirulan munia.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos käyttää vieraiden lintujen munankuoria, niin on riski saada esim. munan sisällä oleva tauti ja/tai munan ulkopinnalla matkustava ulkoloinen. Vieraat kuoret kannattaisi siis kuumentaa uunissa tai keittää. Pelkkä pesu on tuskin riittävä toimenpide.

Jos käyttää vain omien lintujen munien kuoria, niin ne mahdolliset taudit/loiset on jo parvessa, joten pelkkä kuivatus ja hienonnus riittää, kuten Maattari sanoikin :smt045
Taisku

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Kanafanitar4 kirjoitti:Olen itse tosiaan laittanut tarjolle kalkin lisäksi myös pestyä hiekoitusoraa sekä kanatarhaan että kanalan lattialle kuivikkeen sekaan. Munankuoria sekoitan hienonnettuna kalkin sekaan. Mutta miksi kuoret pitää pestä? Eikö riitä, että ne ovat kuivia ja hienonnettuja?

Meidän kissa kuljettelee munien kuoria, jos en pese niitä ennen kuivausta. Pesu on tässä vain juoksevan veden alla huuhtelua, jotta valkuaisen jämät häviävät kuoren sisäpinnoilta. Ja kissaa eivät enää kuoret kiinnosta. :smt003
SiniS

Re: Sora

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Tänään taas vein hiekoitussepeliä kulhossa, niin johan alkoi kuhina. Kerran viikkoon laitan tarjolle.
Kanankalkkia eivät juuri syö, sitä rakeista. Jauheimmainen ruokintakalkki ei kelpaa ollenkaan, sitä olis lehmien ruokinnasta jäänyt 100 kiloa :smt012 munankuoret käytän uunin kautta, kuoret kulhossa uuniin, uunin lämmitys 100 asteeseen ja annan jäähtyä, sit blenderissä jauheeksi. Se kelpaa. Kuumennus siksi, koska kuoria tulee anopilta kaupan munista omien lisäksi.
Vastaa Viestiin